به گزارش ایرنا، بر اساس بررسی های انجام شده سیلاب به عنوان یک بلای طبیعی شناخته شده ولی در عمل سیلاب هم از نظر تلفات جانی و هم از نظر خسارات مالی مهیب ترین بلای طبیعی در جهان محسوب می شود.
ماه جاری ایران را بارش های شدید و سیل آسا فرا گرفته و سبب سرازیر شدن سدها و سبب طغیان رودخانه ها در بیشتر استان های آن از جمله گلستان، لرستان و خوزستان شده است.
بسیاری از مردم سیل زده ایران در شوک ناگهانی و غیرمنتظره سیل اخیر به سر می برند و بیش تر از هر زمان دیگری نیازمند همدردی و کمک هموطنان خود هستند.
در نخستین ساعات سیل و آبگرفتگی برخی از شهرهای این کشور نیروهای امدادی، خدمات رسان و مردمی آستین همت را بالا زدند و برای کاهش آلام مردم و جبران خسارت ها شتافتند که این مهم نشان دهنده اوج همدلی مردم و مسئولان بوده است.
بار دیگر حماسه همبستگی و همدلی ایرانیان تکرار شد و در بسیاری از استان ها و شهرهای کشور پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی به راه افتاد.
پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی با همکاری جمعیت هلال احمر و تشکل های مردم نهاد در دیگر استان ها نیز راه اندازی شده و فراخوان برای مشارکت گسترده مردم در رسانه های رسمی و حتی فضای مجازی پخش شده است.
در فضای مجازی نیز بسیاری از کاربران ضمن ارسال و تبادل تصاویر و فیلم های کوتاه این حادثه، عکس های پروفایل خود را با تصاویری از سیل تغییر داده اند و اینگونه با سیل زدگان احساس همدردی می کنند.
امام جمعه موقت یاسوج می گوید: در سیلاب های اخیر تمامی دستگاه های امدادرسان و نیروهای مسلح با تمام قوا به یاری سیل زدگان شتافته اند که نشان دهنده اوج همدلی مردم و مسئولان است.
حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم تصریح کرد: مردم نوع دوست ایران از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد با کمک‌هایشان به سیل زدگان کشور همبستگی و نوع دوستی خود را در مواقع سخت به خوبی نشان خواهند داد.
وی افزود: گرچه همدردی‌ها و کمک‌های مردم سراسر کشور و مسئولان التیام بخش دردهای سیل زدگان خواهد بود اما باید قبول کرد حال آنها در این روزهای سخت و سرد که خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند، قابل وصف نیست.
حجت الاسلام موسوی اعظم عنوان کرد: مردم ایران با الگو گرفتن از پیشوایان دینی خود در این روزهای سخت و سرد استان های سیل زده مقتدرانه و سلحشورانه حماسه آفریدند و در یاری رساندن به آنها پیشقدم بودند.
وی بیان کرد: از ابتدای سیلاب های اخیر رهبر معظم انقلاب در پیام هایی به کمک رسانی و بازسازی ویرانی ها تاکید کردند و همچنین رییس جمهوری، معاون اول رییس جمهوری، اکثر وزیران، فرماندهان ارتش و سپاه نیز بر رسیدگی به مناطق سیل زدگان تاکید داشتند و شانه به شانه هم در میدان حضور یافتند و در مجموع بسیج همفکری در ارتباط با خدمات به سیل زدگان به وجود آمد.
وی گفت: هم اینک بسیاری از هم وطنان سیل زده نیاز به حمایت مالی دارند هر چند دولت کمک‌های اساسی را خواهد داشت اما مردم نیز باید پای کار باشند و مشکلات را برطرف کنند.
با توجه به تداوم سیل و آبگرفتگی در شهرهای سیل زده ایران از جمله گلستان، لرستان و ایلام و دیگر شهر ها و روستاها بسته های غذایی آماده در میان سیل زدگان توزیع می شود.
از آنجایی که سیل خانه و کاشانه مردم این دیار را نابود کرده نیاز های سیل زدگان به ویژه کودکان کمتر از 6 سال، مادران باردار و شیرده، سالمندان، معلولان، بیماران، خانواده های پرجمعیت، افراد تنها یا بی سرپرست، تنها با توزیع بسته های غذایی رفع نمی شود و نیازهای بیشتری در زمینه های مختلف داند.
تجربه و مطالعات علمی نشان داده که پس از فروکش کردن مرحله حاد حادثه، مشکلات روانی و اجتماعی به صورت جدی‌تر بروز می‌کند و تا مدت طولانی نیز باقی می‌ماند و این امر بار افراد گرفتار حادثه را دو چندان می‌کند.
این امر لزوم برنامه‌‌ریزی مناسب برای مقابله با چنین پیامدهایی را نشان می‌دهد.
به طور معمول در سوانح و حوادث بزرگ، کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و بعضا از نیازهای آنها غفلت می‌شود.
سیل‌ زدگان برای سازگاری با شرایط بحرانی و از سرگرفتن فعالیت های عادی خود نیازمند حمایت های روانی و اجتماعی هستند.
