به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان حمید روحی با اشاره به درج مطالب منتشر شده از سوی یکی از مسئولان شهرداری کرمان در رسانه ها و فضاهای مجازی مبنی بر سهل انگاری پیمانکار اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان و تخریب ستون بواسطه فعالیت این پیمانکار افزود: این موضوع خلاف واقع است و حادثه ای که در 28 آذرماه سال جاری در ضلع جنوبی میدان ارگ رخ داد، صرفا به دلیل لاغر کردن غیراصولی یکی از ستونهای رواق در این بخش از میدان توسط پیمانکار شهرداری بوده است.
وی با بیان اینکه مقایسه و بررسی عکس های قبل و بعد از وقوع این حادثه به خوبی این موضوع را روشن می کند اظهار کرد: در پی بازدیدهای کارشناسان فنی این اداره کل در روزهای قبل از وقوع حادثه مکررا تذکرات لازم به پیمانکار و شهرداری کرمان ابلاغ شد اما به دلیل عدم توجه به تذکرات، شاهد فرو ریختن یک ستون و سقف بین 2 رواق واقع در ضلع جنوبی میدان ارگ بودیم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: البته وقوع زلزله ها و پس لرزه های متعدد نیز در بروز این حادثه بی تاثیر نبوده است.
وی با اشاره به اینکه مرمت ستونها و نصب سنگهای بر عهده پیمانکار طرف قرارداد شهرداری بوده است افزود: پیمانکار رعایت ضوابط و شرایط ایمنی کارگاه را انجام نداده و شمع کوبی مناسب نداشته است.
روحی با تاکید بر اینکه کوتاهی برخی از پیمانکاران منجر به اتفاقاتی از این دست می شود بیان کرد: شایسته بود مسئولان شهرداری کرمان قبل از هرگونه اظهار نظر و انتشار مطالبی که می تواند 2 دستگاه و نهاد را در مقابل یکدیگر قرار دهد، نظرات کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان را نیز جویا می شدند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تمامی اسناد، مدارک و عکسهای قبل و بعد از حادثه آماده شده است تا در اختیار معاونت عمرانی استانداری کرمان قرار گیرد.
روحی خاطرنشان کرد: مطمئنا کارشناسان معاونت عمرانی استانداری کرمان می توانند با رجوع به این مستندات و انجام تحقیقات لازم عامل اصلی بروز حادثه را مشخص کنند.
قسمتی از سقف بین 2 دهنه و یکی از ستون های ضلع جنوبی رواق های پیرامون بنای تاریخی اطراف میدان توحید (ارگ) شهر کرمان روز گذشته (سه شنبه) فرو ریخت.
میدان ارگ کرمان مربوط به دوره پهلوی است و این اثر 28 فروردین 1380 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.