به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان احسان قربانی یکشنبه افزود: این هنر از گذشتگان ، نسل به نسل و سینه به سینه در قالب شاهنامه خوانی، خیام خوانی و غیره به نسل کنونی انتقال یافته و به نسل کنونی به ارث رسیده است .
وی ادامه داد: به طور مثال شاهنامه خوانی در بیشتر مناطق ایران عمومیت داشته و یا خیام خوانی عمدتا در منطقه بوشهر و همچنین دو منظومه' طالع و زهره ' و ' امیر و گوهر' در منطقه مازندران و در استان کرمان شاهنامه خوانی و نقالی رایج می‌باشد.
قربانی تصریح کرد:سایر مناطق ایران نیز منظومه ها و بیت خوانی مختص خود را دارا می باشند.
این هنرمند گفت: برای حفظ این گنجینه های هنری باید تلاش مضاعف کرد تا به فراموشی سپرده نشود و از جان و دل برای حفظ این گنجینه ها باید مایه گذاشت تا این هویت و اصالت ملی به نسل های بعدی منتقل گردد.
وی تاکید کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران ،گوشه مهمی از این رسالت خطیر را برعهده خواهد داشت.
قربانی با اشاره به گستره جغرافیایی و تنوع قومی ایران گفت: کشور ایران به لحاظ پراکندگی جغرافیایی که دارد، اقوام مختلفی را در خود گنجانده است که هر یک از این اقوام گنجینه والایی از هنر و موسیقی مختص خود را دارا می باشند که نسل به نسل از نیاکان ما به ارث رسیده و حفظ این آثار از وظایف اصلی ما می باشد .
این هنرمند تنبور نواز افزود: در این راستا برگزاری جشنواره موسیقی نواحی به حفظ این آثار کمک خواهد کرد.
نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در آبانماه سال گذشته پس از یک وقفه طولانی با موضوعیت راویان اصالت در کرمان برگزار شد و شاهد حضور فعال پیشکسوتان ،نوازندگان ،هنرمندان و برگزیدگان گروه های موسیقی نواحی اقوام مختلف کشور در استان کرمان بودیم.
به گفته قربانی برگزاری پیوسته این جشنواره می تواند نقش مهمی در حفظ موسیقی اصیل نواحی ایران و شناساندن ان به مردم داشته باشد .
دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران 6 تا 9 تیرماه سال جاری با موضوعیت منظومه خوانی در کرمان برگزار خواهد شد.
دریافت و انتشار : بهنام احمدی*
5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.