سعید محوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کار بنگاه‌ها یا مشاوران املاک نزدیک کردن طرفین معامله به یکدیگر برای انعقاد قرارداد است و بر اساس قانون اجازه تنظیم قرارداد را ندارند.
وی افزود: مشاوران املاک اضافه بر عدم تسلط بر مسایل حقوقی، به سوابق اشخاص و املاک نیز دسترسی ندارند یعنی ممکن است قولنامه‌ای بنویسند در حالی که یکی از طرفین ممنوع‌ المعامله باشد یا حتی ملک بازداشت یا در رهن باشد.
محوری بیان کرد: مبایعه نامه‌هایی که در بنگاه‌ها بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود نوشته عادی است و به هیچ وجه سند رسمی محسوب نمی‌شود ولی اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و صادر می‌شود دارای آثار و ضمانت اجرایی هستند.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در این صورت موجر برای تخلیه ملک خود نیازمند مراجعه به محاکم قضایی یا شورای حل اختلاف نیست و با صدور اجرائیه از طریق دفترخانه و مراجعه به ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک می تواند به تخلیه و تحویل مورد اجاره اقدام کند.
وی با اشاره به اینکه سند تنظیمی در دفترخانه‌، سند رسمی است که انکار و تردید به آن نمی‌توان داشت و اعتبار آن با نوشته عادی تنظیم شده در بنگاه‌های املاک قابل مقایسه نیست، افزود: معتبرترین حوزه تعریف شده قانونی برای انجام معاملات، دفاتر اسناد رسمی هستند و مشاور املاک باید دالان ارتباط مردم با دفاتر اسناد رسمی باشند.
محوری ابراز داشت: طبق ماده 46 قانون ثبت اسناد و املاک، همه عقود و معامله‌های راجع به عین یا منافع املاکی که پیشتر در دفتر املاک ثبت شده اجباری است و همچنین همه عقود و معامله‌های راجع به عین یا منافع اموال غیرمنقول که در دفاتر ثبت نشده نیز اجباری خواهد بود.
وی افزود: مستاجر نیز با توجه به مفاد سند اجاره رسمی تنظیمی در پایان مدت اجاره برای دریافت ودیعه پرداختی به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه ای مانند دادرسی و غیره نیاز ندارد.
وی گفت: با توجه به اینکه در قراردادهای اجاره که در خارج از دفاتر اسناد رسمی و به عنوان عادی تنظیم می شود احراز مالکیت موجر و در رهن نبودن مالک یا ممنوع المعامله نبودن موجر بررسی نمی شود، بر همین اساس در صورت بروز مشکل یا صدور اجراییه برای تخلیه مورد اجاره مستاجر برای دریافت وجه پرداختی با مشکل مواجه خواهد شد.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: دفترخانه اسناد رسمی واحد وابسته به قوه قضائیه است و برای تنظیم و ثبت اسناد رسمی طبق قوانین و مقررات مربوط تشکیل می شود بنابراین اجاره نامه هایی که در این دفترها تنظیم می شود دارای اعتبار اسناد رسمی است.
محوری تاکید کرد: براساس ماده 1287 قانون مدنی اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد سایر ماموران رسمی در حدود صلاحیت آنها طبق مقررات قانون تنظیم شده باشد رسمی است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.