به گزارش ایرنا فعالیت دولت یازدهم در استان کرمان با چند ماه تاخیر آغاز شد، اما سرعت پر شتاب اقدامات مسئولان، فصل درخشانی را در تاریخ این دیار رقم زده است.
توسعه استان کرمان در دولت تدبیر و امید با مدیریت جهادی در حالی روند روبه رشدی را طی کرد که کشور شرایط بسیار سختی را در حوزه اقتصادی پشت سر گذاشت.
استان کرمان با قابلیت ها و پتانسیل های فراوان و کم نظیر با اقدامات دولت تدبیر و امید درمسیر شکوفایی قرار گرفته که با تداوم فعالیت ها در دولت دوازدهم، به جهش بزرگی در توسعه خواهد رسید.
*سرمایه گذاری 75هزار میلیاردتومانی
استاندار کرمان گفت: دولت تدبیر و امید اقدامات خردگرایانه‌ای در حوزه اقتصادی به کار گرفته و اگر امروز میلیاردها تومان در استان سرمایه‌گذاری حاصل شده، نتیجه اقدامات دولت است که در صورت تداوم این سرمایه گذاری ها طی چهار سال آینده شاهد اثرگذاری بیشتر این سیاست‌ها خواهیم بود.
علیرضا رزم حسینی افزود: توسعه کرمان با طرح مثلث توسعه اقتصادی در دولت تدبیر و امید از سال 93 آغاز شده است و با توجه به جلب سرمایه گذاری 75 هزار میلیارد تومانی در این استان، روند اجرایی پروژه ها در این طرح تاکنون 41 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی بیان کرد: در راستای سیاستهای مدیرانه دولت تدبیر و امید و تعیین استان کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی با انجام کار کارشناسی و مدون با رویکرد سیاست توسعه متوازان این استان پهناور را به هشت زون (منطقه ) اقتصادی تقسیم کردیم و این مناطق در قالب تفاهم نامه هایی به حدود 24معین اقتصادی که داوطلبانه نگاه توسعه گرایانه و توانمندسازی مناطق روستایی داشتند، واگذار شده و در کشور در حال گسترش است.
* صرفه جویی 500میلیون مترمکعبی آب
استاندار کرمان با اشاره به بحران کمبود آب در استان کرمان تصریح کرد: در دولت یازدهم و در قالب طرح همیاران آب در استان کرمان بیش از 500 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده که رقم حیرت انگیزی است و سرمایه گذاری 700 هزار میلیارد تومانی برای انتقال آب از خلیج فارس برای 90 میلیون مترمکعب به استان کرمان و فلات مرکزی ایران در دست اجرا است.
رزم حسینی گفت: طرح شهر نمونه اقتصاد مقاومتی با نظارت دولت و مشارکت بنیاد مستضعفان در حال اجرا است و تغییرات عمیق و سریعی در وضعیت منطقه بوجود آورده و موجب بهبود شاخص های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی در این شهرستان شده است.
* افزایش 600درصدی پهنای باند ورودی مخابرات /سیر نزولی حاشیه نشینی
رزم حسینی افزود: در دولت یازدهم پهنای باند ورودی مخابرات این استان 600 درصد افزایش داشته است و بیش از 2 هزار روستای استان کرمان از نعمت اینترنت بهره مند شدند.
وی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در استان کرمان با اقدامات قاطع از گسترش حاشیه نشینی جلو گیری کرد و پنج هزار و 754 هکتار از اراضی استان کرمان از دست زمین خواران و متصرفان آزاد شد و از حاشیه نشینی 20 هزار نفر جلوگیری شده است.
* رشد 109درصدی واردات کالاهای سرمایه ای
استاندار کرمان ادامه داد: صادرات استان در دولت تدبیر و امید نسبت به قبل از آغاز این دولت 41 درصد رشد داشته است و این استان در بخش واردات کالاهای سرمایه‌ای که بیانگر رونق اقتصادی و تولید استان کرمان است 109 درصد رشد داشته است.
* موفقیت کرمان در حوزه سیاسی
استاندار کرمان بیان کرد: امضای منشور همدلی بین احزاب و گروه های سیاسی استان، برگزاری 2 انتخابات در سالهای 94 و 96 با آرامش و امنیت کامل، حضور و سخنرانی شخصیت های مختلف از جناح های سیاسی در استان کرمان رهاورد تدبیر موفق دولت یازدهم در حوزه سیاسی استان کرمان است.
رزم حسینی گفت: تدوین سند امنیت غذایی و آب و سند توسعه ورزش استان کرمان، برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری مختلف مانند موسیقی نواحی پس از سالها وقفه از اقدامات دولت تدبیر و امید در استان کرمان به شمار می رود.
* رکورد زنی کرمان خلق فرصت های شعلی جدید
استاندار بیان کرد: براساس آمار رسمی سال گذشته 32 هزار و 802 شغل در استان کرمان ایجاد شد که بیشترین میزان ایجاد شغل در سال های گذشته به شمار می رود و حدود 140 هزار شغل در طول فعالیت دولت یازدهم در این استان ایجاد شده است.
