به گزارش ایرنا، سید محمدکاظم نظری روز سه شنبه در نشست ساماندهی کودکان کار و خیابانی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار داشت: در راستای حمایت از این قشر نیاز است که بیمه والدین کودکان کار توسط دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی و پیگیری شود.
وی افزود: بر اساس آمار تنها عده معدودی از کودکان کار و خیابانی کهگیلویه و بویراحمد زیر پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی «ره» و سازمان بهزیستی این استان هستند که باید بیشتر از آن‌ها حمایت صورت گیرد.
نظری بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد از مجموع کودکان کار کهگیلویه و بویراحمد 9 خانوار آن‌ها زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی «ره» و 23 نفر زیر پوشش بهزیستی هستند.
وی عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های دولت که حمایت از اقشار آسیب پذیر است پشت نوبتی‌های واجد شرایط در نهادهای حمایتی از کمک‌های این نهادها از این پس بهره می‌برند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون بیش از 300 نفر کودک کار و خیابانی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده‌اند که از این تعداد 80 درصد آن‌ها دانش آموز هستند.
نظری ابراز داشت: آموزش و پرورش استان موظف به ایجاد یک تیم ویژه برای حضور در مدارس جهت بررسی مشکلات کودکان کار و خیابانی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی گفت: با توجه به نزدیکی اول مهر و بازگشایی مدارس نیاز است که بار دیگر کودکان کار که بیشتر آن‌ها دانش آموز هستند، ساماندهی و جمع آوری شوند.
نظری افزود: به گونه‌ای باید دستگاه‌های متولی امر به ویژه صدا و سیما فرهنگ سازی کنند که مردم متقاعد شوند به این کودکان کار پول ندهند زیرا که این کار مشوقی برای تعدد نفرات آن‌ها و افزایش روز به روز آن‌هاست.
معاون بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: کودکان کار و خیابانی در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی هستند که در این میان رسانه‌ها نقش پر رنگی برای آگاه سازی والدین آن‌ها و مردم دارند.
هوشنگ سیاوش پور افزود: بیشتر این کودکان و خانواده‌هایشان در بحث‌های معیشتی و اقتصادی با مشکل روبرو هستند.
وی عنوان کرد: 100 درصد این کودکان صاحب خانواده تک سرپرستی یا 2 سرپرستی (پدر و مادر) هستند.
سیاوش پور بدون اشاره به تعداد دقیق گفت: 85 درصد از کودکان کار و خیابانی که طی سال گذشته تاکنون به اورژانس 123 معرفی شدند دیگر به سطح خیابان‌ها بازنگشتند.
بیش از 90 درصد کودک کار و خیابان کهگیلویه و بویراحمد در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند.
بیش از 70 درصد آسیب‌های اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مربوط به مناطق حاشیه نشین این استان است.
براساس گزارش‌های مسئولان، وضعیت کنونی استان از لحاظ نرخ کودکان کار نموداری افزایشی دارد.
طرح‌های حمایتی و پیشگیرانه برای ساماندهی کودکان کار در قالب ارائه آموزش، مشاوره و مهارت افزایی به خانواده‌های آن‌ها در دست اجراست.
براساس آمارها این استان از حیث نرخ تعداد کودکان کار و خیابانی جزء 10 استان اول کشور است.
کهگیلویه و بویراحمد براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 بیش از 713 هزار نفر جمعیت دارد.
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.