به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد ورود سامانه جدید بارشی از پنجشنبه به جو کهگیلویه و بویراحمد را پیش بینی کرده است.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تحلیل نقشه های پیش یابی و الگوهای مختلف هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به جو استان خبر می دهد.
ولی بهره مند افزود : در روز پنجشنبه 23 اسفندماه تا جمعه 24 اسفند ماه و از شنبه شب 25 اسفندماه تا صبح دوشنبه 27 اسفند ماه ناپایداری هایی به صورت بارش باران و رگبار و رعد و برق رخ می دهد و در برخی مناطق سردسیری بارش برف پیش بینی می شود.
سایت های هواشناسی «اکیوودر» و «دارک اسکای» که به بررسی وضعیت جوی می پردازند جزئیات پیش بینی بارندگی های روزهای آینده در کهگیلویه و بویراحمد را اعلام کرده اند.

**بارندگی های شهر یاسوج
براساس پیش بینی سایت هواشناسی اکیوودر سامانه بارشی جدید که فردا پنجشنبه به جو استان وارد می شود به تدریج از بعدازظهر در یاسوج شروع به فعالیت خواهد کرد.
حدود 17 میلی متر باران طی پنجشنبه و جمعه در یاسوج می بارد که بصورت رگباری و همراه با رعد و برق خواهد بود.
سامانه بارشی دیگری یکشنبه هفته آینده فعال می شود که 19 میلی متر باران در یاسوج در پی خواهد داشت.
حداقل و حداکثر دما در یاسوج تا پایان سال جاری یک درجه افزایش می باید.
براساس پیش بینی سایت دارک اسکای آسمان شهر یاسوج از بعدازظهر چهارشنبه ابری خواهد شد و بارندگی از پنجشنبه شب به صورت پراکنده شروع و تا جمعه عصر ادامه دارد.
حجم بارش پیش بینی شده برای شهر یاسوج طبق سایت دارک اسکای در مجموع طی فعالیت سامانه بارشی فردا حدود 22 میلی متر خواهد بود.
طبق پیش بینی دارک اسکای فعالیت آخرین سامانه بارشی سال جاری از بعدازظهر یکشنبه 26 اسفند شروع و حدود 16 میلی متر باران تا روز دوشنبه در پی دارد.

** فعالیت آخرین سامانه های بارشی سال جاری در دهدشت
بارندگی در دهدشت طبق پیش بینی سایت اکیوودر از پنجشنبه شب شروع و تا جمعه صبح به صورت پراکنده ادامه می یابد.
این سامانه که تا جمعه صبح در دهدشت فعال است طبق پیش بینی اکیوودر در مجموع حدود 12 میلی متر باران در پی دارد.
سامانه بارشی دیگری که یکشنبه هفته آینده وارد جو استان می شود تا روز دوشنبه بارش های قابل توجهی در پی دارد.
حجم بارش پیش بینی شده در اثر فعالیت سامانه بارشی هفته آینده در دهدشت براساس پیش بینی اکیوودر حدود 31 میلی متر و همراه با رگبار و رعد و برق خواهد بود.
طبق پیش بینی سایت اکیوودر از هم اکنون تا شروع سال جدید در شهر دهدشت حداقل و حداکثر دما 2 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.
براساس پیش بینی سایت دارک اسکای در شهر دهدشت آسمان از امروز ابری خواهد شد و بارندگی از پنجشنبه شب شروع و تا روز جمعه ادامه می یابد.
حجم بارش پیش بینی شده سایت دارک اسکای در اثر فعالیت سامانه بارشی فردا برای شهر دهدشت در مجموع حدود 26 میلی متر خواهد بود.
فعالیت آخرین سامانه بارشی سال جاری طبق پیش بینی دارک اسکای از بعدازظهر روز یکشنبه هفته آینده آغاز و تا دوشنبه حدود 19 میلی متر باران در پی خواهد داشت.


** پیش بینی وضعیت آب و هوایی گچساران در روزهای آینده
براساس پیش بینی سایت هواشناسی اکیوودر در گچساران سامانه بارشی از جمعه شب فعال و حدود 7 میلی متر باران همراه با رگبار و رعد و برق در پی دارد.
آخرین سامانه بارشی سال جاری در گچساران طبق پیش بینی این سایت از یکشنبه 26 اسفند ماه شروع و تا روز دوشنبه ادامه خواهد یافت.
حجم بارش پیش بینی شده در اثر فعالیت این سامانه براساس پیش بینی سایت هواشناسی اکیوودر در گچساران 19 میلی متر خواهد بود.
طبق پیش بینی اکیوودر طی مدت باقیمانده تا پایان سال جاری حداقل و حداکثر دما در گچساران 1 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.
براساس پیش بینی سایت هواشناسی دارک اسکای آسمان گچساران از فردا ابری و شروع بارندگی از اواخر وقت فردا تا جمعه صبح خواهد بود.
طبق پیش بینی دارک اسکای انتظار می رود در اثر فعالیت این سامانه بارشی در گچساران در مجموع حدود 15 میلی متر باران ببارد.
براساس داده های سایت دارک اسکای حجم بارش پیش بینی شده در اثر فعالیت آخرین سامانه بارشی سال جاری طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در گچساران حدود 12 میلی متر خواهد بود.

