اورنگ ایلامی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خدمات انجام شده رشد و توسعه در چهار دهه اخیر در حوزه بهداشت و درمان قابل قیاس با گذشته نبوده و به طور کلی انکارناپذیر و غیر قابل باور است.
وی افزود: امید به زندگی از 50 سال به 70 سال و مرگ‌ و میر کودکان و نوزادان بین 29 تا 110 در هزار بوده که به ‌میمنت نظام مقدس جمهوری اسلامی 90 درصد کاهش یافته است.
ایلامی عنوان کرد: ابتدای انقلاب اسلامی چهار پزشک عمومی در این استان فعالیت داشتند اما هم‌ اینک تنها 40 پزشک فوق‌ تخصص داخلی در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مرگ‌ و میر مادران باردار از رقم 45 در هزار به کمتر از 12 درصد در هزار رسیده و امسال در 6 ماهه نخست هیچ مورد مرگ مادر باردار وجود نداشته است.
وی پوشش واکسیناسیون در کهگیلویه و بویراحمد را حدود 100 درصد عنوان کرد و گفت: این شاخص به ‌نسبت از برخی از کشورهای اروپایی بالاتر است.
ایلامی با بیان اینکه مراکز جامع سلامت از 23 مورد به 87 مرکز رسیده است، ابراز داشت: 365 خانه بهداشت در نقاط مختلف استان فعالیت دارند که این الگو مورد تأیید و نظر سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد پیش از انقلاب در بخش آموزش عالی پزشکی هیچ دستاوردی نداشته ولی هم‌اینک 187 عضو هیئت علمی، بیش از 2 هزار دانشجو و پنج دانشکده در این استان وجود دارند.
ایلامی عنوان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی در شهرستان‌های مختلف استان از 96 تخت به یک‌هزار و 150 تخت رسیده که با بهره‌برداری از بیمارستان‌های در آستانه افتتاح تا پایان امسال این تعداد نیز افزایش می‌یابد.
وی گفت: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه شاخص پزشک به ‌نسبت جمعیت شاخص استاندارد سازمان جهانی بهداشت رکورد زده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اینک 2 پایگاه اورژانس هوایی در مناطق سردسیری و گرمسیری استان فعالیت دارند.
وی تصریح کرد: 39 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای، 87 تخت ویژه، 6 کلینیک تخصصی، 48 مرکز ترک اعتیاد، 170 داروخانه و 8 بیمارستان مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.
ایلامی عنوان کرد: پیش از انقلاب اسلامی برخی بیماری‌ها از جمله تراکم و کالا آزار منجر به مرگ برخی افراد در استان می شدند اما این بیماری‌ها هم‌اینک ریشه‌کن شده در حالی که این بیماری‌ها در برخی کشورهای اقتصادی همچون برزیل و هند هنوز جان افراد را می‌گیرند و یا آنان را زمین‌گیر می‌کنند.
ایلامی ابراز داشت: طبق آخرین بررسی‌ها رضایتمندی مردم از نظام سلامت 73 درصد افزایش یافته و پرداختی از جیب مردم از 50 درصد به 30 درصد کاهش یافته است.
ایلامی افزود: به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی 40 طرح بهداشتی و درمانی از جمله بیمارستان بزرگ یاسوج، بیمارستان 32 تختخوابی باشت و کلینیک تخصصی دهدشت و گچساران افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می گیرند.
بیمارستان درمانی و آموزشی 283 تختخوابی یاسوج از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت نهم در سال 1385 بوده که در زمینی به مساحت سه هکتار و با زیربنای 25 هزار مترمربع در مرحله بهره برداری است.
عملیات اجرایی بیمارستان 32 تختخوابی باشت با زیر بنای 4 هزار و 275 متر مربع در سال 1392 آغاز شد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.