مسعود شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2 هزار و 453 قلم شی‌ء تاریخی این استان در فهرست جام (سیستم جامع یکپارچه سازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی) ثبت شده است.
شفیعی ابراز داشت: امسال کار مطالعاتی 66 شی‌ء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و برای ثبت در سامانه جامع جام آماده شده است.
3 هزار و 709 شیء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است.
یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.
سکه‌ها، ظروف سفالی و فلزی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به اهمیت افتتاح موزه برای نگهداری و در معرض نمایش عموم قرار دادن اشیاء تاریخی ابراز داشت: طرح احداث موزه اشیای تاریخی این استان بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان آذر بهره برداری خواهد شد.
شفیعی گفت: کار احداث ساختمان موزه یاسوج در مراحل پایانی است و 20 میلیارد ریال نیز برای تأمین تجهیزات این مرکز فرهنگی مانند سیستم‌های رایانه، دوربین‌های مداربسته و دیگر وسایل مورد نیاز باید تأمین اعتبار شود.
عملیات اجرایی احداث موزه باستان شناسی یاسوج از سال 1386 آغاز شد.
وی بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز 2 هزار و 700 مترمربع است.
شفیعی ابراز داشت: موزه باستان شناسی یاسوج کنار بیمارستان امام سجاد (ع) این شهر و پشت هتل آزادی قرار دارد.
این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بود.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.