بدون تردید پایلوت قرار گرفتن این استان پهناور و غنی از حیث منابع زیرزمینی در فرایند اجرایی شعار اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر را باید در زمره تدبیرهای دولت یازدهم به حساب آورد که زمینه شکوفایی اقتصاد این استان و به تبع آن تقویت بنیه اقتصادی کشور را در آینده نه چندان دور نوید خواهد داد.
انتخاب شعار 'توسعه و ولایت' و همگامی و همفکری مدیران ارشد اجرایی و میانی و تاثیرگذار از طیف های مختلف دیار کریمان که در گفتمانی نو تحت عنوان 'مثلث توسعه اقتصادی' جامه عمل پوشانده، می رود که بعنوان مدلی کارگشا مورد توجه دیگر نقاط ایران اسلامی در راستای آبادانی، پیشرفت و مهم تر از همه ایجاد رفاه برای مردم همیشه بیدار و در صحنه کشورمان قرار گیرد.
این روزها هر گوشه از استان زرخیز کرمان را که بنگری به یمن تعامل ایجاد شده میان بزرگان این دیار، نشاط و امید مثال زدنی را در برق چشمان تیزبین فعالان اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و دیگر بخشهای تاثیرگذار خواهی یافت.
بدون تردید استمرار این نشاط پدید آمده توام با کار و تلاش شبانه روزی ناشی از تدبیر برنامه ریزان ملی و استانی دولت یازدهم طی چند سال اخیر که از هر حیث زمینه را برای خیز اقتصادی همه جانبه در این منطقه استراتژیک فراهم ساخته، می توان پیش بینی کرد که ادامه این وضعیت حداقل طی یک فرایند زمانی چهار ساله دیگر ثمرات آن را بیش از چیزی که اینک وجود دارد بخصوص در حوزه های اشتغالزایی آن هم از نوع پایدارش به نظاره باید نشست.
برنامه ریزان اجرایی و اقتصادی استان کرمان در راستای عملیاتی کردن محورهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ظرفیتهای این استان را در قالب مناطق مختلف شناسایی و اولویت گذاری نموده و با بهره گیری از حمایت بنگاههای سرمایه گذار توانمند داخلی اقدامات در خور توجهی را طی چند سال گذشته نیز به سرانجام رسانده اند.
شهرستان قلعه گنج را می توان یکی از دهها نمونه های در این فرایند توسعه ای دانست که با کمک بنیاد مستضعفان اقدامات زیرساختی خوبی با ایجاد و ساخت هتل، بیمارستان و دیگر موارد مشابه بر اساس نیازسنجی صورت گرفته نیز زمینه ساز اشتغال های پایدار در منطقه گردیده است.
به گفته علیرضا رزم حسینی استاندار جهادی کرمان در قلعه گنج که هیچ کس قبلا پا نمی گذاشت امروز هتل کپری آن تکمیل شده و تا چند ماه آینده جایی ندارد.
تاکنون 76 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در قالب مثلث توسعه اقتصادی به امضا رسیده که 28 درصد این تفاهم نامه ها اجرایی شده و مابقی در دست اقدام است.
به گفته مسئولان و متولیان امر استان کرمان این اقدامات انجام شده موجب گردیده که در این منطقه ضمن بالارفتن ضریب امنیتی به دهها برابر گذشته شاهد کاهش آسیب های اجتماعی نظیر خودکشی و نزاع های دسته جمعی باشیم و مهم تر اینکه با رونق اقتصادی ایجاد شده متوسط بیکاری نیز به نحو محسوسی تقلیل یافته است.
از دیگر مزیت های حاکم شدن دیدگاه مثبت اقتصادی در این استان راه اندازی صندوقهای توسعه ای خرد و کلان در مناطق روستایی و شهری است که پیش در آمد آن راه اندازی دهها کارگاه و کارخانه تولیدی کوچک و بزرگ بوده است.
نگاه توسعه گرایانه حاکم بر روح مدیریت ارشد استان که تجربیات گرانسنگی را در دوران هشت ساله دفاع مقدس در خود عجین کرده و به یادگار دارد، موجب گردیده در راستای توان افزایی هرچه بیشتر دامنه های سرمایه گذاری را در دایره ای محدود نیابد بلکه شعاع دایره اش را به فراسوی استان امتداد بخشد تا جایی که شرکت هایی هواپیمایی کشوری را برای حمایت از راه اندازی صندوقهای توسعه ای در مناطق روستایی این استان به یاری طلبیده است.
قطعا استمرار و جایگزینی رویکرد درک متقابل بین بخشی و فرابخشی بجای تعامل پیشین در استان کرمان آینده روشنی را برای مردم این دیار بویژه استانهای همجوار و در نهایت امر تقویت بنیه های اقتصادی کشور در سطوح مختلف به همراه خواهد داشت.
**رئیس ایرنا در استان کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.