به گزارش ایرنا،پس از انقلاب اسلامی اقدامات موثری در بخش های مختلف برای رفع محرومیت ها انجام شد و در این میان توسعه راه ها در شهرستان کهگیلویه با تحول چشمگیر رو به رو شد.
احداث و توسعه راه ها از جمله پروژه های پر هزینه است . در طول دوران انقلاب اسلامی با توجه به وسعت زیاد کهگیلویه ، تلاش فراوانی در این بخش صورت گرفت به طوری که حمل و نقل جاده ای این شهرستان افزایش درخوری یافت.
کهگیلویه یکی از محروم ترین شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 143 کیلومتر راه در آن احداث شده بود.
یکی از تحولات چهل ساله انقلاب اسلامی رشد و توسعه چند برابری خدمات زیربنایی و عمرانی از جمله ساخت، توسعه و آسفالت راه ها بوده است .
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه گفت: تنها جاده هایی که قبل از انقلاب در کهگیلویه احداث شده بود جاده بهبهان - دهدشت از مسیر کارخانه سیمان بهبهان به سمت سد مارون بود. طول این مسیر 35 کیلومتر و بصورت خاکی بوده است.
محمد ماهیاری افزود: از دیگر جاده های احداثی قبل از انقلاب ،مسیر دهدشت - چرام به صورت شوسه به طول 15، دهدشت- سوق - لنده به طول 10 کیلومتر آسفالت و 27 کیلومتر شوسه و جاده گدارنارگون به دهدشت تنگ پیزال به طول 55 کیلومتر اعلام بود.
ماهیاری بیان کرد: جاده هایی که بصورت خاکی و شوسه قبل از انقلاب در شهرستان کهگیلویه احداث شده بود 143 کیلومتر بود که همگی از سوی این نهاد بهسازی و آسفالت شد.
وی طول کل راه های شهرستان کهگیلویه را یکهزار و 285 کیلومتر ذکر کرد و گفت: طول راه های اصلی و فرعی 317 کیلومتر و راه های روستایی نیز 968 کیلومتر است.
ماهیاری اظهار کرد: از 317 کیلومتر راه ها اصلی و فرعی سه کیلومتر چهار خطه، طول اصلی 81 کیلومتر و طول فرعی درجه یک و دو 233 کیلومتر است.
رئیس اداره راهداری اضافه کرد: 431 کیلومتر از راه های روستایی شهرستان آسفالته، 265 شوسه و 272 کیلومتر نیز خاکی هستند.
ماهیاری با اشاره به احداث 782 دهنه پل در طول 40 سال انقلاب اسلامی عنوان کرد: 2 هزارو 840 متر دیوار حائل و 2 هزارو 550 متر نیز تونل احداث شده است.
شهرستان 131 هزار نفری کهگیلویه دارای چهار بخش، چهار شهر و 10 دستان و 364 روستای بزرگ و کوچک است.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مجموع راه های خاکی، شوسه،اصلی و روستایی در این استان 800 کیلومتر بود که بیشتر در مناطق شهری قرار داشت.
محمد نصیری راد با اشاره به وجود تونل های بسیار در مسیرهای ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به دلیل کوهستانی بودن منطقه بسیاری از جاده ها با شکافتن صخره ها احداث شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون افزون بر جاده ها ، 70 کیلومتر شبکه روشنایی در تونل ها و جاده های بین شهری کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
نصیری راد تصریح کرد: نصب 80 دستگاه زیرساخت های هوشمند جاده ای نظیر دوربین های پایش تصویری و دستگاه های تردد شمار از زیرساخت های ایجاد شده نوین در 2 سال پیش تاکنون برای افزایش ایمنی کاربران جاده ها در این استان بوده است.
وی ابراز داشت:هم اکنون افزون بر 6 هزار کیلومتر راه ارتباطی شامل بزرگراه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی در این استان وجود دارد.
او بیان کرد: 159 کیلومتر بزرگراه، 986 کیلومتر راه اصلی، یک هزار و 998 کیلومتر راه فرعی و بیشتر از چهار هزار کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
نصیری راد گفت: 70درصد راه های کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی و بقیه تپه ماهوری بوده که راهسازی در این شرایط سخت با همت مضاعف انجام شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد گفت: هزینه های راهسازی این استان سه تا چهار برابر جاده سازی در استان های دیگر است.
عبدالمجید نژاد صفوی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد تا قبل از انقلاب اسلامی در بن بست کامل به سر می برد و بخش عمده ای از جاده های ارتباطی غیراستاندارد و ناایمن بود.
وی با اشاره در حال اجرا بودن 120 طرح راهسازی در این استان چشم انداز آینده توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کهگیلویه وبویراحمد را امیدبخش دانست.
نژاد صفوی طرح های یاسوج، سپیدان به شیراز، باباکلان،گچساران،دوگنبدان به بهبهان و یاسوج به سمیرم را از مهم ترین طرح های راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه طرح ساخت جاده پاتاوه به دهدشت یکی از مهمترین طرح های راهسازی این استان است گفت:اعتبار تخصیص یافته به این طرح در سال جاری یکهزار و 130 میلیارد ریال است که پس از افتتاح کریدور شما جنوب کشور می شود.
محمد علی احمدی تصریح کرد: این میزان اعتبار تخصیص یافته برای تکمیل و شتاب بخشی قطعه سوم این محور به طول 63 کیلومتر است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند پرشتاب اجرای این محور در نیمه نخست سال 98 زیر بار ترافیک رود.
قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت 63 کیلومتر طول دارد، دارای 11 دهنه پل به طول سه هزار و 160 متر و حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
به گفته مسئولان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ظرف سال گذشته تاکنون افزون بر 700 میلیارد ریال نقدینگی به این قطعه تزریق شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تحولات چشمگیر این استان پس از انقلاب اسلامی گفت: خدمات نظام پس از انقلاب اسلامی دراین استان به هیچ وجه قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.
عزیز فیلی افزود: کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها نام استان بودن را به یدک می کشید و در واقعیت حاکمیت مستقلی نداشت و بوروکراسی اداری توسط سایر استان های همجوار انجام می شد.
وی با تاکید بر اینکه پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت، عنوان کرد: هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود.
فیلی با اشاره به پیشرفت در حوزه حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: مجموع راه های روستایی و فرعی پیش از انقلاب ۸۰۰ کیلومتر بود که تمامی این محورها خاکی بودند.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب بیش از پنج هزار و ۹۴۰ کیلومتر راه آسفالت با رعایت استانداردها و مسائل ایمنی در استان احداث شد.
وی با اشاره به هزینه های بالای احداث راه در کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط توپوگرافی آن، گفت: به برکت انقلاب و باتوجه به سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ و ظرف این ۴۰ سال نظام توجه ویژه ای به مبحث راه های ارتباطی این استان داشته است.
فیلی تاکید کرد: بدون شک راه محور توسعه است و اولویت نخست استان احداث راه های منطقه ای و محلی خواهد بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد جمعیت و وسعت ایران، حدود 713 هزار نفر جمعیت دارد.
این استان در منطقه‌ای سخت گذر و کوهستانی در جنوب غربی ایران واقع شده است.
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.