به گزارش ایرنا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان شامگاه چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار گفت: باید در طرح جامع گردشگری،  بازارهای هدف را تعریف کنیم تا کرمان به مقصد گردشگری تبدیل شود.

فریدون فعالی افزود: ستاد دائمی تسهیلات سفر در هفته های اخیر راه اندازی شده است و برای طول سال جهت ساماندهی سفرها برنامه ریزی می کند.

وی  با اشاره به لزوم برنامه ریزی جذب گردشگران خارجی اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال ۱۲ هزار گردشگر خارجی وارد استان شده اند که آمار ورود گردشگران خارجی به کرمان رشد خوبی دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در این استان وجود دارد و سعی داریم با برنامه عملیاتی توسط مشاوران اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه اولویت ها و پروژه های حوزه کاری را مشخص کردیم ادامه داد: مرمت و ساماندهی باغ موزه هرندی شهر کرمان، مرمت و ساماندهی خانه اوشیدری به عنوان بازارچه صنایع دستی، مرمت  ساماندهی بازار قلعه محمود، تملک و آزاد سازی حریم قلعه اردشیر و قلعه دختر و ساماندهی باغ شاهزاده ماهان از اولویت ها محسوب می شود.

فعالی تاکید کرد: آموزش به عنوان رکن اصلی فعالیت صنایع دستی محسوب می شود، اما آموزش، مربوط به صنایع دستی منسوخ شده است و ما باید با راه اندازی بازارچه و ایجاد شغل از فعالان این حوزه حمایت کنیم.

وی با اشاره به پتانسیل بالای استان کرمان در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی افزود:  مسئولان و بخش خصوصی که افراد دانشمند و کارشناسی در آن حضور دارند به ما در رسیدن به اهداف مشترکمان می توانند بسیار کمک کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: بسیاری از بناهای تاریخی کرمان که در تملک سازمان ها و به صورت خصوصی، دارای ارزش معماری هستند که سازمان میراث فرهنگی برای ثبت آنها اقدام می کند.

وی افزود: این فضاهای تاریخی برای تبدیل به فضای گردشگری و تجاری واگذار می شود و سازمان میراث فرهنگی تسهیلات ۵۰ درصد مرمت پروژه را به صورت بلاعوض پرداخت می کند.

فعالی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ کارگاه مرمتی در سراسر استان فعال هستند تاکید کرد: با مشارکت سایر نهادها و بخش خصوصی این تعداد کارگاه می تواند بسیار افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به راه اندازی موزه مطبوعات استان کرمان گفت: موزه فعلی مطبوعات کرمان شبیه نمایشگاه است و در آینده نزدیک موزه ای در شان مطبوعات این استان راه اندازی خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: در بحث مجتمع تجاری صاروج پارس، سال ۹۱ درخواستی از سوی سرمایه گذار به میراث فرهنگی داده شده است که باید طبق ضوابط اعلام شده عمل می کردند و در حال حاضر کمیته ای به اختلاف پیش آمده رسیدگی می کند.

وی اظهار داشت:  ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت اکنون دارای ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی است  در دستور کار قرار دارد و برای راه‌اندازی موزه منطقه‌ای جیرفت حدود ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید منابع آن از سه محل استانی، ملی و مصوبات سفر رییس جمهور تامین شود.

فعالی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳۷ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در سطح استان در حال اجراست که ۱۵ مورد آن هتل، ۶۰ پروژه بوم‌گردی و ۶۲ مورد مجتمع و مرکز تفریحی هستند و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای پروژه ها معرفی شده اند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد ظرفیت هتل های کرمان اشغال شده است افزود: باید هتل ها به روز رسانی شوند و خدمات جانبی ارائه کنند تا توجیه اقتصادی پیدا کنند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: طرح هتل بام کرمان هنوز به میراث فرهنگی ارائه نشده است و در هر طرح باید ظرفیت ها و ساختارهای محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کرمان ۶۰۰ هکتار بافت تاریخی داریم تصریح کرد: ضوابط مختلفی برای ساخت و ساز در بافت تاریخی وجود دارد و با کمک شهرداری طرح جامعی برای آن تهیه می شود.

فعالی تاکید کرد: آیین ها و جشنواره های مختلفی در استان برگزار می شود که باید متناسب با آنها برنامه ریزی کنیم تا ماندگاری گردشگران افزایش پیدا کند.

۳۰۲۹/۷۴۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.