کمال‌الدین مودب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کودکان  از سنین پیش از دبستان لازم است که آموزش‌های لازم را در خصوص پیشگیری از اعتیاد ببینند افزود: آشنا شدن کودکان با سبک زندگی سالم می‌تواند آینده بهتری را برای آن‌ها رقم بزند چرا که بهتر می‌توانند از خود مراقبت کنند.

وی با اشاره به اینکه بهزیستی در خصوص پیشگیری از اعتیاد برنامه‌هایی را دارد، گفت: شیوه اصلاح محور در محیط‌های آموزشی که از مهدکودک‌ها شروع می‌شود یکی از اقدام های بهزیستی است که باهدف پیشگیری برای خانواده‌های پیش از سن دبستان تعریف‌شده و توسط تسهیلگران آموزش‌دیده و متخصص اجرا می‌شود.

مودب افزود: در این برنامه از هر مهد ۱۵ زوج به تعداد ۳۰ نفر به مدت ۶ هفته تحت آموزش مفاهیمی چون پیشگیری، عوامل محافظ و خطر، سبک‌های رفتاری و رقابت و بازی‌های کامپیوتری، کنترل خشم و ارتباط سالم که توسط تسهیل گران آموزش‌دیده و متخصص داده می‌شود قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با اتمام دوره خانواده‌های جدید وارد این فرایند شده و تحت آموزش قرار می‌گیرند و مفاهیم آموزشی را در خانه با کودکان رفتار می‌کنند مثل کنترل خشم  در دوره‌های مصون‌سازی روی بچه‌ها اجرا می‌کند که این امر باعث بالا رفتن سطوح پیشگیری در بین بچه‌ها می‌شود.

مودب بابیان اینکه این برنامه قبلاً نیز به شیوه‌های کلاسیک و قدیمی انجام می‌شده است گفت: هر تسهیل گری در شیوه کلاسیک و قدیمی به شیوه و سلیقه خود و با هر مفاهیمی که دوست داشت این برنامه را اجرا می‌کرد که ممکن بود بعضی مفاهیم حتی علمی نباشد و اما از سال ۹۶ طی یک دستورالعمل تدوین‌شده این برنامه به شیوه نوید شروع به فعالیت کرده است.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد افزود: طی سال ۹۷ در ۳۰ مهدکودک این طرح با ۳۵ متخصص در طول مدت ۶ هفته اجرا شد و تعداد یکهزار و ۵۰۰ نفر از سطح استان کرمان تحت آموزش قرار گرفتند.

وی همچنین تصریح کرد: تعداد مهدکودک‌های انتخابی بستگی به میزان سطح اعتباری دارد که در این خصوص به بهزیستی اختصاص می‌دهند و هر چه این اعتبار بیشتر باشد ما می‌توانیم تعداد مهدکودک بیشتری را در طرح قرار دهیم.

مودب افزود: امسال هنوز تعداد مهد و اعتبار داده‌شده مشخص نشده اما از آنجا که اساس و هدف این طرح پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی است اجرای ان بسیار لازم  و ضروری است و نیاز به فراگیر شدن دارد که کارهایی در این راستا در بهزیستی کشور در حال انجام است اما هنوز تصویب نشده است.

وی با اشاره به کنترل خشم و ارتباط سالم که از مفاهیم آموزشی است گفت: وقتی بتوانی خشم را کنترل کنی طبیعتاً می‌توانی در مواقع عصبانیت به‌جای مصرف مواد به سمت روش‌های جایگزین بروی و آن‌ها را انتخاب کنی و وقتی هم ارتباط سالم را یاد بگیری می‌دانی با چه اشخاصی ارتباط داشته باشی و وقتی عوامل خطر و عوامل محافظ را بشناسی می‌توانی از آلوده شدن پیشگیری کنی.

۹۸۸۹ / ۵۰۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.