** فعالیت سامانه های بارشی در سی سخت
طبق پیش بینی سایت اکیوودر سامانه بارشی جدید از پنجشنبه شب در شهر سی سخت فعال خواهد شد و تا جمعه بارش هایی را به صورت پراکنده در پی دارد.
طبق داده های سایت هواشناسی اکیوودر حجم بارش پیش بینی شده در اثر فعالیت این سامانه در مجموع حدود 6 میلی متر خواهد بود.
آخرین سامانه بارشی سال جاری در شهر سی سخت به مدت 2 روز از یکشنبه 26 اسفند فعال و در مجموع حدود 18 میلی متر باران همراه با برف در پی خواهد داشت.
تا پایان سال 97 در شهر سی سخت طبق پیش بینی سایت جهانی اکیوودر حداقل و حداکثر دما با یک درجه افزایش به ترتیب به 5 و 14 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

**آخرین بارندگی های سال جاری در باشت
در شهر باشت طبق پیش بینی سایت هواشناسی اکیوودر روز پنجشنبه بارش پراکنده باران شروع و در مجموع حدود 5 میلی متر خواهد بارید.
فعالیت آخرین سامانه بارشی سال جاری براساس پیش بینی سایت هواشناسی اکیوودر از یکشنبه 26 اسفند به مدت 2 روز ادامه دارد.
در اثر فعالیت این سامانه حدود 36 میلی متر باران به صورت رگباری و همراه با رعد و برق در شهر باشت می بارد.
طی مدت باقیمانده تا پایان سال جاری براساس داده های اکیوودر حداقل و حداکثر دما در باشت 1 درجه سانتی گراد افزایش می یابد.
طبق پیش بینی دارک اسکای آسمان شهر باشت از امروز عصر ابری و بارش پراکنده باران از فردا شب آغاز و تا روز جمعه بعدازظهر ادامه دارد.
حجم بارش پیش بینی شده سایت دارک اسکای در اثر فعالیت سامانه فردا در مجموع حدود 33 میلی متر خواهد بود.
آخرین سامانه بارشی سال جاری که طی یکشنبه و دوشنبه هفته آینده فعال خواهد شد طبق پیش بینی دارک اسکای در مجموع حدود 17 میلی متر باران برای شهر باشت به همراه دارد.

** بارندگی های پایان سال در لنده
طبق پیش بینی سایت اکیوودر فعالیت سامانه بارشی جدید روز پنجشنبه با بارش های پراکنده در لنده آغاز می شود.
در اثر فعالیت این سامانه بارشی طی فردا برای شهر لنده در مجموع حدود 12 میلی متر باران پیش بینی می شود.
براساس پیش بینی سایت هواشناسی اکیوودر سامانه بارشی دیگری یکشنبه 26 اسفند فعال می شود و به مدت 2 روز ادامه دارد.
در اثر فعالیت این سامانه بارشی و براساس داده های اکیوودر انتظار می رود در مجموع حدود 52 میلی متر باران به صورت رگبار سنگین در لنده ببارد.
اگرچه پیش بینی های سایت های هواشناسی به صورت معمول تغییر می کنند و میزان بارش ها متغیر است اما در مجموع با توجه به پیش بینی های بلندمدت پژوهشکده هواشناسی کشور و سایت های پیش بینی به نظر می رسد بارش های روزهای آینده همچون ماه های گذشته تداوم داشته باشد.
این احتمال وجود دارد که تغییراتی در روز بارش و میزان بارندگی به طور معمول در روزهای منتهی به سامانه های بارشی رخ دهد.
بررسی روند میزان بارندگی های امسال و مقایسه آن با سال های گذشته نشان می دهد استان کهگیلویه و بویراحمد پس از 10 سال وارد ترسالی شده است.
در صورتی که میزان بارش باران در هر منطقه ای بیشتر از میانگین بلند مدت باشد ترسالی و اگر کمتر از آن باشد خشکسالی گفته می شود.
هر 6 ایستگاه اصلی هواشناسی این استان بارندگی های بیشتر از میانگین بلند مدت را ثبت کرده اند که از 10 سال گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.
میانگین بارش باران در سال زراعی جاری یعنی از ابتدای مهر تاکنون به 652.1 میلی متر رسیده در حالی که میانگین بارندگی در مدت مشابه پارسال در این استان 178 میلیمتر باران بود.
میزان بارش باران ابتدای سال جاری تاکنون در شهر یاسوج به 832.4 میلیمتر رسیده است و این شهر پس از 10 سال ترسالی را تجربه می کند.
میانگین بلند مدت بارندگی در دهدشت 485.1، دوگنبدان 420.5، امامزاده جعفر 409.8 و در لیکک 386.9 میلی متر است.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.