به گزارش ایرنا، اما داغ بعضی مرگ ها هرگز سرد نمی شود و روی دل همه آدم هایی که کاری از دستشان بر می آمده و انجام نداده اند، سنگینی می کند.
مرگ هایی که در مظلومیت رقم می خورد. مرگ بچه هایی که با هزاران امید و آرزو صبح به مدرسه می روند و هرگز به خانه برنمی گردند.
بچه هایی که غول بی رحم آتش زبانه می کشد و پشت میزهای های لب پریده کلاس های دود گرفته، غافلگیرشان می کند و کودکیشان را ناجوانمردانه می بلعد.
بچه هایی که رد تنبیه بخاری های نفتی، عمیق و دلخراش روی تنشان مانده و آرزو های بزرگشان را به حسرت دیده شدن و شنیده شدن تقلیل داده و محرومیت درسی فراموش ناشدنی به آنها داده است.

**قصه ناتمام بخاری های نفت سوز
ماجرای بخاری های نفتی در این کشور تمامی ندارد و انگار در استان های محروم تر، هوا سردتر و آتش هم داغ تر است.
اگرچه رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد می گوید:از سال 1392 تاکنون 2 هزار و 188 کلاس درس از لحاظ سیستم گرمایشی استانداردسازی شده اند،اما خبر بد آنکه هنوز بین 2 تا سه هزار کلاس دیگر از بخاری های غیر استاندارد استفاده می کنند.
جهان محرابی می افزاید:بخشی از سیستم گرمایشی مدارس استان بخاری نفت سوز و بخشی نیز گازسوز فاقد استاندارد است.
وی ادامه می دهد: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان نیازمند همکاری شرکت های خدمات رسان از جمله گاز و برق هستیم.
به گفته محرابی برای تجهیز مدارس استان به سیستم گرمایشی استاندارد (شوفاژ) بالغ بر 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

**مناطق سردسیر در اولویت باشد
فرماندار بویراحمد هم با اشاره به کمبود فضای فیزیکی آموزشی در این شهرستان می گوید: جمعیت دانش آموزی بویراحمد امسال با رشد 20 درصدی، 13 هزار نفر افزایش داشته با این حال فضای فیزیکی آموزشی متناسب با این جمعیت رشد نکرده است.
شاهرخ کناری می افزاید:علاوه بر کمبود فضای آموزشی ، استفاده از وسایل گرمایشی نفت سوز در کلاس های درس استان که گاها استیجاری هم هستند، مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی ادامه می دهد: توجه به استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس به خصوص در مناطق سردسیر باید برای مسئولان اولویت باشد.
کناری یادآوری می کند اگر حادثه ای در مدارس پیش بیاید همه مسئول آن هستند و به همین دلیل نباید کمبود اعتبار باعث وقوع حادثه ای جبران ناپذیر شود.

**نباید دست روی دست گذاشت
اما معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است که نمی توان به بهانه کمبود اعتبار دست روی دست گذاشت تا حادثه ای شبیه زاهدان و شین آباد رخ دهد.
عزیز فیلی می گوید: سلامت و امنیت جانی و روانی دانش آموزان باید اولویت باشد و برای این مهم حتی اگر لازم است اعتبار ساخت مدارس جدید را برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس هزینه کرد.
وی یادآوری می کند: دولت نگاه ویژه ای به استانداردسازی تجهیزات گرمایشی مدارس داشته و باید مسئولان استانی نیز عزم خود را جزم کنند تا زیرساخت های باکیفیت در مدارس ایجاد شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد یادآوری می کند: 50 درصد از اعتبار مورد نیاز استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس استان از محل اعتبارات ملی و مابقی نیز از محل اعتبارات استانی تامین می شود.
وی تاکید می کند: هر لحظه احتمال فاجعه ناشی از بخاری‌های نفت سوز در مدارس استان وجود دارد و باید به فکر استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس بود و اقدام جدی در این زمینه انجام داد.
وی تصریح می کند: می توان ظرف 6 ماه تا یک سال در مدارس استان اقدام به جایگزینی بخاری های نفت سوز با سیستم موتورخانه گازوئیلی( شوفاژ) کرد و سیستم های گرمایشی ناایمن را کنار گذاشت.
فیلی تاکید می کند: هر چه سریعتر باید مدارس روستایی نزدیک به خطوط گاز استان گازرسانی و نسبت به استاندارد سازی سیستم گرمایشی این مدارس اقدام شود.
سالانه حدود 70 تا 100 مدرسه در استان به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز می شوند.
منظور از استانداردسازی سیستم گرمایشی، استفاده از بخاری های نسل جدید از نوع هرمتیک است. بخاری های هرمتیک برای فضاهایی که از قبل بخاری گازی و سیستم گازکشی داشته اند طراحی شده که هوشمند بوده و بدنه آنها داغ نمی شود و در صورت ایجاد مشکل خاموش می شوند.
این بخاری ها فن دار بوده و با تقسیم یکنواخت هوا، آن را به داخل وارد می کنند.استفاده از فناوری های نوین و ساختار جدید باعث شده نسل جدید بخاری ها علاوه بر ایمنی، سوخت کمتری نسبت به بخاری های سابق مصرف کنند .
حدود 2 هزار و 944 آموزشگاه با هشت هزار و 440 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد افزون بر 2 هزار مدرسه کمتر از 15 دانش آموز در آن تحصیل می‌کنند.
152 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف در سال تحصیلی جاری در این استان مشغول تحصیل هستند.
بر اساس اعلام آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد همچنین 65 درصد دانش آموزان در مناطق شهری و 35 درصد نیز در مناطق روستایی مشغول تحصیل هستند.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.