عباس درخشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات بیولوژیک با اجرای پروژه کپه کاری در سطح ۷۰۰ هکتار از مراتع شمال استان کرمان با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجرا است. 
وی بیان داشت: اجرای عملیات کپه کاری در سطح ۲۰۰ هکتار از عرصه های مرتعی سیمک و گهرگز دارسینوئیه واقع در حوزه آبخیز بند مملکت شهرستان کرمان با اعتبار مصوب یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال صورت می گیرد. 
درخشانی با بیان اینکه این پروژه از سوی شرکت سامان راه کویر اجرا می شود، افزود: عملیات اجرایی این طرح از ۳۰ آذر آغاز شده است. 
وی از اجرای عملیات کپه کاری در سطح ۵۰۰ هکتار از عرصه های مرتعی رضوان، کریم آباد و طرح مرتعداری تکیه چهار گنبد، واقع در حوزه آب آبخیز تنگوئیه شهرستان سیرجان سخن گفت و بیان داشت: این عملیات با اعتبار مصوب سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حال اجرا است.
رییس اداره امور مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: این عملیات از سوی شرکت تعاونی فراگیر بهره برداران منابع طبیعی شهرستان سیرجان از ۲۴ آذر آغاز شده است. 
وی بذرهای استفاده شده در پروژه کپه کاری امسال را سکاله، آگروپیرون، جاشیر، عجوه، قیچ، آنغوزه، ریواس و درمنه عنوان کرد و  هدف از اجرای این پروژه را تقویت پوشش گیاهی، کشت گیاهان دارویی و ایجاد تنوع گونه های گیاهی منطقه و افزایش درآمد بهره برداران عنوان کرد.
در پروژه کپه کاری سازه های کوچک به ابعاد ۳۰ در ۲۵ سانتیمتر با تراکم ۲ هزار عدد در هکتار  ایجاد می شود و در آن ها بذور بومی و دارویی مناطق، از جمله بذر گیاه آنغوزه کاشته می شود که با استفاده از بارندگی های مناطق، آبیاری مورد این هدف تأمین می شود. 
این عملیات از سوی نیروهای کارگری بومی و دامدار منطقه اجرا می شود و این طرح می تواند موجب ایجاد اشتغال موقت و افزایش درآمد بهره برداران شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.