به گزارش ایرنا، هوشنگ صیدالی روز دوشنبه در آیین پرواز آزمایشی پهپاد بر فراز تاسیسات نفتی گچساران افزود: با توجه به ضرورت پایش مستمر تاسیسات شرکت بهره برداری نقت و گاز گچساران و برای اطمینان از ایمن بودن تاسیسات از این پس از پهباد چندمنظوره استفاده خواهد شد.
وی شعاع عملیاتی این پهپاد را 200 کیلومتر ذکر کرد و گفت: این پرنده داری 270 کیلوگرم وزن و 6 متر طول است.
صیدالی تاکید کرد که این پهباد قابلیت انجام عملیات پرواز و پردازش اطلاعات را در شبانه روز دارد.
وی اظهار داشت: وزن دوربین های نصب شده بر روی پهباد شرکت نفت 2کیلوگرم است و در آینده نزدیک این پهباد امکان تشخیص نشتی لوله های زیر زمینی نفت و گاز را بدست می آورد.
وی تصریح کرد: در سامانه هوشمند پهباد ، این پرنده با اخذ مجوزهای لازم در ارتفاع و فواصل مشخص ، بر فراز تاسیسات نفتی مورد نظر به پرواز در آمده و از تاسیسات نفتی عکس و فیلم تهیه می کند.
صیدالی ادامه داد: اطلاعات جمع آوری شده در پرواز پهباد با نرم افزار و توسط کارشناسان فنی بررسی و تحلیل خواهد شد.
وی ابراز کرد: با استفاده از نرم افزار هوشمند تحلیل تصاویر هوایی و مقایسه تصاویر از تاسیسات بصورت لحظه ای، امکان تشخیص و جلوگیری به موقع از انواع حوادث همچون آتش سوزی، شکستگی و نشتی خطوط لوله و نظایر آن وجود دارد.
صیدالی افزود: تصویرسنجی، تهیه نقشه های هوایی هندسی ، استخراج اطلاعات از تصاویر هوایی، مدل سازی سه بعدی، محاسبه فاصله، حجم، مساحت، ارتفاع، شکل زمین، شناسایی ، مطالعات کیفی منطقه و میزان پراکندگی تاسیسات از مهم ترین مزایای استفاده از پهباد در شرکت نفت است.
شرکت نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت بهره بردار بزرگ در ایران است که 20 درصد نفت این کشور را تولید می کند.
وی گفت: با توجه به اینکه این شرکت دارای 10 واحد بهره برداری، 10 واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک زدایی و بیش از 6 هزار و 700 کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت است استفاده از تولیدات بخش هوایی و شرکت های هواپیمایی ایران می تواند هزینه های این شرکت را برای صیانت از میادین،خطوط انتقال و تاسیسات نفتی کاهش دهد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های تابعه مناطق نفت خیز جنوب است.
میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که با مرکزیت شهرستان گچساران در استان های کهگیلویه و بویراحمد ،خوزستان ،بوشهر و فارس قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
2082/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.