امواج آبی دریاچه سد کوثر و رودخانه پرپیچ و خم رودخانه زهره که چون ماری خوش خط و خال جلوه گری می کند اوج پیوند شاهکار طبیعت و هنرنمایی انسان در این شهرستان است که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند.
یادگارهای تاریخی در گچساران به عنوان بخشی از هویت ملی ایرانیان چون گنبد لیشتر، دژ سلیمان و چهارطاقی خیرآباد انسان را به ادوار مختلف تاریخی می برد.
گذشته از جاذبه های طبیعی و تاریخی هم کلامی با مردمی مهمان نواز که سخاوت را از خاک و صلابت را از کوه آموخته اند جاذبه بی نظیری است که خاطره اش برای گردشگران فراموش نشدنی خواهد بود.
گنبد ملغان یا گنبد ملجان نام‌هایی است کهن که در متون تاریخی به شهرستان گچساران اطلاق شده است.
با وجودی که این خطه میزبان یکی از بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران محسوب می شود اما آسمان آبی در جنگل ها و جاذبه های طبیعی مغایرتی دلپذیر با نامش دارد.
دوگنبدان نام امروزی مرکز شهرستان گچساران است که تا پیش از سال ۱۳۰۶ هجری شمسی، بدون سکنه بود،اما با توجه به فعالیت‌های نفتی که در گچساران قدیم مشهور بنام گچ کوراوغلی انجام می‌شد، مسئولان وقت در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۰، تصمیم به تخریب و تخلیه‌ی شهر قدیم و انتقال واحدهای کارمندی و کارگری به شهر دوگنبدان امروزی گرفتند.
با توجه به کاوش‌های انجام شده در بخش‌های شرقی و غربی دوگنبدان، آثاری از دو گنبد کهن وجود دارد که همین امر سبب شد تا این شهر به دوگنبدان شهرت یابد.
** رودخانه زهره
رودخانه زهره با طول تقریبی حدود ۲۷۵ کیلومتر در سه استان فارس، ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد.
این رودخانه که از کوه کنه دوده در نزدیکی اردکان واقع در استان فارس سرچشمه می گیرد از کنار شهرهای اردکان ، سپیدان و ممسنی در استان فارس می گذرد.
رودخانه زهره بعد از خارج شدن از استان فارس از کنار شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می کند پس از ریخته شدن به رودخانه های بابا منیر و هفت قنات و طی مسیری پر پیچ و خم در گستره سه استان به خلیج فارس می ریزد.
**چهارطاقی خیرآباد
چهارطاقی خیرآباد یادگاری از دوره ساسانی یکی از بناهای مهم تاریخی گچساران است.
کارشناسان می گویند: این بنای تاریخی نمادی از سیاست، مذهب و نوع حکومت دوران خویش است.
** سواحل سد کوثر
سد کوثر که برای تأمین آب آشامیدنی 2 میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب، طبیعت زیبا میزبان تعداد زیادی گردشگر است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری، و پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر هر انسانی را مسحور زیبایی های خود می کند.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.
** منطقه خامین
یکی از زیباترین گردشگری طبیعی در گچساران منطقه‌ حفاظت شده‌ کوه خامین در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
وسعت این منطقه‌ی سرسبز بالغ بر ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار است که با پوشش گیاهی و جنگلی مانند بلوط، ارژن، کیکم، گون، زالزالک، کلخنگ، انجیر وحشی منظره‌ای بی نظیر در مقابل دیدگان مسافران این خطه گشوده است.
این منطقه زیستگاه جانوران مختلفی همچون بز، پازن، قوچ، میش، کبک، خرگوش، جغد، شاهین است.
** روستای مارین
روستای مارین با تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی عروس جاذبه های گردشگری این خطه است.
این منطقه گردشگری به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام 'ماسوله جنوب' ایران بشناسند.
**پل خیری و محمد
پل خیری و محمدخان اثری مربوط به دوره ساسانی است که در مجاورت راه مواصلاتی دهدشت و در ۵۰ کیلومتری شمال غرب گچساران قرار دارد.
این اثر تاریخی با طول۱۳۰ متر و متشکل از ۷ دهانه احداث شده است.