* اضافه شدن 530تخت جدید بیمارستانی
رزم حسینی ادامه داد: بخش سلامت این استان نیز رتبه برتر کشور را دارد و بیمارستان هایی در استان کرمان در سه سال گذشته با پیشرفت فیزیکی 35 درصد تکمیل و تجهیز شده و 530 تخت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سه سال گذشته راه اندازی شده است.
* رشد 70درصدی سرمایه گذاری خارجی در کرمان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: دولت یازدهم با تمام مشکلات پیش رو سرمایه گذاری خارجی را در این استان از سه میلیون دلار به بیش از 222 میلیون دلار رسانده است و سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی پروژه های استان کرمان از طریق فاینانس و یوزانس از نتایج برجام بوده است.
سید جعفر رودری افزود: سال 92 فقط سه میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان داشتیم که سال 93 به بیش از 49 میلیون دلار افزایش یافت و سال 94 نیز به بیش از 263 میلیون دلار رسید که نشان می داد سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان در حال تحول است.
وی تصریح کرد: سال 95 هم بیش از 222 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم که با جمع تامین مالی پروژه هایی که بعد از برجام صورت گرفت یک رقم صعودی و قابل توجهی را برای استان کرمان رقم زد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: براساس آنچه الان برآورد می شود بین 11 تا 13 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به صورت سالانه در اقتصاد استان کرمان انجام می شود.
* رشد 76درصدی طرحهای اقتصاد مقاومتی
رودری با اشاره به پایلوت بودن استان کرمان در بحث اقتصاد مقاومتی افزود: 430 پروژه در سال 95 در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کرمان اجرایی شده که میانگین کلی پیشرفت این طرح ها 76 درصد بوده است.
وی تصریح کرد: با توجه به مقوله اقتصاد دانش بنیان و توسعه آن، تعداد شرکت های دانش بنیان استان در سال 95 با رشدی معادل 35.3 درصد نسبت به سال 94 به 46 شرکت رسیده و میزان صادرات شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان کرمان از سال 92 تا کنون بالغ بر 430 میلیون دلار بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال 92 حدود 33.5 واحد درصد، در سال 94 حدود 35.2 واحد درصد و در سال 95 به 37.6 واحد درصد رسید که رشد مطلوبی داشته ایم.
وی با اشاره به ارتقای جایگاه زنان در دولت تدبیر و امید افزود: در سال 94 - 95 جایگاه زنان استان در حوزه اشتغال از 10 درصد به بیش از 15.1 درصد افزایش یافته است.
* رونق واحدهای تولیدی /صادرات یک میلیارد دلاری
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: با تدابیر دولت تدبیر و امید برای نجات واحدهای تولیدی استان از جمله اجرای طرح رونق تولید بیش از یکهزار و 330 میلیارد ریال نقدینگی به چرخه تولید واحدها برگشت داده شده است.
مهدی حسینی نژاد با اشاره به طرح رونق تولید و تعیین تکلیف واحدهای مشکل دار توسط دولت یازدهم در کشور افزود: 490 واحد صنعتی و طرح نیمه تمام استان کرمان با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد با تسهیلات 790 میلیارد تومان به شبکه بانکی معرفی شد که 31 درصد از معرفی شدگان تسهیلاتی به مبلغ 243 میلیارد تومان دریافت کردند.
وی بیان کرد: بیش از 46 هزار کیلومتر مربع از مساحت استان کرمان در قالب 25 پهنه بزرگ معدنی تعریف شده است و چهار هزار و 700 محدوده معدنی این استان در دولت یازدهم تعیین تکلیف شد که در مقایسه با 400 محدوده در دولت قبل آمار چشمگیری است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به جهش صادرات این استان در دولت تدبیر و امید گفت: صادرات استان کرمان در سال 95 برای سومین سال متوالی از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و تراز تجاری این استان با 423 میلیون دلار مثبت شد.
* رفع محدودیت پرداخت تسهیلات آبیاری نوین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در سال 92 حدود 43 هزار هکتار از اراضی استان کرمان مجهز به سیستم های آبیاری نوین بودند و امسال 68 هزار و 500 هکتار از اراضی شمال این استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند و در زمینه پرداخت تسهیلات در این بخش هیچ محدودیتی نداریم.
عباس سعیدی افزود: سطح زیر کشت زعفران استان کرمان تا سال 1392 حدود 470 هکتار بود که با برنامه ریزی توانستیم این میزان را به یکهزار و هشت هکتار افزایش دهیم و همچنین سطح زیر کشت محصول کم آب زرشک از 45 هکتار به 105 هکتار افزایش یافته است.
