تاثیر حضور سران طوایف را در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی می‌توان به وضوح مشاهده کرد، در مباحث امنیتی همواره این سران طوایف هستند که به یاری حکومت می‌آیند و با نفوذ کلامشان مانع بروز تنش‌های اجتماعی و بعضا امنیتی می‌شوند و بسیاری از نزاع‌های بین اقوام در جنوب کرمان با حضور و میانجی‌گری سران طوایف به صلح سازش ختم شده است، پس نمی‌توان از تاثیر ریش‌سفیدان و معتمدان طوایف در حل بحران کرونا غافل بود چراکه سخن آنها در هر طایفه برای همه قوم و خویشان، فصل‌الخطاب و کلام آخر است و هیچکس از اهالی طایفه روی حرف ایشان حرفی نمی‌زند.

برخی تصور می‌کنند که سران و ریش‌سفیدان طوایف هنوز به شیوه سنتی روزگار می‌گذرانند در حالی که آنها جزو به روزترین افراد جامعه امروز به شمار می‌روند و هرکدام آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی با خویشان خود ارتباطی مستمر و لحظه به لحظه برقرار می‌کند.

با امکاناتی که تکنولوژی و فضای سایبری فرآهم کرده است، سران طوایف جنوب کرمان، این روزها تمامی اخبار مربوط به ویروس کرونا در خارج و داخل کشور را رصد می‌کنند و به خوبی از تبعات ناشی از شیوع این ویروس آگاه هستند، این موضوع را در گفت و گویی که با آنها داشتم به خوبی متوجه شدم.

عیسی احمدی از بزرگان و معتمدان طایفه احمدی در مرکز شهر قلعه‌گنج در گفت و گویی صمیمی با ما اینگونه اظهار داشت: به تمامی اعضای خانواده و اهالی فامیل توصیه کرده‌ام که در قرنطینه کامل خانگی به سر ببرند آن هم به دلیل اینکه بحث شیوع ویروس کرونا بسیار جدی است.

  او ادامه داد: به اهالی طایفه خودمان توصیه کردیم از دیداربینی و عیادت فامیلی در روزهای آغازین سال نو به شدت پرهیز کنند چراکه ما در اخبار تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم که اروپا الان به کانون شیوع کرونا تبدیل شده و ۱۸۰ کشور دنیا درگیر این مسئله هستند.

احمدی تصریح کرد: شیوع کرونا واقعا نگران کننده است و تنها درمان آن در حال حاضر قرنطینه خانگی و ارتباط نگرفتن با سایر افراد است و ما بر این نکته در فامیل و بستگان با شدت و اهمیت تاکید داریم.

همچنین سیداسماعیل آفاق‌حسینی از معتمدان طایفه فلاحی نیز بیان داشت: در فامیل و نزدیکان خود مواردی را برای پیشگیری از شیوع کرونا توصیه کرده‌ایم و با توجه به نزدیکی سال نو و پنجشنبه آخر سال بر پُخت نان خانگی در منازل برای جلوگیری از رفت و آمد در شهر و اماکن عمومی تاکید کرده‌ایم.

وی افزود:  باتوجه به اینکه بسیاری از افراد فامیل، مغازه‌دار و کاسب هستند توصیه کردیم تا اطلاع ثانوی محل کسب خود را تعطیل کنند و از رفت و آمدهای فامیلی نیز جلوگیری کرده‌ایم و گفتیم حتی صاحب املاک طایفه‌مان هم اجاره مستاجران خود را ببخشند.

درویش محمودی نیز از بزرگان روستای شمس‌آباد قلعه‌گنج است و در بحث پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: به اهالی توصیه کرده‌ایم حتی‌الامکان از منزل خود خارج نشوند چون شرایط امروز، شرایط خوبی نیست و از ایجاد تجمع و مراسمات خانوادگی به طور جدی خوداری کنند.

وی تصریح کرد: در طایفه‌ خودمان به هیج وجه اجازه برگزاری مراسم و جشن را نخواهیم داد و با توجه به اینکه شمس‌آباد در مسیر تردد کامیون‌ها و کنار جاده قرار دارد، به سوپر مارکت‌های کنار جاده تذکر داده‌ایم فعلا تعطیل کنند یا در شرایط کاملا بهداشتی محل کسب خود را باز کنند و در صورت حضور افراد غریبه و یا مسافرانی که از کیش و هرمزگان و سایر شهرستان‌های کشور به روستا می‌آیند موارد را به مرکز بهداشت اطلاع دهند تا غربالگری این افراد انجام و از سلامت آنها مطمئن شویم.

الیاس دستجردی از بزرگان طایفه دستجردی و محله گلدشت قلعه‌گنج نیز اظهار داشت: در محله ما قریب به ۵۰۰ خانوار ساکن هستند و برای پیشگیری از شیوع کرونا یک گروه تقریبا ۶۰۰ نفری در فضای مجازی متشکل از جوانان و اعضای خانوارها راه‌اندازی کرده‌ایم و برای افزایش آگاهی اعضا نکاتی را مطرح می‌کنیم.

