به گزارش ایرنا، سهراب روستایی شامگاه پنجشنبه در همایش مسجد، محله و کارآفرینی که در حسینیه علی آباد رفسنجان برگزار شد، افزود: سال گذشته این اعتبار به مبلغ 20 میلیارد ریال بود که جذب شد و امسال این اعتبار نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: 20 تا 35 درصد اقتصاد دنیا در مشاغل خانگی تعریف شده است و در این مشاغل خانواده ها می توانند خودکفا شوند.
روستایی ادامه داد: افرادی که اجناس و کالاهایی در این زمینه تولید می کنند نباید دغدغه فروش و بازار کار داشته باشند لذا از مسئولان می خواهیم که برای فروش اجناس تولیدی در حوزه مشاغل خانگی تدابیری بیندیشند.
وی گفت: در زمانی قرار داریم که بیکاری و کمرنگ شدن رونق اقتصادی در جوانان بیداد می کند لذا امیدواریم که این اعتبار 40میلیارد ریالی توسط جوانان بیکار جذب شود تا چرخ اقتصاد خانواده خود را بچرخانند.
وی بر حمایت مسئولان در این زمینه تأکید کرد و گفت: اگر مسئولان از تلاشهای جوانان حمایت کنند به یقین رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
* کشت زعفران در رفسنجان افزایش می یابد
رئیس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان در این همایش گفت: 30 هکتار سطح زیر کشت زعفران در مناطق مختلف این شهرستان وجود دارد که در مهرماه سال جاری به 50 هکتار افزایش خواهد یافت.
محمدعلی دهقان با اشاره به اینکه اقتصاد رفسنجان وابسته به کشاورزی پسته است و این محصول چندین سال است دچار خشکسالی و خسارت شده بیان کرد: با توسعه کشت های جایگزین که به آب کمی نیاز دارند می توان درآمدزایی کرد.
وی ادامه داد: کشت زعفران که به اب کمی نیاز دارد را در این منطقه توسعه خواهیم داد تا معیشت کشاورزان تقویت شود.
دهقان تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی نیز می تواند یکی از گزینه های کشت جایگزین باشد که در این شهرستان طی دو سال گذشته 20 هکتار سطح زیر کشت ایجاد شده است.
وی اضافه کرد : با اقدامات انجام گرفته امسال نیز سطح زیر کشت گیاهان دارویی را به 100 هکتار افزایش خواهیم داد.
* مهارت شاه کلید امنیت اجتماعی است
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری کرمان هم در این همایش گفت: سلامت یک خانواده در مهارتهایی همچون مهارت در تربیت فرزندان، در آشپزی، همسرداری، مسایل فرهنگی و اقتصادی و اشتغال است.
فاطمه السادات حسینی افزود: برای افزایش مهارت در خانواده باید وحدت، تعامل و همراهی در اعضای خانواده موج بزند.
وی تصریح کرد: دغدغه اشتغال و مسایل اقتصادی مهم است لذا مسجد یکی از ظرفیت ها برای بحث های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال استو باید در مسجد اتاق فکر ایجاد شود و جوانان و افراد بیکار محله را بر اساس علایق شناسایی و برای آنها ایجاد شغل کرد.
حسینی بیان کرد: مسجد می تواند پایگاه کارآفرینی برای ایجاد اشتغال پایدار باشد لذا هر مسجد باید بانک اطلاعاتی افراد محله خود را ایجاد کند و در مورد ایجاد مشاغلی همچون مشاغل خانگی برنامه ریزی داشته باشد.
*** گیاهان دارویی استان کرمان دارای رتبه برتر جهانی است
مدیر انجمن کشاورزی و گیاهان دارویی بانوان و خانواده استانداری کرمان هم د ر این همایش گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان کرمان بالغ بر پنج هزار هکتار است و از مهمترین آنها می توان به ترخون، رازیانه، زیره سبز، ختمی، گاوزبان، نعناع، پنیرک، حنا، وسمه وکنارو اشاره کرد.
مژده سرچشمه پور بیان کرد: مساجد می توانند کانون کاریابی باشند لذا در مساجد روستایی می توان بر اساس اقلیم آب و هوا و اقلیم خاک و نیازسنجی در مورد کشت گیاهان دارویی افرادی تربیت کرد که در این زمینه به اشتغال زایی افراد بیکار محله بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: افراد کارآفرین و با استعداد در محله ها باید شناسایی شوند و آنها را در راستای اشتغالزایی در هر زمینه ای پرورش دهیم که می توانند به گستردگی اشتغال و رونق اقتصادی کمک کنند.
این همایش با هدف توسعه، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در رفسنجان برگزار شد.
رفسنجان با جمعیت بیش از 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.