به گزارش خبرنگار مهر، مهدی شفیعی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: صفر گزارش شدن برخی از دانشگاه‌ها به این معنا نیست که این دانشگاه‌ها از وضعیت اپیدمی خارج شده اند یا اینکه بیماری در آنجا چرخه انتقال آن قطع شده است.

وی با بیان این مطلب که نمی‌توان به دلیل کمبود امکانات، محدودیت زمانی و مقرون به صرفه نبودن از همه افراد تست بگیریم، تصریح کرد: ما گروه‌های هدف خاصی را مدنظر قرار می‌دهیم و از آنها آزمایش می‌گیریم لذا صفر شدن آمار به معنای قطع شدن دایره انتقال ویروس نیست.

شفیعی ادامه داد: از طرف دیگر ممکن است که یک فرد ناقل باشد اما جواب آزمایش اولیه اش منفی باشد چرا که آزمایش‌ها از ناحیه بینی و حلق گرفته می‌شود و چنانچه وجود ویروس در این نواحی ضعیف باشد، ممکن است که جواب اولیه مثبت نباشد. به این افراد آموزش‌های لازم داده می‌شود که با رعایت کردن توصیه‌ها چنانچه علامت دار نشوند، ان شاالله بهبودی پیدا می‌کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در دو هفته اخیر که شاهد باز شدن صنوف مختلف هستیم، آمار ابتلاء به ویروس کرونا در استان در حال افزایش است، ادامه داد: بازهم با توجه به اینکه زمان ابتلای افراد ۱۴ روز است باید تا پایان هفته جاری صبر کنیم تا ببنیم نتیجه چه می‌شود.

انتقاد از عدم رعایت نکات بهداشتی توسط برخی صنوف

وی با بیان این مطلب که موج جدید اپیدمی دور از انتظار نیست، بیان داشت: چرا که سیاست بازگشایی صنوف مختلف به صورت گام به گام، الحاقیه ای تحت عنوان الزام رعایت نکات بهداشتی داشت که متأسفانه برخی صنوف علی رغم اینکه بارکد رعایت مسائل بهداشتی را دریافت کرده اند، اما باز هم رعایت نمی‌کنند.

مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: اهرم‌های نظارتی زیاد نیستند که همه صنوف را بررسی کنند، لذا به صورت رندمی این نظارت‌ها انجام می‌شود.

شفیعی با اشاره به اینکه مردم باید خودمراقبتی را داشته باشند، افزود: اصنافی که مجوز باز شدن صنوف را دریافت کرده اند، اگر رعایت نکنند، حق الناس محسوب شده و مدیون می‌شوند.

وضعیت کرمان سفید نیست

وی با بیان این مطلب که با توجه به آمار موجود، هیچ وضعیت سفیدی در استان وجود ندارد، اظهار کرد: آمار موجود در استان کرمان روند کاهشی ندارد و وجود نوسان در آمارها نشان از شکننده بودن وضعیت است.

شفیعی در خصوص استفاده از ماسک هم گفت: بحث استفاده از ماسک برای زمانی است که ازدحام جمعیت بالا است یا هنگامی که در نزدیکی فردی قرار می‌گیریم که علامت دار است و یا اینکه بیماری که از آن مراقبت می‌شود، باید از ماسک استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در جلسات اداری و غیر اداری اگر فاصله افراد به اندازه یک و نیم متر باشد، تهویه هوا وجود داشته باشد، ضرورتی برای استفاده از ماسک وجود ندارد منتها باید مراقب دست‌هایمان باشیم و حتی الامکان از دست زدن به اشیا اطراف خودداری کنیم.

شفیعی با بیان این مطلب که برای برخی از کارمندان استفاده از ماسک جدی و اجباری است، اظهار داشت: ما برای هیچ فردی نمی‌توانیم اجبار و الزام را مطرح کنیم بلکه فرد برای حفظ سلامتی خود باید این توصیه‌ها را جدی بگیرد لذا به طورکلی کارمندانی که دارای ارباب رجوع زیادی هستند، همانند کارمندان بانک باید از ماسک استفاده کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در خصوص اداره‌های دارای اتاق‌های کوچک و تعداد کارمندان زیاد، توصیه می‌شود از ماسک استفاده کنند، بیان داشت: برخی از شهرستان‌ها که دارای آزمایشگاه تشخیص کرونا هستند، آزمایش‌هایی را انجام داده اند اما ممکن است بعضاً مورد مثبت نداشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.