سعید برخوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با ملخ صحرایی در منطقه جازموریان آغاز و نخستین ریزش ملخ در این منطقه ۲۶ اسفندماه سال جاری بود.

وی ادامه داد: مبارزه تا قبل از بارش‌های اخیر به صورت پراکنده انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم بعد از بارش باران و آفتابی شدن، دوباره ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: پوشش گیاهی و رطوبت مناسب دشت وسیع جازموریان، این منطقه را به عنوان کانون اصلی تکثیر ملخ در جنوب کشور تبدیل کرده لذا بیشترین حجم مقابله در این منطقه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: امسال طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) حجم زیادی از مبارزه با ملخ را در پیش داریم از این رو برنامه‌ریزی لازم برای مبارزه با این حشره انجام شده است.

وی کمبود اعتبار و فرسوده بودن خودروها را مهمترین مشکل مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کرمان برشمرد و گفت: امیدواریم با توجه به حساسیت موضوع به این منطقه توجه ویژه شود.

برخوری با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه زمینی و هوایی با ملخ در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان انجام شد، تصریح کرد: همچنین مبارزه هوایی در ۱۵ هزار هکتار از مناطق صعب‌العبور منطقه جنوب کرمان انجام شد.

ملخ‌ها بیش از چهار و نیم میلیون تن محصول کشاورزی جنوب کرمان را تهدید می‌کنند که در صورت نبود مقابله همه‌جانبه شاهد نفوذ این آفت به مرکز کشور و نابودی محصولات کشاورزی و باغی خواهیم بود.

بر اساس تخمین های زده شده حمله یک دسته ۴۰ تا ۸۰ میلیونی ملخ ها قادر به مصرف غذای کافی برای ۳۵ هزار انسان در طی یک روز است. علاوه بر این حمله ملخ ها می تواند مسافت ۱۵۰ کیلومتر (۹۳ مایل) در روز را پوشش دهد.

جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده و بنا به گفته مسوولان، حدود ۸۰ درصد از اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی استوار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.