**روستای دیل
روستای دیل با ارتفاعی افزون بر ۸۵۰ متر از سطح دریا و آب و هوایی مفرح از دیگر مقاصد گردشگری گچساران است.
گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه‌ی شاه بهمن از جمله آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این روستای زیباست.
** آستانه خواهر امام رضا (ع)
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
از دیگر زیبایی‌های طبیعی در شهرستان گچساران، «آبشار گنج بنار» است که در ۳۰ کیلومتری از این شهرستان و در دامنه‌ی کوه «خاییز» قرار گرفته است.
ارتفاع این آبشار ۳۰ متر است که منظرگرهی بدیع برای طبیعت گردی به ویژه در سال های پر باران است.
**گنبد لیشتر
گنبد لیشتر در ۳۰ کیلومتری شهر دوگنبدان یادگار دوران حکومت سلجوقیان است،
این اثر تاریخی متشکل از یک گنبد با پلانی به شکل مربع است که با استفاده از فیلپوش‌ها به شکل هندسی هشت‌ ضلعی و سپس به صورت یک گنبد مخروطی شکل ساخته شده است.
از ویژگی‌های جالب معماری این اثر تاریخی می‌توان به نوع چینش سنگ‌ها و چگونگی ساخت گنبد یادکرد.
**دژ سلیمان
این بنا که روزگاری مقر «سلیمان‌بن طاهر گناوه‌ای»، یکی از رهبران فرقه‌ی قرامطه بوده است یکی از سه قلعه‌ مهم و غیرقابل نفوذ اسماعیلیان در بخش جنوبی کشور است که به دلیل دسترسی دشوار دارای اهمیت است.
**تنگ باشتک
اثر طبیعی تنگ باشتک در هفت کیلومتری شهر دوگنبدان شاهکاری طبیعی کم نظیر است.
در قسمت‌های مختلفی از عرض تنگ باشتک، نور خورشید روی سر گردشگران می‌تابد و همین امر زیبایی خارق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند.
**آبشار کیوان
«آبشار صخره‌ای کیوان لیشتر» نام پدیده‌ زیبای طبیعی است که با شکل پلکانی از ۷ آبشار کوچک تشکیل شده و در محل اتصال دو رودخانه‌ی «دره تنگ درک» و «دره سور»، ایجاد می‌شود.
ساختار پلکانی بودن این آبشار تماشایی، استخرها و برکه‌هایی بسیار زیبا را ایجاد کرده است.
فرماندار گچساران گفت: تمام زیرساخت ها و امکانات لازم برای استقبال از مهمانان نوروزی در این شهرستان فراهم شده است.
علی خوان پایه بر ضرورت آمادگی و هماهنگی کامل تمامی دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب به مسافران نوروزی تاکید کرد.
وی تصریح کرد: کمیته های مختلف به منظور ایجاد تسهیلات مناسب به مهمانان و مسافران نوروزی در این شهرستان تشکیل شده تا خدمات بهداشتی درمانی، امداد و نجات، راهداری، گردشگری، اسکان و پذیرایی به بهترین نحو ممکن ارائه شود.
خوان پایه افزود: 320 کلاس درس در قالب 42 مدرسه برای اسکان فرهنگیان و میهمانان نوروزی در تعطیلات نوروز 98 در این شهرستان پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: همچنین زیرساخت های لازم و آمادگی تمامی هتل ها و مهمانسراها، مدارس، ساختمان ها و سالن های ورزشی، امدادی، مساجد و حسینیه ها در نقاط مختلف شهرستان برای اسکان مسافران در شرایط مختلف پیش بینی شده است.
خوان پایه گفت: اکیپ های پزشکی، هلال احمر، انتظامی، کمپینگ گردشگری و راهنما در مبادی ورودی و خروجی و نقاط مختلف شهرستان به صورت ثابت و سیار مستقر خواهند شد.
وی با اشاره به احتمال بارندگی و بروز شرایط خاص در طول ایام نوروز برای مسافران و گردشگران، گفت: تمهیدات و تدابیر لازم نیز در این راستا اندیشیده شده است.
حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.