وی با اشاره به کشاورزی مکانیزه برای بهره وری بیشتر گفت: بیش از 91 میلیارد تومان انواع ماشین آلات کشاورزی طی چند سال اخیر به کرمان وارد شده که ضریب مکانیزاسیون ماشین آلات کشاورزی این استان را افزایش داده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزا در استان کرمان نسبت به دوره قبل رشدی 10 برابری داشته است اظهار کرد: این مقدار قبل از دولت تدبیر و امید 200 هکتار بود که به 2 هزار هکتار افزایش یافته است.
سعیدی خاطرنشان کرد: در گذشته برای کاشت و برداشت کلزا ماشین آلات کشاورزی لازم را نداشتیم در حالی که طی سه سال اخیر 30 دستگاه کارنده بذر وارد استان کرمان شده است.
سعیدی بیان کرد: 2 هزار و 100 دستگاه تراکتور و کمباین و همچنین هفت هزار و 200 دنباله بند به استان کرمان وارد شده که در کاهش قیمت تمام شده محصول کمک قابل توجهی به کشاورزان کرده است.
وی با اشاره به واردات گندم در دوره های قبل اظهار کرد: امروز استان کرمان در زمینه گندم به خودکفایی رسیده به گونه ای که سه میلیون تن تولید اضافی در سیلوها داریم که بیشتر صادراتی است.
وی با بیان اینکه کشت محصولات کم آب در دستور کار این سازمان قرار دارد تاکید کرد: در توسعه گلخانه ها از 26 هکتار به 62 هکتار رسیده ایم و امروز در گلخانه های استان 10 برابر کمتر آب مصرف می شود و 750 هکتار کشت گلخانه ای در شمال و جنوب استان کرمان به بهره برداری می رسد.
سعیدی بیان کرد: استان کرمان با توجه به استعداد و ظرفیت ها برای تولید پنج هزار تن آبزی طی یک برنامه پنج ساله برنامه ریزی کرده است چنانچه در سال گذشته تولید آبزیان این استان به 2 هزار و 300 تن رسید، این در حالی است که در سال 94 این رقم یکهزار و 570 تن بوده است.
وی همچنین با اشاره به هویت بخشیدن به دام های استان کرمان طی سه سال اخیر اظهار کرد: 170 هزار راس دام استان کرمان در دولت یازدهم هویت گذاری شده است به گونه ای که امروز به راحتی می توانیم جلوی قاچاق دام را بگیریم.
* شتاب در روند مرمت آثار تاریخی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: در طول چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید اقدامات بی نظیر و گسترده ای در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان انجام شده است.
محمود وفایی با اشاره به مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی کرمان افزود: در مدت فعالیت دولت یازدهم پروژه هایی مانند باغ فتح آباد، کاروانسرای گنجعلیخان، کاروانسرای وکیل، مدرسه حیاتی، باغ لله، مقبره خواجه اتابک، باغ بیرم آباد و دهها پروژه دیگر مرمت شده یا در دست اقدام است که حدود 400 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم اقدامات بسیار مهمی در زمینه ثبت آثار تاریخی و طبیعی جهانی انجام داده است تصریح کرد: سه اثر بیابان لوت، روستای تاریخی و دستکند میمند و قنات های گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم در سه سال گذشته ثبت جهانی شدند که استان کرمان را با پنج اثر ثبت تاریخی بر قله اثار ثبت جهانی در ایران نشانده است.
*رشد 200درصدی گردشگر خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تاکید کرد: طی چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید حدود 140 هزار گردشگر خارجی از این استان بازدید کرده اند که شاهد رشد 200 درصدی این آمار هستیم.
وی با اشاره به نوسازی و تحول زیر ساخت های گردشگری استان کرمان در دولت یازدهم گفت: در حوزه زیرساختی گردشگری بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان انجام شده و در آینده نزدیک شاهد تحولات شگرفی در زمینه گردشگری استان است.
*تحول در حوزه بوم گردی
به گفته وفایی طی چهار سال گذشته 120 خانه بوم گردی در سراسر استان کرمان راه اندازی شده که حدود چهار هزار نفر اشتغالزایی داشته است و امیدواریم تا پایان سال به 200 برسد.
در استان کرمان در طول چهارسال گذشته همراه با موفقیت‌های حاصل شده در بخشهای مختلف این استان آنچه که بیش از همه موارد شاخص بنیانی بشمار می رود موفقیت بخش خصوصی و رضایتمندی فعالان این بخش از حمایتهای جدی دولت در واسپاری کارها به این حوزه است که روند تصاعدی و رو به رشد سرمایه گذاری داخلی و خارجی را به دنبال داشته است .
بدون شک در طول چهارساله آتی دولت دوازدهم استمرار و تکمیل زمینه فعالیت‌های مختلف پدید آمده در جای جای استان کرمان ضمن اینکه می‌تواند به کاهش ملموس بیکاری در این استان پهناور بینجامد قطعاً تولیدات این مناطق می‌تواند به نوبه خود سهم والایی در تقویت بنیه اقتصادی کشور و افزودن بر نشاط فضای کار ایجاد شده داشته باشد.
گزارش: داود رجبی ** انتشار : بهنام احمدی *
7347/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.