به گزارش ایرنا، هوا در منطقه «دلی خمسیر» بویراحمد آنچنان سرد است که پرتوهای خورشید به سان قندیل های یخی بر استخوان می نشیند و زمستان با سرمای زیر صفر،حضورش را به رخ مردمان آبادی می کشد.
هیچ خبری به غیر از کلنگ زنی گازرسانی به روستا نمی تواند ساکنان را از پای چاله های آتش هیزم اتاق های دود گرفته بیرون بیاورد.
ساکنان روستا آخرین زمستان را با آتش هیزم درختان جنگل های از نفس افتاده زاگرس ، چله گذرانی می کنند تا سال دیگر گرمای خانه های خود را در زمستان از بخاری های گازسوز هدیه بگیرند.
مردان در مسجد سرد روستا گرد بخاری نفتی کوچکی جمع شده اند و زنان هم روی ایوان خانه های سنگی خود منتظرند تا مطمئن شوند این آخرین زمستانی است که باید با بوی دود و آتش هیزم سر کنند.
کلنگ که بر زمین زده شد مردم روستا باورشان شد که گاز چندی دیگر به خانه هایشان می آید و نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از صبر و نجابت مردم منطقه تجلیل کرد که زمستان های سرد و سخت فراوانی را بدون گاز طبیعی پشت سر گذاشته اند.
غلام محمد زارعی که در هفته چند روز مسئولان شهرستان های بویراحمد و دنا را به روستاها می آورد تا مشکلات را از نزدیک ببینند و چاره بیندیشند ،دیگر می داند هر روستا چقدر جمعیت دارد و چه مشکلی.
او با اشاره به مشکلات روستاهای منطقه دلی خمسیر گفت: پراکندگی، جمعیت کم، موقعیت کوهستانی و هزینه بالا باعث می شود روند خدمت رسانی به روستاها کند باشد اما دولت و نمایندگان مردم در مجلس تلاش می کنند موانع کمتر و زمینه خدمت رسانی بیشتر شود.
وی افزود: پروژه گازرسانی به روستاهای دلی خمسیر بیش از 40 میلیارد ریال اعتبار دارد که به نسبت جمعیت ، دولت در این منطقه به ازای هر نفر بیشتر از 40 میلیون ریال هزینه کرده است.
زارعی با بیان اینکه مردم در این روستاها علی رغم میل باطنی مجبور به قطع درختان جنگلی برای گرم کردن خانه های بودند ابراز امیدواری کرد مردم برای جلوگیری از قطع درختان و تخریب طبیعت ، همکاری لازم را با شرکت گاز داشته باشند تا طرح طولانی نشود.
فرماندار بویراحمد نیز با تجلیل از متانت مردم روستاها که همواره مطالبات خود را با آرامش درخواست کرده اند ، گفت: یکی از مشکلات مردم این منطقه جاده است که در کمیته برنامه ریزی شهرستان 5 میلیارد ریال اعتبار برای آن تخصیص داده شده و به زودی پیمانکار آن مشخص می شود.
شاهرخ کناری اشتغال را مهمترین مطالبه مردم منطقه عنوان کرد و افزود: دولت در سال 97 بیش از 550 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به روستائیان و عشایر شهرستان بویراحمد برای ایجاد اشتغال پایدار پرداخت کرد.
کناری ادامه داد: در مرحله دوم نیز بیش از 500 میلیارد ریال تسهیلات به روستائیان شهرستان پرداخت خواهد شد و هر کدام از مردم روستاهای دلی خمسیر که به دنبال طرح های گردشگری، دام، آغل دامی ، پرورش ماهی ، پرورش قارچ و غیره باشند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی یادآوری کرد: دولت همچنین افراد 18 تا 60 سال تحت پوشش بهزیستی که امسال باسواد شوند را پنج میلیون ریال تشویق کرده و200 میلیون ریال تسهیلات کم بهره نیز به آنها پرداخت می کند.
کناری اضافه کرد: دولت همچنین به افرادی که خودرو آنها در زلزله های اردییهشت ماه امسال در شهرستان های بویراحمد و دنا آسیب دیده و یا مشکلات معیشتی دارد 50 میلیون ریال تسهیلات کم بهره و یا بلاعوض پرداخت می کند.
