به گزارش ایرنا، علیرضا رزم حسینی شامگاه دوشنبه در شورای همیاران آب استان کرمان در سالن پیامبر اعظم استانداری افزود: هم اکنون با توجه به رشد صنعتی استان کرمان و اینکه زنجیره فولاد و مس در حال تکمیل است لذا مصرف های صنعتی بالایی نیز در این استان وجود دارد.
وی تصریح کرد: 2 هزار مگاوات پروژه تولید برق هم اکنون در استان کرمان در حال اجرا و یکهزار و 500 مگاوات پروژه آماده افتتاح است.
* وجود 73سرمایه گذار در انرژی خورشیدی در استان کرمان فعالند
استاندار کرمان گفت: 73 سرمایه گذار در استان کرمان برای سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی وجود دارد و 23 مگاوات برق خورشیدی در شبکه سراسری هم اکنون در استان کرمان تولید می شود و این آمار در سال آینده به 200 مگاوات خواهد رسید.
وی با بیان اینکه کرمان در حال تبدیل به شهر آفتاب است افزود: پیش بینی تولید 2 هزارمگاوات برق برای شهر آفتاب در استان کرمان شده و برای واگذاری زمین دچار بروکراسی اداری شده است لذا واگذاری زمین و دریافت مجوزها مدت های طولانی زمان برد.
رزم حسینی عنوان کرد: ساختارهای شهر آفتاب پیش بینی شده است و آماده اعطای مجوزها هستیم و در حوزه تامین برق روستاهای جنوب استان کرمان مشکلات فراوانی وجود دارد.
وی گفت: در حوزه صنعت در جنوب استان کرمان صنعتگر و سرمایه گذار وجود دارد اما نمی تواند برق خود را تامین کند.
* عقب ماندگی استان کرمان در حوزه فاضلاب
استاندار کرمان افزود: استان کرمان در بخش فاضلاب فقیر است و 9 درصد شبکه فاضلاب در این استان وجود دارد در حالی که متوسط کشور 40 درصد است.
وی بیان کرد: هدف اصلی دولت یازدهم پس از هفن ماه کارشناسی با دانشگاه، کشاورزان و وزارتخانه به اجماع و این نتیجه رسیدیم که مدیریت متمرکز در حوزه آب و خاک دشوار است.
رزم حسینی گفت: آب متاسفانه بی رویه و غیر اقتصادی مصرف می شود در حالی که وزارت نیرو تاکید به حفظ آب برای نسل آینده دارد.
وی افزود: طرح همیاران آب با تجمیع مدیریت مصرف در حوزه کشاورزی و صنعت و با راستی آزمایی صرفه خوبی در آب با این طرح انجام شده است.
استاندار کرمان بیان کرد: با مدیریت فداکارانه در استان کرمان با اجرای طرح همیاران آب تعداد 800 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که کار سختی بود اما یک حلقه چاه برای صنعت داده نشده است.
وی گفت: برای صرفه جویی در مصرف آب مشوقی وجود ندارد لذا مشوق ها باید برای حوزه صنعت که تشنه آب است درنظر گرفته شود زیرا با توسعه صنعت اشتغالزایی نیز افزایش می یابد.
رزم حسینی افزود: طرح های استان کرمان بدون همدلی 100درصد مقامات استانی ازجمله امام جمعه کرمان، دادگستری اتاق بازرگانی و قوه قضائیه میسر نبود زیرا تمامی دستگاه ها متعهد شدند که با همکاری طرح همیاران آب را اجرایی کنند و موفقیت آمیز بود.
وی خاطرنشان کرد: وزیر نیرو برای رفع مشکلات آبی استان کرمان به این استان سفر کردند و در نخستین شورای مدیریت آب استان حضور یافتند که می تواند راهگشای مشکلات و اقدامات پایداری شود.
استاندار کرمان گفت: این استان با 23 شهرستان با تغییر اقلیم 13 سال خشکسالی پیاپی را تجربه کرده است و منجر به مهاجرت از روستاها به شهرها شده است.
وی افزود: همچنین بسیاری از شهرهای استان کرمان دچار مشکلاتی در کیفیت آب شده بود و در دولت یازدهم اقدامات خوبی در این حوزه انجام شد.
رزم حسینی با بیان اینکه استان کرمان جزو استان های قرمز در زمینه آب است اظهار کرد: در دولت یازدهم نقشه آبی استان کرمان تهیه و مجوزهای لازم در این راستا داده شد.
وی گفت: در خصوص انتقال آب از خارج استان کرمان و ساخت سدها برای تامین آب در این دولت اقدامات خوبی انجام شده که باید ادامه یابد.
وی ضمن انتقاد از جریمه شدن استان کرمان در راستای طرح همیاران آب افزود: برای اجرای طرح همیاران آب صرفه جویی و اقدامات خوبی انجام شده اما از سوی برخی از مسئولان این استان جریمه شده است.
استان معدنی کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی طرح همیاران آب را از سال 93 با همکاری استاندار کرمان، دستگاه های اجرایی و کارشناسان مربوط به مرحله اجرا گذاشت و این طرح تا به امروز دستاوردهای خوبی داشته و در استان کم آب کرمان که سالها دچار خشکسالی است موجب صرفه جویی خوبی شده است.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار: بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.