به گزارش ایرنا، اشعار،ضرب المثل‌ها، غذا‌های سنتی،لباس‌های محلی بخشی از شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف کشورند که برگزاری جشنواره های بومی محلی می تواند به بقای این خرده فرهنگ ها کمک کند.
دانش آموزان مدارس سماء وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی گچساران در جشنواره بومی و محلی با بخشی از این آیین ها و سنت ها آشنا شدند.
لالایی‌های مادرانه، نمایش عروسکی،خوانش شعر محلی، مقاله، گفت و گو درباره طوایف ساکن در شهرستان گچساران، بیان ضرب المثل‌های محلی، معرفی غذا‌های محلی،معرفی لباس‌های محلی و مکان‌های تاریخی ازجمله برنامه‌های این جشنواره بود.
یکی از دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره بومی و محلی مدارس گچساران با اشاره به آشنایی با خواص گیاهان دارویی و طریقه درست کردن غذاهای محلی در این جشنواره گفت: استقلال زندگی مهمترین درس زندگی گذشتگان است.
فاطمه دانش افزود: نیاکان گذشته ما همه ابزار مورد نیاز خود را با خلاقیت تولید می کردند.
یک دانش آموز دیگر با یادآوری تجربه یک روز متفاوت در این جشنواره گفت: برگزاری چنین آئین هایی نقش مهمی در افزایش روحیه نشاط در مدارس دارد.
صبا فولادی افزود: زندگی نسل های گذشته جذابیتی هایی دارد که نه در فضای مجازی بلکه در محیطی عملی و واقعی باید آن را تجربه کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران گفت:مسئولیت‌پذیری، تمرین کار گروهی، احترام به حقوق دیگران از جمله آثار مثبت برگزاری جشنواره های بومی محلی در مدارس است.‏
حسین اسماعیلی افزود:آیین های سنتی میراث نسل های گذشته است که بهترین مکان برای پاسداشت این گنجینه های ارزشمند مدارس است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 59 اثر معنوی مردم این استان در زمینه‌های میراث فرهنگی و آداب و رسوم در پنج سال اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
مسعود شفیعی افزود: گلیم مشته، جاجیم بافی، مشک دوزی، دست بافته گچمه، سیاه چادر بافی، گلیم نقش برجسته و خیش بافی از مهمترین آثار معنوی ثبت ملی شده از کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: شالی کاری، بازی کل کله برد، جشن انار و آیین‌های ازدواج از دیگر آثار معنوی ثبت ملی شده در این استان است.
شفیعی عنوان کرد: ثبت ملی آثار معنوی راهبرد میراث فرهنگی برای پیشگیری از به فراموشی سپرده شدن و احیای صنایع دستی، بازی‌ها، آیین و سنت‌های مردم است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.