به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز یکشنبه در نشست کمیته مناسب سازی فضاهای عمومی برای معلولان و سالمندان در یاسوج اظهار داشت: به منظور رفاه حال سالمندان و معلولان باید مدیران دستگاه های اجرایی نسبت به مناسب سازی معابر عمومی حساسیت بیشتری به خرج دهند که این امر نیاز به پیگیری و سماجت دارد.
وی افزود: یکی از اهداف قانون مناسب‌سازی حضور فعال معلولان در مکان های عمومی است و باید از آنها به عنوان مشاوران طرح های مناسب سازی معابر استفاده شود.
فیلی بیان کرد: پیمانکاران در زمینه مناسب سازی معابر باید گواهی صلاحیت دریافت کنند و اداره کل فنی و حرفه ای موظف به برگزاری دوره های مربوطه است.
وی ضمن تشکر از کارهای خوب انجام شده توسط بعضی از دستگاه ها مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد: اقدامات انجام شده کافی نیست و باید صدا و سیما در این زمینه فرهنگ سازی کند.
فیلی ابراز داشت: در حمل و نقل درون و برون شهری هیچ گونه پیش بینی برای معلولان و سالمندان انجام نشده است و خیلی از مغازه داران اجناس خود را نیز در پیاده روها قرار می دهند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: به دلیل اینکه 10 درصد از مردم ایران را افراد دارای معلولیت، جانباز و ناتوان جسمی حرکتی تشکیل می دهند تمامی پیمانکاران باید گواهی صلاحیت مناسب سازی دریافت کنند.
هجیر افشون اظهار داشت: در صورتی که هر ساختمان دولتی بدون در نظر گرفتن موضوع استانداردسازی از فیلتر این نهادها رد شود براساس کمیسیون ماده 99 برای مناطق روستایی و ماده 100 در مناطق شهری، مجوز تخریب آن مکان صادر می شود.
وی افزود: براساس آیین نامه جدید مبحث مناسب سازی و با توجه به اهمیت موضوع اگر مدیران سهل انگاری کنند تا حد انفصال از خدمت پیش می روند.
افشون با اشاره به اینکه مبحث مناسب سازی معابر در کهگیلویه و بویراحمد جدی گرفته نشده است، بیان کرد: بهزیستی، بنیاد شهید و کمیته امداد که بیشترین ارباب رجوع را دارند اقدامات لازم در خصوص مناسب سازی را سریعتر انجام دهند.
وی عنوان کرد: رعایت نشدن اصول فنی، شیب نامناسب و نداشتن دستک ورودی ساختمان ها از جمله مشکلاتی است که مانع حضور معلولان و سالمندان در فضاهای عمومی می شود.
افشون تصریح کرد: عابر بانک های سطح شهر یاسوج قابل استفاده برای معلولان نیست و عرض بعضی از پیاده روها بسیار کم است.
وی گفت: اگر مدیری به مدت 6 ماه مناسب سازی معابر را انجام ندهد برای رفاه حال معلولان باید دفتر خود را به طبقه همکف منتقل کند.
افشون افزود: در پیوست پروژه های عمرانی مبحث مناسب سازی معابر باید قبل از شروع به کار لحاظ شود و دستگاه‌های اجرایی به برای ساختمان های بیش از 2 طبقه موظف به نصب آسانسور هستند.
در این نشست مقرر شد شهرداری یاسوج و سی سخت کیفیت برنامه مناسب‌سازی معابر شهری خود را برای جلسه بعدی گزارش دهند.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت 18 هزار معلول دارد.
9928/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.