رئیس اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکشنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت:این مانور با هدف کاهش خسارت حوادث، حفظ شاخص های ایمنی و واکنش در شرایط اضطراری با سناریوی به وقوع پیوستن نفت ریزی از خط لوله 26 اینچ نفت صادراتی برگزار شد.
شهباز صفری ادامه داد: در این مانور که از سوی کارشناسان این اداره طراحی شد در سریع ترین زمان ممکن با اعضای کمیته بحران شرکت تماس و به آنها گزارش شد که بر اثر حادثه ، نفت ریزی از خط لوله 26 اینچ نفت صادراتی صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: طرح ریزی این مانور به صورت کارگروه تخصصی انجام شد و هدف از آن، ارتقای سطح آمادگی اعضای کمیته بحران و همه واحدهای عملیاتی و پشتیبانی در شرایط اضطراری بود.
صفری افزود: پس از اجرای مانور نشست کمیته بحران تشکیل و پس از تجزیه و تحلیل گزارش ها نتایج مانور با توجه به اینکه اعضای کمیته بحران در اتاق کنترل بحران حضور داشتند مطلوب ارزیابی شد.
رئیس اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بیان کرد: بر اساس این سناریو عوامل گشت حراست خطوط لوله نفت صادراتی به کنترل مرکزین اطلاع می دهد که خط لوله 26 اینچ نفت صادراتی دچار نفت ریزی شده است که در سریعترین زمان ممکن مراتب به کنترل عملیات و همچنین ایستگاه ایمنی و آتش نشانی اطلاع رسانی می شود.
وی ابراز داشت: پس از گزارش حادثه به مسئولان، تیم بحران تشکیل جلسه و متولیان در محل حادثه حاضر و بنا به شرح وظایف اقدام می کنند.
صفری بیان کرد: واقع شدن شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر از یک سو و قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و مینیفولد بزرگ نفت خام صادراتی ایران در حوزه عملیاتی این شرکت در ساحل از سوی دیگر، گچساران را به یکی از مناطق پنج گانه مهم تولید و قطب صادرات نفت خام ایران تبدیل کرده که کار آمادگی در چنین شرایطی نقش مهمی برای ایمن سازی و پیشگیری از حوادث در این قلب نفتی دارد.
منطقه نفتخیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های 1302 و 1303 هجری شمسی، توسط کنسرسیوم دارسی مورد مطالعه قرار گرفت.
استخراج نفت از میدان گچساران در سال 1318 هجری شمسی از چاه شماره 13 این شهرستان آغاز شد.
برنامه‌های حفاری تا پیش از ملی شدن صنعت نفت ادامه یافت و در این مدت به 16 حلقه چاه نفت تولیدی و ظرفیت تولید 60 هزار بشکه در روز نفت خام، افزایش یافت.
پس از ملی شدن صنعت نفت، شرکت اکتشاف و تولید نفت ایران در سال‌های 1335 و 1336 عملیات حفاری را بار دیگر در این منطقه آغاز کرد.
این برنامه تا سال 1345 ادامه داشت و تعداد چاه‌های حفاری شده به 46 حلقه افزایش یافت.
صنعت نفت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وابسته به بیگانگان بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرزندان متخصص این سرزمین خود اداره این صنعت بزرگ را بر عهده گرفتند.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.