به گزارش ایرنا ،عیسی کلانتری صبح امروز یکشنبه به استان کهگیلویه وبویراحمد سفر کرد و در بدو ورود از مراحل ساخت سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد بازید کرد.
وی با بیان اینکه این سد بین 2 حوزه استان فارس و کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفته ،افزود: کارشناسان در دو ماه آینده باید بررسی کنند که احداث این سد اثر سوء بر محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد نداشته باشد.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد:سخت گیری های محیط زیست و وزارت نیرو در اجرای این گونه طرح ها به نفع استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان حوزه آبخیز و بالادست طرح است.
کلانتری یادآوری کرد: این اشتباه بزرگی است که ساختار آبی را با ساختار سیاسی تطبیق داده اند و ساختار آبی تابعی از خط کشی های سیاسی و مرزبندی های جغرافیایی وزارت کشور نیست.
وی گفت : حوزه آبریز و آبخیز را نمی توان از هم جدا کرد و باید باهم دیده شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: نباید تصور کنید همه 9 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر کهگیلویه وبویراحمد باید در خود استان استفاده شود.
دکتر کلانتری پس از بازدید از سد تنگ سرخ با کارشناسان و مدیران محیط زیست و آب منطقه ای به بررسی مسائل زیست محیطی این سد پرداخت.
سد تنگ سرخ با هدف تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی شهر یاسوج و شهرستان بویراحمد و تامین بخشی از آب شرب شهر شیراز احداث می شود.
سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه 90 توسط وزیر وقت نیرو با مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان 189٫9 میلیون مترمکعب کلنگ‌زنی شد.
این سد از سال 90 تا نیمه دوم سال گذشته با پیمانکاری چند شرکت تنها 4 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون با حضور موسسه فجر قرارگاه خاتم الانبیاء پیشرفت فیزیکی ان به حدود 15 درصد رسیده است.
تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 125 میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمکعب است.
گفته می‌شود با احداث سد تنگ سرخ 700 هکتار باغ و پنج روستای منطقه تنگ سرخ بویراحمد زیر آب می‌رود.
استان کهگیلویه وبویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
حجم آب تجدید پذیر استان 9هزار223 میلیون متر مکعب است که یک هزار 70 میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و 90 درصد آن از استان خارج می شود.
9929/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.