میثم نیک نفس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد کلنی های زنبور عسل در سال 91 با تلاش های صورت گرفته در زمینه پرورش زنبور عسل از 18 هزار و 232 کلنی به 49 هزار و 701 کلنی افزایش یافته و میزان تولید عسل نیز در جنوب کرمان در این مدت با 137 درصد رشد از 155 تن به 368 تن رسیده است.
وی با اشاره به آغاز طرح آمارگیری از زنبورستان های جنوب کرمان تصریح کرد: این طرح همزمان در سراسر کشور و از تاریخ 22 تا 27 مهرماه به مدت 6 روز انجام می شود.
نیک نفس ادامه داد: در این آمارگیری میزان تولید عسل، تعداد کلنی های موجود در منطقه، تعداد زنبورداران و افراد شاغل در زنبورستان ها در راستای پایش وضعیت موجود و برنامه ریزی لازم برای توسعه کمی و کیفی پرورش زنبور عسل مد نظر قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: زنبورداران موقعیت زنبورستان خود را به مراکز خدمات جهاد کشاورزی اعلام و از نقل و انتقال کلنی ها در مدت زمان آمارگیری خودداری کنند.
نیک نفس گفت: منطقه جنوب کرمان دارای پتانسیل و اقلیم مناسب برای فعالیت زنبورداری است که از نظر مسافت کم بین مناطق سردسیر و گرمسیر و کاهش هزینه های کوچ و وجود پوشش گیاهی مناسب و گیاهان دارویی متنوع شرایط لازم برای توسعه زنبورداری و ترویج این فعالیت را دارد.
وی تصریح کرد: در سالهای اخیر با توجه به برنامه ریزی انجام شده در جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و برگزاری دوره های پرورش زنبور عسل با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و اتحادیه زنبورداران، فعالیت زنبورداری در منطقه افزایش و توسعه چشمگیری داشته است.
زنبورستان های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شامل جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان زیر پوشش طرح آمارگیری قرار می گیرند.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7450/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.