کناری با بیان اینکه 17 روستای دلی خمسیر فاقد دهیاری هستند ، ابراز امیدواری کرد که سال آینده دهیاری 2 روستا که جمعیت بیشتری دارند راه اندازی شود.
مدیرعامل شرکت گاز هم در این آیین تاکید کرد وظیفه این شرکت خدمت رسانی مداوم به مردم است و هیچ منتی روی دوش مردم نیست.
رحمان خادم افزود: یکی از دلایلی که باعث شد با وجود فاصله کم این روستاها از مرکز استان، گازرسانی به آنها این همه سال طول بکشد صعب العبوری ،موقعیت کوهستانی و جغرافیای سخت آنهاست.
وی با بیان اینکه هزینه نصب هر علمک گاز در کشور 60 میلیون ریال است ، گفت: با موافقت وزیر نفت برای نصب هر علمک در استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه ای حدود 120 تا 140 میلیون ریال اختصاص داده می شود که این اقدامی مثبت در مناطق سردسیری و کوهستانی است.
خادم ادامه داد: برای گاز رسانی به روستاها مقرراتی وجود دارد که باید بدقت رعایت شوند. وی مهمترین مشکل بر سر راه گازرسانی به روستاها را معارضان محلی عنوان کرد و از مردم خواست خود برای رفع این مشکلات به کمک دولت بیایند تا طرح طولانی و فرسایشی نشود.
مدیرعامل شرکت گاز با اشاره به پیشرفت 20 درصدی گاز رسانی در 100 روستای استان گفت: در روستاهایی که طرح هادی آنها اجرا نشده گازرسانی متوقف شده که امیدواریم بنیاد مسکن و فرمانداری ها برای بازگشایی معابر این روستاها اقدامات لازم را انجام بدهند.
خادم تاکید کرد: شرکت گاز خود را ملزم می داند هرکجا در مسیر گازرسانی به جاده یا تاسیسات آسیبی وارد شود آن را ترمیم کند با این حال گازرسانی خدمتی است که به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کمک می کند.
در این آیین بخشدار کبگیان نیز به برخی اظهارنظر هایی که شیرینی اقدامات دولت را به کام مردم تلخ می کند اشاره کرد.
مهران گودرزیان گفت: تا همین دیروز مردم می گفتند پس گاز چه شد و امروز که دولت به رغم همه مشکلات ، گازرسانی به 17 روستای منطقه را آغاز کرده می گویند گازرسانی به روستاها کار جدیدی نیست .
وی ادامه داد دولت در شرایط اقتصادی نامناسب هر چه در توان داشته برای گازرسانی به روستاها گذاشته است که این نوید بخش آینده بهتر در منطقه خواهد بود.
امروز شنبه کلنگ گاز رسانی به روستاهای باوری، ولی آباد، دلی خمسیر، چشمه قنات، چشمه به، چشمه رقات، بردخیاری سفلی، مرد خدا، نادرآباد، چال دال، دره گودرز، کلگه جلیل، چشمه چنار، میر غضب، پیر وزگ، چشمه سیب و له دراز در بخش کبگیان بویراحمد به زمین زده شد.
طول شبکه گازرسانی این طرح 35 هزار و 236 متر است که با اتمام آن 300 خانوار با یک هزار و 200 نفر جمعیت از نعمت گاز برخوردار می شوند.
زمان پیش بینی شده برای اتمام این طرح گازرسانی هشت ماه است که به گفته مدیرعامل شرکت گاز در صورت همکاری مردم در کمتر از 6 ماه طرح به پایان می رسد.
استان کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 700 روستای دارای سکنه دارد. تاکنون به 677 روستای استان گازرسانی شده است.
عملیات اجرایی گازرسانی به 180 روستای کهگیلویه و بویراحمد در دست اقدام است و عملیات گازرسانی به450 روستای استان هم در دست مطالعه است که تا پایان سال 99 از نعمت گاز برخوردار می شوند.
به گفته مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گازرسانی به تمامی روستاهای واجد شرایط استان تا پایان سال 99 انجام می شود.
براساس آمار دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه و بویراحمد ، در حال حاضر 44.3 درصد جمعیت این استان با حدود 315 هزار و 486 نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند.
2 هزار و 232 روستا در این استان وجود دارد که یک هزار و 643 روستای آن دارای سکنه و 589 روستا خالی از سکنه است.
/1662/9929
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.