حجت الاسلام جلالی روز یکشنه در همایش یاوران وقف با اشاره به اینکه خیلی از موقوفات جزیره ای عمل می‌کنند اظهار داشت: اولویت کاری را همراهی و کنار هم قرار دادن این ظرفیت تعریف کرده ایم که بتوانیم حداکثر بهره وری را از موقوفات داشته باشیم.

وی تعداد رقبات این استان را بیش از ۷۵ هزار رقبه اعلام کرد و گفت :  عامه مردم از این مهم اطلاع ندارند و فکر می کنند برنامه ریزی تمام موقوفات با اداره کل اوقاف و امور خیریه است در حالی که چنین نیست.

حجت الاسلام جلالی  با بیان اینکه همه ما در دنیا درصدد و جستن سود هستیم تصریح کرد: وقفان با وقف اموال خود صدقه جاریه برای خود باقی می گذارند و به نوعی سود برده اند.

وی با بیان اینکه دین اسلام به دلیل کامل بودن بر همه ابعاد زندگی مسلمانان نظارت دارد، نخستین واقف را پیامبر مکرم اسلام معرفی کرد و گفت: موضوع وقف آنقدر ارزشمند است که سایر ادیان نیز از آن الگو گرفته اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان، پربارترین دوران وقف را در کشور، دوران صفویه عنوان و تصریح کرد: در تمام اعصار و زمانها افراد شیطان صفت پیدا می شوند که به جای خدمت به بشریت خیانت می کنند به طوری که در زمان نادرشاه افشار به اوقاف ضرر و زیان هایی وارد شد.

وی تاکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شتاب و حرکت خوبی به برکت این نظام و انقلاب و خون شهدا نسبت به موقوفات انجام شد و در این راستا به جز چهار موقوفه برتر کشور، مابقی به امور اوقاف واگذار شد.

وی افزود: امروز خدا فرصتی را در اختیار متولیان با وقف اموال خود قرار داده که باید از آن استفاده کرد و بهره برد.

وی به انعقاد تفاهم نامه ای با دادگستری و سازمان زندانها اشاره کرد و افزود: برخی زندانیان اهل شهرهای دیگر که از نظر مالی ضعیف هستند اوقاف در بازگشت آنها به شهرهایشان کمک می کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان گفت: در مجالس روضه خوانی نیز هدف این است بهره برداری بهتری انجام شود لذا می توان سخنرانی، نوحه، عزاداری و تعزیه در کنار هم باشد و پیشنهاد شد این اقدامات توسط واقفان در یادواره شهدا در محلات و روستاهای بیش از سه شهید که توان مالی برای اجرای یادواره ندارند انجام شود.

وی تاکید کرد: صرفه جویی در امور یکی از تغییر رویکردها در زمینه اوقاف و امور خیریه است و رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه اقتصادی است لذا دو بخش حفظ نگهداری و احیا  افزایش بهره وری موقوفات و سوق دادن عواید موقوفات در راستای رونق تولید را باید در نظر بگیریم لذا بهره وری اقتصادی از موقوفات ضرورت است که در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.