وی اضافه کرد: درخانه ماندن و پرهیز از دید و بازید، ضدعفونی کردن وسایل خریداری شده، قرنطینه کردن و کنترل افرادی که از مناطق آلوده به محله گلدشت آمده‌اند با همکاری خانه بهداشت، پخت نان در خانه، انجام غیرحضوری امورات اداری و بانکی و قرنطینه کامل خانوارها ازجمله مواردی هستند که در این گروه مطرح می‌کنیم.

دستجردی افزود: این برنامه‌ریزی‌ها باعث شده تاکنون هیچ گونه موردی از بیماری یا حتی موارد مشکوک نداشته باشیم.

عمران مومنی از بزرگان طایفه مومنی و سالاری نیز گفت: به افراد فامیل و نزدیکان در قلعه‌گنج توصیه کرده‌ایم از تردد های غیرضروری خودداری کنند، مساجد و برنامه‌های مذهبی را فعلا تعطیل کرده‌ایم، به خویشان و نزدیکان سفارش کرده‌ایم از حضور در تجمعات و  مراسمات ختم و عروسی خودداری کنند.

محمدجعفر جهانگیری از بزرگان طایفه جهانگیری و ساکن روستای ناصرآباد قلعه‌گنج هم اظهار داشت: مسدود نمودن راه‌های فرعی به روستا و کنترل عبور و مرور خودروها و وسائل نقلیه، جلوگیری از حضور افراد و اهالی روستا در مراسمات جشن و عزاداری و لغو دورهمی‌های فامیلی از جمله مواردی هستند که به خویشان خود توصیه کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: طایفه جهانگیری یک پاساژ شامل چند غرفه در مرکز شهر قلعه‌گنج داشتند که به طور داوطلبانه و خودجوش، اجاره اسفندماه را از مستاجران طلب نکردند.

خالقداد حیدری نیز از معتمدان و بزرگان طایفه حیدری در قلعه‌گنج گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا در محله حسن‌آباد مراسمات فرهنگی و مذهبی در مسجد را تا اطلاع ثانوی لغو و توصیه کرده‌ایم خویشاوندانمان حتی از حضور در بهشت‌زهرا را خودداری کنند.

اسلام طاهری از بزرگان طایفه طاهری قلعه‌گنج نیز گفت: تاکید کرده ایم مسافرت‌های نوروزی لغو شود و هیچ کس از فامیل به سفر نرود و دید و بازدید عید هم فعلا انجام نشود.
وی اضافه کرد: تاکید کردیم که پیرمردها و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند در قرنطینه کامل خانگی باشند.

حسین دادخدائی از بزرگان و معتمدان طایفه دادخدائی بخش چاه‌دادخدا نیز در این باره بیان داشت: بنده توصیه می‌کنم که افراد فامیل در خانه بمانند تا سلامتی و شادمانی به جامعه برگردد و همه به توصیه‌های وزارت بهداشت گوش فرا دهند و از ایجاد اجتماعات غیر ضروری همچون رفتن آخر هفته به آرامستان خودداری کنند.

وی افزود: اهالی فامیل، خریدهای مورد نیاز خود را به صورت یکجا انجام دهند تا نیاز نباشد مکرر به خیابان بروند.

دادخدائی هم عنوان کرد: گروهی متشکل از فامیل و دوستان در فضای مجازی داریم که از افراد تحصیل‌کرده و تاثیرگذار تشکیل شده و در این گروه برای همفکری و ارائه راهکارهای مناسب در راستای پیشگیری از شیوع ویروس بحث می‌شود.

همچنین زمان صادقی پژوهشگر، نویسنده و معتمد طایفه صادقی اظهار داشت: در این شرایط می‌توان با بازگرداندن خرده فرهنگ‌های سنتی به چرخه زندگی، راحت زندگی کرد.

او اضافه کرد: درست است که پیشرفت تکنولوژی، زندگی سنتی را تغییر داده و مردم را به خوراکی‌های لوکس کارخانه‌ای وابسته کرده است اما در شهرهایی که کار اصلی مردم کشاورزی و دامداری بوده و نیازهایشان را خود تولید می‌کنند تامین مخارج بسیار راحت است چرا که هر محصولی را می‌شود با شیوه‌های مختلفی نگهداری کرد، به عنوان مثال خرما را می‌شود با آرد مخلوط و کمی آن را تَفت داد و از آن حلوا درست کرد، می‌شود خرما را با شیر مخلوط کرد و غذایی به نام مَدر درست کرد که یک وعده غدایی کامل است و حتی می‌توان آن را با نان تفت داد و چَنگال خرما درست کرد و ده‌ها خوراکی دیگر را فقط می‌توان با خرما درست کرد.

از ابتدای اپیدمی کرونا در استان کرمان یک هزار و ۱۳۴ نفر با علایم تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه کرده اند و ۶۹۷ مورد تست انجام شد که ۱۱۶ مورد تاکنون مثبت شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.