سید یعقوب موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی در سال جاری توسعه گلخانه ها در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان قرار گرفت.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین طرح های اجرا شده امسال در استان کرمان طرح همیاران آب است که با همت استاندار کرمان این طرح محقق شده است.
وی گفت: در راستای اجرای این 2 طرح مهم، تغییر الگوی کشت از گیاهانی که مورد نیاز بازار بودند برای تنظیم بازار و همچنین اقتصاد مصرف انرژی و آب مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: نخستین بار در استان کرمان گیاه جدید به نام کدوی آجیلی را وارد تقویم زراعی کردیم که در حال حاضر در سطح 30 هکتار در محیط گلخانه و سه هکتار در فضای باز شهرستان کهنوج کشت شده است.
وی تاریخ کشت این محصول را پایان بهمن اعلام کرد و گفت: این گیاه سطح سبز مناسبی دارد و پیش بینی می شود اواخر خرداد 96 کار برداشت آن انجام و آجیل آن روانه بازار شود.
موسوی تصریح کرد: پیش بینی می شود از هر هکتار گلخانه 2 تن محصول برداشت شود که با احتساب هر کیلوگرم 200 هزار ریال حدود 400 میلیون ریال درآمد ناخالص دارد که می توان گفت برای کشاورزان درآمد سودمندی باشد.
وی از دلایل انتخاب کدوی آجیلی در تقویم زراعی جدید را اقتصادی بودن این گیاه، تنظیم بازار، کاهش مصرف انرژی و آب، سازگاری آن با منطقه و همچنین کنترل آفات و بیماری ها عنوان کرد و گفت: این گیاه جایگزین خوبی برای محصول خیار به خصوص خیار خاردار در محیط های گلخانه ای است.
کهنوج با ۴۳ هزار و 977 نفر جمعیت در 360 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
جنوب کرمان درارای اقلیم متنوع است و با وجود گرمسیر بودن، مناطق کوهستانی و سردسیر نیز دارد. این خطه دارای بزرگترین گلخانه های طبیعی جهان است که سالانه محصولات کشاورزی زیادی را به سایر نقاط کشور صادر می کند.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.