عزیز فیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت در یک چشم انداز 10 ساله به منظور کاهش هزینه ها، افزایش ایمنی و کم کردن مصرف سوخت توجه خاصی به حمل و نقل ریلی دارد.
وی افزود: قبل از انقلاب خط ریلی در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و در آینده یاسوج از طریق خط راه آهن شیراز - اصفهان به شبکه ریلی کشور وصل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بیان کرد: اتصال یاسوج به شبکه ریلی در حال حاضر جز اولویت های کشور نیست و برای پیشرفت سریع تر این طرح باید منابع مالی بیشتری حدود 1500 تا 2000میلیارد ریال در سال جذب شود.
فیلی با اشاره به اینکه در برنامه دولت ، مراکز استان ها از طریق خطوط ریلی به هم وصل خواهند شد، عنوان کرد: اتصال گچساران به خوزستان مسیر مطالعاتی دیگری در استان است که در حال حاضر این طرح در مرحله امکان سنجی اولیه است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب تنها اسم یک استان را یدک می کشید و در بیشتر زمینه ها به فارس و خوزستان وابسته بود.
فیلی یادآور شد: در حال حاضر کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 17 شهر ، افزون بر 400 هزار نفر و جمعیت شهری دارد که قبل از انقلاب جمعیت بخش شهرنشین آن به 80 هزار نفر هم نمی رسید.
وی عنوان کرد: کلیه راه های شوسه، خاکی، فرعی و روستایی کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب اسلامی 800 کیلومتر بود و هیچ راه آسفالته ای در این استان وجود نداشت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ابراز داشت: تا پایان سال 1396 با احداث بزرگراه های چهارخطه، جاده های اصلی، فرعی و روستایی پنج هزار و 940 کیلومتر راه آسفالته در کهگیلویه و بویراحمد احداث شد.
فیلی تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل هوایی 2 فرودگاه در استان وجود دارد که فرودگاه گچساران با هفته ای سه پرواز فعال است.
وی گفت: فرودگاه یاسوج مجهز است اما به دلیل تاثیرهای روحی و روانی بعد از سقوط هواپیمای آسمان در اواخر سال گذشته و استقبال نشدن از شرکت آتا هم اکنون در زمینه جا به جایی مسافر فعال نیست.
فیلی افزود: با پیگیری های استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و رایزنی ها با شرکت های هواپیمایی از طریق وزیر راه و شهرسازی در آینده ای نزدیک پرواز های فرودگاه یاسوج از سر گرفته می شود.
وی عنوان کرد: در زمینه آب قبل از انقلاب علی رغم آب شیرین فراوان در استان 18 روستا آب لوله کشی داشتند و بعد از انقلاب تا پایان سال 96 حدود یک هزار و 472 روستا از این نعمت بهره مند شدند.
فیلی تصریح کرد: قبل از انقلاب 20 تا 25 درصد جمعیت شهری استان از آب بهداشتی برخوردار بودند و در حال حاضر یکصد و 65 هزار انشعاب زیر پوشش شبکه آبرسانی بهداشتی هستند.
وی با اشاره به نبود سد در کهگیلویه و بویراحمد قبل از انقلاب اسلامی، گفت: هم اکنون 2 سد کوثر و شاه قاسم در استان وجود دارد و سدهای تنگ سرخ و چم شیر نیز در حال ساخت هستند.
فیلی افزود: با احداث و بهره برداری از سد تنگ سرخ علاوه بر تامین آب شرب یاسوج و مادوان و حاشیه شهر بخش زیادی از اراضی کشاورزی نیز از برکات این سد بزرگ بهره مند خواهند شد.
وی اظهار داشت: با 9 میلیارد متر مکعب روان آب سالانه پنج درصد تخصیص آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بخشی تبخیر یا به آب های زیرزمینی تبدیل شده و بخشی نیز به سمت استان های پایین دست و سدها سرازیر می شود.
فیلی بیان کرد: در چشم انداز 20 ساله با یک میلیارد متر مکعب آب، نیاز استان در بخش های کشاورزی، صنعت و آشامیدنی برطرف خواهد شد و این امر با بهره برداری از سدهای چمشیر گچساران و تنگ سرخ بویراحمد میسر می شود.
9928/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.