نرجس افشاری پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار هزار قطعه طیور شامل مرغ های خانگی، پرندگان زینتی و کبوتر با توجه به مثبت بودن یک نمونه آزمایش آنفلوانزای حاد پرندگان طی اسفند سال گذشته در جیرفت جمع آوری و معدوم شد.
وی ادامه داد: خسارت وارد شده به صاحبان این چهار هزار قطعه طیور معدوم شده در جیرفت پرداخت شده است.
وی همچنین از 208 مورد نمونه برداری موارد مشکوک پرندگان در جیرفت طی سه ماهه اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه در هیچ یک از این نمونه ها موارد بیماری وجود نداشته است.
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به مرغداران توصیه کرد، نکات بهداشتی را رعایت، از تردد افراد متفرقه به مراکز پرورش طیور خودداری و هرگونه تلفات طیور را به دامپزشکی این منطقه گزارش کنند.
وی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزای پرندگان قابلیت انتشار تا شعاع 800 متری را دارد خاطرنشان کرد: تلفات بالا، سیاه شدن تاج و خونریزی در ساق پا از جمله علایم آنفلوانزای حاد پرندگان است که شهروندان در صورت مشاهده این علائم با شماره تلفن گویای اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان به شماره 1512 تماس بگیرند.
23 بهمن ماه سال گذشته از 55 قطعه طیور مشکوک به آنفلوانزای حاد پرندگان در جیرفت نمونه برداری شد که در نتیجه یک مورد آنفلوآنزای حاد پرندگان مورد تایید قرار گرفت.
بلافاصله ماموران این اداره کل با همراهی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به محل نگهداری طیور مشکوک به آنفلوانزا اعزام و عملیات معدوم سازی و ضدعفونی انجام شد.
پس از آن نیز نشست ستاد بحران با حضور اعضای شورای تامین شهرستان جیرفت برگزار و مجوز لازم به منظور معدوم سازی بر اساس پروتوکل مبارزه با بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان تا شعاع یک کیلومتر از کانون مشاهده شده صادر شد.
شعاع یک کیلومتری این منطقه چهار کیلومتر مربع شامل محله های بیمارستان امام خمینی (ره) بلوار جانبازان، بلوار بهشت زهرا و شهرک گلبهار است که بر اساس نقشه هوایی بیش از 220 کوچه و محله و بیش از چهار منزل مسکونی را شامل می شد.
طی مدت 2 روز از 28 تا 29 بهمن ماه سال جاری 15 اکیپ عملیاتی و پنج اکیپ بازرسی با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، نیروی انتظامی، شهرداری، دستگاه قضایی، محیط زیست نسبت به جمع آوری و معدوم سازی چهار هزار قطعه از پرندگان مشکوک به بیماری آنفلوانزای طیور اقدام کردند.
اداره کل دامپزشکی جنوب استان کرمان، هفت شهرستان، جیرفت، عنبرآباد،‌ کهنوج،‌ فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش قرار دارد.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
6003/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.