به طور کلی و بر اساس عقیده کارشناسان بلایا و اتفاقات ناخوشایند بر روی همه افراد تاثیر یکسانی ندارند.
یک پژوهشگر در این مورد ابراز کرده است که حوادث غیر مترقبه غیرمنتظره، ناگهانی و خطرناک هستند و می توانند تهدیدی برای زندگی افراد به شمار روند.
دکتر سید اکبر بیان زاده افزوده است که بعد از وقوع حوادث غیر مترقبه موضوعی که از اهمیت بسیار برخوردار است اما به زودی و در خلال مشکلات مورد غفلت قرار می گیرد ، وضعیت روحی گروه های حساس به ویژه کودکان، افراد بی سرپرست، زنان باردار و سالمندان است.
این پژوهشگر بیان می کند: بهداشت روانی آسیب دیدگان و بازماندگان حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا که بود یا نبود بهداشت روانی خود می تواند دارایی و سرمایه ای بزرگ خود می تواند دارایی و سرمایه ای بزرگ و یا سدی نیرومند در راه بهبودی مشکلات ناشی از پیامد های زیانبار بلایای طبیعی در کوتاه مدت و مهم تر از آن در بلند مدت باشد.
بیان زاده معتقد است که ارائه خدمات امداد رسانی بلافاصله پس از بروز حادثه و رسیدگی به بازماندگان نقش اساسی در کاهش آسیب های بدنی، روان شناختی و پیامد های روانی زیان بار این حوادث دارند.
بر اساس نظر این پژوهشگر، پس از بروز حوادث مترقبه افراد بازمانده که فشار روانی شدیدی را تحمل کرده اند با وجود داشتن مشکلات روانی از دریافت خدمات روانشناسی و روانپزشکی خودداری می کنند که وظیفه دست اندرکاران بهداشت روانی است تا به آن ها مراجعه کرده و خدمات را ارائه دهند.
به اعتقاد این روانشناس توجه به برآورده شدن نیاز های اولیه و اساسی بازماندگان و همچنین نیاز های بهداشت روان و کوشش در راستای بهبود زخم های ناشی از این فاجعه طبیعی حیاتی به نظر می رسد.
شکل دادن فعالیت های اجتماعی و مشارکت دادن آن ها در امور اجتماعی خود تاکید می شود زیرا سبب ایجاد افق های نو و امید های تازه در زندگی آنها می شود.
پس بهتر است با شناسایی اقلام مورد نیاز این گروه های آسیب پذیر و شناساندن آن ها به مردم کمک های بیشتری در این زمینه ها برای افراد مذکور ارسال شود.
بر اساس ارزیابی های انجام شده توسط گروه های امدادرسان هم اینک ضروری ترین نیازهای سیل زدگان استان های مختلف کشور اقلام زیستی شامل چکمه، زیرانداز، کلمن آب، بسته های ظروف غذا خوری، اقلام بهداشتی مصرفی، سرویس های بهداشتی، حمام های صحرایی، نانوایی صحرایی، آب آشامیدنی سالم و بسته های غذایی آماده برای شرایط اضطراری عمومی و پیچیده است.
اما در این میان نیازهای ضروری کودکان، بانوان و سالمندان به عنوان گروه های آسیب پذیر نیز در گفت و گو با آنان این گونه ارزیابی شد.
نیازهای ضروری کودکان در زمان حاضر (لباس نو، چکمه و کفش نو، دمپایی، جوراب، ژل ضد عفونی دست، خمیر دندان و مسواک، ناخن گیر، شانه سر، شامپو بچه گانه و دهان شویه، اقلام خوراکی برای تغذیه کودکان(بیسکویت، مویز، کشمش سبز، خرما و میوه) ارزیابی شده است.
نیازهای ضروری بانوان در زمان حاضر نیز (چکمه، لباس زیر زنانه، جوراب زنانه، روسری یا شال، پدهای بهداشتی، وازلین، ژل بهداشتی ویژه بانوان، قطره شیرافزا، ویتامین K2، کیت خیاطی، قیچی، آینه کوچک، کرم دست و صورت، دستمال مرطوب، صابون، اقلام خوراکی برای تغذیه زنان باردار( مغزگردو و بادام، آجیل سویا، کشمش،خرما،توت خشک، انجیر خشک و برگه هلو) ارزیابی شده است.
نیازهای ضروری سالمندان در زمان حاضر نیز (چکمه، لباس زیر، کپسول ویتامینD، ویتامین B12، مکمل روی، لباس گرم نو، دستگاه فشار سنج، دستگاه اندازه گیری قند خون و پوشاک بی اختیاری ادرار بزرگسالان) ارزیابی شده است.
در هفته های اخیر بارش های سیل آسا در برخی از مناطق ایران از جمله گلستان، لرستان، خوزستان و چندین شهر دیگر سبب بروز حادثه و طغیان رودخانه ها و مسیل ها و در نهایت به راه افتادن سیل های غیرمنتظره ای شد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.