به گزارش ایرنا علی اسدی کرم روز پنجشنبه در همایش تجلیل از تلاشگران عرصه صنعت و معدن در کرمان افزود: شورای عالی معادن کشور باید قدرت را به شورای معادن استانها به ریاست استانداران واگذار کند.
وی ادامه داد: در این شورا بخش خصوصی حق مشورت دارد و بخش دولتی با حق رای خود می تواند برنامه های صنعت و معدن استان را تصویب و به اجرا بگذارد و 2 نماینده از مجلس شورای اسلامی نیز ناظر بر شورای معادن استان هستند.
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز شفافیت لازم در معادن و پهنه های معدنی وجود ندارد لذا در مجلس طرح تفحص در پهنه های معدنی را مصوب کردیم.
وی افزود: هدف ما از تشکیل شورای معادن کرمان انتخاب یک مدیریت کارآمدتر در صنعت و معدن این استان است.
اسدی کرم اظهار کرد: استان کرمان در بخش معدن این ظرفیت را دارد که نه تنها بیکاری را از استان ریشه کن کند بلکه می تواند مشکل بیکاری استان های مجاور را حل کند.
وی با بیان اینکه باید ثروت معادن در استان ها گردش داشته باشد گفت: معادن بزرگ استان در دیگر استانها گردش مالی دارند زیرا بیش از 31 شرکت در خارج از این استان ثبت شده که در کرمان فعالیت می کند.
نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی افزود: 65 درصد پول واریزی به خزانه باید به استان ها برگردد و در زمینه خسارت های منطقه ای و اکتشافات معدنی هزینه شود.
وی ادامه داد: این بخش در سال های گذشته در جاهای دیگر هزینه می شد و امسال یکهزار و 200 میلیارد تومان از 2 هزار میلیارد تومان سهم معادن در خزانه را به معادن برگرداندیم.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز به نمایندگی از بخش خصوصی گفت: در حال حاضر در بخش تولید، عرضه را بیشتر از تقاضا ایجاد کردیم و در حالی به بازار ۷۰ میلیونی فکر می‌ کنیم که بازار پر است و تنها راه حل صادرات است.
عباس جبالبارزی افزود: باید در کشورهای هدف بازار ایجاد کرد تا بنگاههای کوچک و متوسط بتوانند صادرات محصولات خود را ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: نرخ سود ۱۸ درصدی با تورم ۱۰ درصدی و رکود کنونی همخوانی ندارد، بنگاهها با این نرخ بهره، بدهکار هستند که دیگر توان پرداخت ندارند.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه بنگاهی که به دلیل شرایط کشور دچار مشکل شده باید بهره بانکی دریافت کند گفت: نرخی بودن ارز هیچ کمکی نمی‌ کند و تنها موجب ایجاد رانت در جامعه می ‌شود لذا ارز باید تک نرخی باشد تا عرضه و تقاضا ایجاد کند.
همایش تجلیل از تلاشگران عرصه صنعت و معدن استان کرمان با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی و مدیران واحدهای صنعتی استان کرمان در سالن همایش اتاق بازرگانی برگزار و از واحدهای صنعتی نمونه سال 96 تجلیل شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7420/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.