مصطفی زیدآبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: یکی از اهداف مجتمع مس سرچشمه برای ارتقای سطح ایمنی و سلامت کارکنان و دیگر افراد ذینفع، پیوستن به مجامع بین المللی جهت استفاده از بهترین تجارب جهانی سازمان های عضو بوده است.

وی افزود: یکی از شناخته شده ترین سازمان های بین المللی که در زمینه ایمنی و سلامت تحت نظارت سازمان ملل فعالیت می کند، انجمن بین المللی تأمین اجتماعی است که البته نهاد مرتبط با این سازمان در ایران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

زیدآبادی تصریح کرد: در یک سال گذشته مجتمع مس سرچشمه در حوزه ایمنی و سلامت ارتباطی که با انجمن بین المللی تأمین اجتماعی ISSA داشت باعث شد در تاریخ ۷ آوریل ۲۰۲۰ ، شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی به بخش انجمن بین المللی تامین اجتماعی زیر مجموعه سازمان بین المللی کاربپیوندد.

۶۰۰ شیوه نامه در حوزه ایمنی، سلامت و رفاه تدوین شد

وی با اشاره به اینکه انجمن بین المللی تأمین اجتماعی درسال ۱۹۲۷ تحت نظارت سازمان بین المللی کار، تأسیس شد و بالغ بر ۳۲۰ سازمان برجسته از ۱۶۰ کشور جهان در آن عضو هستند بیان کرد: این انجمن در ژنو سوئیس مستقر است و یک سازمان بین المللی پیشرو در جهان برای موسسات تامین اجتماعی، دپارتمان ها و سازمان های حاکمیتی است.

وی ادامه داد: همچنین این انجمن بین المللی از طریق رهنمودهای حرفه ای، دانش تخصصی، خدمات و پشتیبانی، تعالی را در مدیریت تأمین اجتماعی ارتقاء می بخشد تا اعضای خود را در سراسر جهان قادر سازد که سیستم ها و سیاست های پویای تأمین اجتماعی را توسعه دهند.

 زیدآبادی گفت: ۶ تریلیون دلار توسط اعضای این سازمان در حوزه ایمنی، سلامت و رفاه سرمایه گذاری شده و  ۳ میلیارد نفر توسط اعضای آن تحت پوشش قرار گرفتند و بیش از ۶۰۰ شیوه نامه در پایگاه داده این سازمان موجود است.

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه در ادامه تصریح کرد: انجمن بین المللی تامین اجتماعی، اساساً در ۳ حوزه ایمنی، سلامت و رفاه در جهان فعالیت دارد و تلاش می کند همکاری و تبادلات علمی و عملی را از طریق رویدادها و شبکه های خبره کارشناسی ترویج دهد، استانداردهای حرفه ای را توسعه دهد، تحقیق و تحلیل کند، شیوه های خوبی را مشخص کند، رویکردهای نوآورانه را برای تقویت مدیریت، پیش بینی خطرات و مدیریت تغییر تسهیل کند و داده هایی را در مورد سیستم های تأمین اجتماعی در ۱۷۷ کشور ارائه کند.

برنامه ریزی مجتمع مس سرچشمه برای کمپین چشم انداز صفر

زیدآبادی ادامه داد: این سازمان، کمپینی را در جهان با نام VISION Zero چشم انداز صفر، ایجاد کرده است که مجتمع مس سرچشمه نیز جهت استقرار آن برنامه ریزی کرده است.

وی بیان کرد: اولین گام در این راستا برگزاری نخستین همایش ایمنی معادن و صتایع معدنی با مشارکت ISSA Mining در آذر ماه ۱۳۹۸ بود و در این همایش مجتمع مس سرچشمه از آقای هلموت اهنز، دبیر کل ISSA Mining  دعوت به عمل آورد و رسما VISION Zero چشم انداز صفر را در ایران، به جریان انداخت و آقای هلموت در خصوص عناصر هفتگانه VISION Zero  در این همایش سخنرانی کرد.

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه بیان کرد: تلاش می کنیم همه مدیران، در تمام سطوح، کارشناسان ، سرپرستان و کارکنان از جمله پیمانکاران، به کمپین VISION Zero چشم انداز صفر، در مجتمع بپیوندند تا مجموعه قواعد نجات بخش جان انسان ها را در دو سطح کارکنان و مدیران، بر اساس خطوط راهنمای ISSA Mining در مجتمع جاری کنیم.

خروج ایمنی سازمان ها، دلیل آمار بالای جهانی حوادث ناشی از کار است

وی با اشاره به آمار بالای جهانی حوادث بیماری و فوت های ناشی از کار که به دلیل خروج موضوع ایمنی از اولویت های سازمان ها روی می دهد تاکید کرد: این امر باعث تحمیل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم بسیار بالایی به سازمان ها نیز شده است .

زیدآبادی خاطرنشان کرد: مهم تر از زیان های اقتصادی به کشورها و سازمان ها، ایمنی یک مسئولیت انسانی و اخلاقی در قبال کارکنان و جامعه است و ایجاب می کند که سازمان ها  رویکردهای نوین ایمنی جهان را مورد هدف قرار دهند .

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه با بیان اینکه در مجتمع مس سرچشمه تلاش می شود تا کارکنان در پایان نوبت کاری، سالم به منازل خود برگردند تصریح کرد: البته این کار ساده نیست ولی باور قلبی ما بر این موضوع استوار است و با حمایت های مدیران ارشد سازمان، ما ایمنی را به عنوان یک اصل غیر قابل مذاکره خود قرار داده ایم.

سندجامع تکنولوژی و فرهنگ در راستای ارتقای ایمنی در حال تدوین است

وی بیان کرد: در تلاش هستیم برای ارتقای و توسعه ایمنی به دو موضوع تکنولوژی و فرهنگ بطور هم زمان بپردازیم از همین رو، در حال تدوین سند جامع در این خصوص هستیم.

مدیر امور ایمنی، بهداشت و محیط زیست مجتمع مس سرچشمه با تأکید بر اینکه در راستای پیشگیری از حوادث، شناسایی و بکارگیری تکنولوژی های هوشمند و نوین یکی از برنامه های جدی مجتمع محسوب می شود، یادآور شد: صد البته که بهترین تکنولوژی جهان به تنهایی رهگشا نخواهد بود و ما بایستی به صورت جدی، به فرهنگ ایمنی و رفتار ایمن کارکنان و ذی نفعان مان بپردازیم.

زیدآبادی در پایان گفت: هدف ما احترام به کارکنان، خانواده کارکنان، جامعه و جهان از طریق تامین شرایط و محیط کار ایمن و پشتیبانی از همه کسانی است که در این زمینه با ما همکاری می کنند در مجتمع مس سرچشمه بر این باوریم که ایمنی از خود ما شروع می شود لذا در کلیه ارکان فعالیت های خود، تلاش می کنیم، ایمنی را به عنوان یک ارزش تلقی کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.