محمدرضا نژادحیدری روز یکشنبه در حاشیه سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهمترین چالشی که برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات در کرمان با آن مواجه بودیم یافتن محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بود که خوب است این چالش در کمیته رفع موانع فرهنگی مطرح و در زمینه ایجاد سالن هایی با کاربری فرهنگی در استان کرمان اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات بستر بهتری را برای تعامل بیشتر اصحاب رسانه با یکدیگر مسئولان و مردم با رسانه ها ایجاد می کند اظهار کرد: انجام هر گونه فعالیت فرهنگی در جامعه با چالش هایی مواجه است و فعالیت هایی که در حوزه رسانه و مطبوعات باشد با چالش های گسترده تر و بیشتری مواجه است.
وی گفت: گزینه های ما برای برگزاری نمایشگاه در شهر کرمان محدود است که بخشی اجبار محیط بود یعنی اینکه ما گزینه های متنوعی برای انتخاب مکان برگزاری نمایشگاه نداشتیم.
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان ادامه داد: ما بین سه گزینه موجود در شهر کرمان به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه مجبور بودیم یک مکان که شایستگی بیشتری را داشت انتخاب کنیم.
وی گفت: 2 گزینه موجود به عنوان مکان برگزاری نمایشگاه مطبوعات اماکن فرهنگی و مذهبی بودند که یکی از اماکن به دلیل قوانین آیین نامه ای و دیگری به دلیل تداخل برنامه ها از انتخاب ما کنار گذاشته شدند.
نژادحیدری افزود: سالن مجتمع فرهنگی ورزشی برق منطقه ای کرمان تنها گزینه انتخاب ما برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات بود و اگر این سالن فضایی نمایشگاهی بود برای برگزاری برنامه های جنبی نمایشگاه با چالش روبرو نمی شدیم.
وی گفت: شرکت کنندگان در سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و همچنین مسئولان خواستار برگزاری برنامه های جنبی نمایشگاهی از جمله نشست های آموزشی، مناظره و کنفرانس های خبری بودند که به دلیل نبود فضای جنبی امکان برگزاری همه این همایش ها وجود ندارد.
وی اظهار کرد: مهمترین چالش در برگزاری نمایشگاه انتخاب محل برگزاری نمایشگاه بود و چالش های دیگری از جمله تامین مالی برگزاری نمایشگاه هم وجود داشت.
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان با بیان اینکه در نمایشگاه های صنعتی و غیره هر غرفه هزینه های برگزاری آن غرفه را می پردازد در حالی که برای مطبوعات این امکان وجود ندارد گفت: برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات با اخذ حداقل هزینه از رسانه ها اقدام به برگزاری این نمایشگاه و مابقی اعتبار مورد نیاز از منابع دیگر جذب شده است.
وی گفت: بی اطلاعی اصحاب مطبوعات از کارکردهای برگزاری نمایشگاه از جمله مشکلات است که بخشی از این به حضور نداشتن رسانه ها و مطبوعات در نمایشگاه های سراسری مطبوعات بر می گردد.
وی افزود: بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات امسال برگزار می شود در حالی که در کرمان این نمایشگاه سومین تجربه ماست.
نژادحیدری گفت: اگر چند مقوله را در نظر بگیریم می توانیم در زمینه برگزاری نمایشگاه نمره قابل قبولی به خودمان بدهیم البته نظر نهایی را مطبوعات و رسانه ها می دهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هزینه ای که صرف برگزاری نمایشگاه شده در حال جمع بندی است و به طور کامل محاسبه نشده افزود: حدود 30 میلیون تومان برای کرایه سالن پرداخت شده است.
وی منبع جذب اعتبار برگزاری نمایشگاه مطبوعات را شرکت های گروه گردشگری و مس و برخی شرکت های صنعتی و استانداری و غیره عنوان کرد.
نژادحیدری گفت: اگر شرایط اقتصادی نامناسب خانه مطبوعات، وقفه 12 ساله بین آخرین نمایشگاه مطبوعات تاکنون و کمبود فضای نمایشگاهی در شهر و موارد دیگر را در نظر بگیریم می توانیم نمره قبولی به برگزاری نمایشگاه بدهیم.
وی با اشاره به اینکه تجربیات برگزاری نمایشگاه در حال مستندسازی است گفت: این مهم برگزاری نمایشگاه را در دوره های بعد سهل تر می کند.
مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه های استان کرمان در آیین افتتاح سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان کرمان نیز گفت: 70 غرفه در فضایی به وسعت هزار و 200 متر مربع برای مطبوعات و رسانه های این استان برپا شده است.
محمدرضا نژادحیدری افزود: پنج روزنامه، پنج پایگاه خبری، هفت خبرگزاری، 2 روزنامه سراسری، 28 هفته نامه، سه 2 هفته نامه و پنج ماهنامه در سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه های استان کرمان حضور دارند.
بیش از 300 نشریه از روزنامه تا سالنامه شامل بیش از 100 هفته نامه، حدود 40 دو هفته نامه، بیش از 40 مورد ماهنامه، هشت 2 ماهنامه، نزدیک 40 مورد فصلنامه، بیش از 10 مورد 2 فصلنامه و یک سالنامه در استان کرمان منتشر می شود.
9 روزنامه از گستره توزیع سراسری تا محلی و شهرستان تا پایان شهریور در این استان مجوز دریافت کرده اند.
71 پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی شامل سایت های اینترنتی دارای مجوز نیز بین نشریات استان کرمان وجود دارد.
برخی نشریات استان کرمان دارای خاستگاه کشوری، منطقه، استانی و محلی شهرستانی است و کرمان از نظر تعداد نشریات در مقایسه با استان های دیگر جزء چهار استان برتر کشور است.
این نمایشگاه که روز چهارشنبه چهارم اسفند با حضور استاندار کرمان گشایش یافت تا امروز هشتم اسفند در سالن فرهنگی ورزشی برق منطقه ای کرمان واقع در بلوار پارادیس برای دیدار عموم مردم و علاقه مندان برپاست.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.