به گزارش ایرنا، یدالله موحد روز شنبه در نشست مشترک شورای قضایی استان با مجمع نمایندگان استان کرمان افزود: کاهش 73 درصدی پرونده های دادگستری استان کرمان از دیگر موفقیت های دادگستری استان کرمان در سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه سرانه هر قاضی در سال 2 هزار و یکصد پرونده است، افزود: به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت 10 قاضی دراستان کرمان وجود دارد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: آرشیو الکترونیکی و پالایش 200 هزار پرونده نیز از اقدامات بزرگ دستگاه قضایی استان کرمان در سال گذشته بوده است.
وی بااشاره به اینکه هشت درصد پرونده های موجودی شعب و محاکم در سال جاری کم شده است، گفت: هفت درصد موجودی پرونده های اجرای احکام و 2 درصد اجرای احکام کیفری نیز در سال گذشته کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: در شوراهای حل اختلاف نیز 170 هزار پرونده وارد شده و با احتساب پرونده های مانده از سال قبل، حدود 176 هزار پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.
رئیس کل دادگستری استان کرمان درباره فعالیت شوراهای حل اختلاف نیز گفت: در استان کرمان 331 شعبه شوراهای حل اختلاف شهری و روستایی فعال است و یک هزار و 590 نفر به عنوان اعضای اصلی، علی البدل و دبیر با دادگستری همکاری دارند.
وی اظهار کرد: درامد حاصله از پرونده های شوراهای حل اختلاف در مجموع بالغ بر 110 میلیارد ریال بوده است که وارد خزانه می شود و باید به صورت کامل برای تجهیز شوراها و پرداخت به کارکنان به استان برگردد که در سال گذشته 58 میلیارد ریال به استان کرمان برگشته است.
وی به 10 اتهام اول استان کرمان در سال گذشته اشاره و بیان کرد: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، تهدید، توهین به اشخاص عادی، ایراد ضربه بدنی بر اثر رانندگی، تخریب، حمل مواد مخدر، نگهداری و مالکیت مواد مخدر، کلاهبرداری و خیانت در امانت از این موارد به شمار می رود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه عدالت و امنیت به ویژه شهدای هفتم تیرماه 1360 و به ویژه شهید بهشتی، ادامه داد: شهید بهشتی یکی از نوادر روزگار خویش، شخصیتی جامع الاطراف، عالم برجسته دینی، سیاست مداری دور اندیش و مدیری خلاق در سازمان دهی تشکیلاتی بود.
وی ادامه داد: به رغم اینکه از زمان انتصاب شهید بهشتی در این سمت تا روز شهادت وی کمتر از 16 ماه بود و مسئولیت ریاست قوه قضائیه تنها مسئولیت وی نبود، با اتکا به قدرت لایزال الهی و خلاقیت های فکری خود تحولات بنیادین در ساختار قضایی کشور از جهات مختف به وجود آورد و سازمان جدید قضایی را متناسب با اصول قانون اساسی و آرمان های انقلاب و انتظارات ملت شهید پرور ایران پایه گذاری کرد.
وی ادامه داد: از نگاه شهید بهشتی قوه قضائیه باید ناظری کارآمد و تیزبین بر حسن اجرای قوانین در کشور باشد و بتواند حدود الهی را اجرا و مقررات مدون جزای اسلامی را عمل کند.
از اول تا هفتم تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذاری شده است.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار : بهنام احمدی *
/ 5054/7440
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.