به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بخش رقابتی (راویان اصالت) این دوره از جشنواره با استقبال هنرمندان از ٢٣ استان کشور روبرو شده است.
با توجه به موضوع محوری این دوره از جشنواره که بر پایه منظومه خوانی طراحی شده، تبحر و تجربه از شاخص های مهم هنرمندان برای اجرای این بخش محسوب می شود که همین امر سبب شده است، سن هنرمندان متقاضی برای حضور از ٣٥ سال به بالا باشد و استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمانشاه بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده اند.
از نکات شاخص این دوره می توان به حضور هنرمندانی از شهرهایی مانند یزد، ساوه، قزوین و اصفهان اشاره کرد که تاکنون در هیچ دوره ای از جشنواره موسیقی نواحی حضور نداشته اند.
دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با رویکرد منظومه ‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (غیر رقابتی) از ششم تا نهم تیرماه ١٣٩٦ در کرمان برگزار می‌شود.
'منظومه خوانی' یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران به شمار می آید و مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است.
راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان و شائر نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند.
منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است.
بنابراین گزارش از میان متقاضیان شرکت در دهمین جشنواه موسیقی نواحی ایران استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمانشاه بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده‌اند.
دریافت و انتشار: رسول محمدحسنی
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.