به گزارش ایرنا، بازی های بومی و محلی نشات گرفته از بازی های محلی هر منطقه بوده که ریشه در تاریخ و سنت آن منطقه دارد لذا باید از این فرصت در جهت ثبت، احیا و ترویج این فرهنگ ها بیشترین بهره برداری را کرد.
مردم شناسان همواره بر این مساله تاکید می کنند که ورزش و بازی جزو اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی انسانها به شمار می روند و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه، ورزش و بازی هایی رواج داشته که در بسیاری از موارد، نفوذ و نمود بیشتری در سرزمین های دیگر پیدا کرده اند.
**جیرفت قهرمان جشنواره بازی های بومی و محلی شد
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت به خبرنگار ایرنا گفت: تیم شهرستان جیرفت موفق به کسب مقام نخست جشنواره بازی های بومی و محلی جنوب و شرق استان کرمان شد.
علیرضا معاضدی با بیان اینکه هشت تیم از جنوب و شرق استان کرمان در جشنواره بازی های بومی و محلی با هم به رقابت پرداختند، افزود: در مجموع، تیم های جیرفت، عنبرآباد و منوجان به ترتیب مقام های اول تا سوم رقابت های این جشنواره را کسب کردند.
وی ادامه داد: این مسابقات در رشته های دوی سرعت 100 متر و 200 متر، دوی استقامت 2 هزار متر و پنج هزار متر، هفت سنگ مهارتی و چوب کشی در بخش بانوان در وزن منهای 65 و منهای 75 و در بخش آقایان منهای 75 و منهای 85 برگزار شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان جیرفت اظهار داشت: جشنواره بازی های بومی و محلی جنوب و شرق استان کرمان به مدت یک روز و با شرکت تیم های منوجان، فاریاب، رودبار جنوب، نرماشیر، جیرفت الف، جیرفت ب و عنبرآباد در جیرفت برگزار شد.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان در رده های سنی 15 تا 18 سال در ورزشگاه تختی به مدت یک روز با هم به رقابت پرداختند.
معاضدی تصریح کرد: این جشنواره به منظور آشنایی با بازی های بومی و محلی مناطق مختلف شرق و جنوب شرق استان، احیا و ترویج این بازی ها و نیز آشنایی با آداب و رسوم مردم این مناطق برگزار شد.
رئیس اداره ورزش و جوانان جیرفت گفت: اجرای موسیقی محلی، برپایی غرفه های سیاه چادر، گلیم بافی، صنایع دستی و پخت غذاهای سنتی اسفندقه از برنامه های جنبی این جشنواره بود.
** جشنواره بازی های محلی جان تازه ای به روستاها می بخشد
معاون سیاسی فرمانداری جیرفت گفت: احیای بازی‌های بومی و غذاهای محلی در قالب برگزاری جشنواره‌های متعدد می‌تواند نقش بسیار مهمی در احیای فرهنگ سنتی مردم داشته باشد و بار دیگر مردم را در روستاها در کنار هم جمع کرده و جان تازه‌ای به روستاها ببخشد.
میثم ابوسعیدی با اشاره به استقبال خوب مردم از جشنواره بومی محلی جنوب و شرق استان کرمان، اظهار داشت: افزایش تحرک بین مردم به ویژه نسل جوان با توجه به رواج بازی های رایانه ای، از پیامدهای مثبت جشنواره های بومی و محلی است.
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد گسترش شهرنشینی بوده‌ایم ولی جشنواره‌هایی با عنوان بازی‌های بومی و غذاهای محلی برگزار می‌شود که در احیای این بازی‌ها و زنده ‌نگهداشتن روستاها نقش مهمی دارد.
** ترویج نشاط و سلامتی با جشنواره بازی های بومی و محلی
کارشناس تربیت بدنی جنوب کرمان هم گفت: بازی های بومی و محلی، فرصت و زمان مناسبی را پدید می آورد تا ضمن احیای این بازی ها بتوان سلامت و نشاط را در بین مردم ترویج کرد و آن را در سطح مطلوبی ارتقا داد.
رضا رمدان افزود: با برگزاری اینگونه جشنواره ها به دنبال احیای ورزش‌های بومی و محلی با مشارکت مردم هستیم و این مسابقات با محوریت و شعار مهر و دوستی برگزار می شود.
وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اگر مردم به ورزش روی بیاورند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد و باید به این مورد به صورت ویژه نگاه کرد.
این کارشناس ورزشی با اشاره به اینکه نسل جوان با گسترش بازی‌های رایانه ای دچار کم تحرکی شده است، گفت: باید با برگزاری بازی‌های کم هزینه ولی پر بار، سطح سلامت و شادی را در جامعه ارتقا دهیم.
** استمرار بازی های بومی خواسته مردم جنوب و شرق کرمان
عضو تیم شهرستان منوجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار استمرار برگزاری بازی های بومی و محلی شد.
حسین اسلامی افزود: برگزاری این بازی ها نقش مهمی در افزایش نشاط جامعه دارد و باعث توجه به فرهنگ اصیل مناطق می شود و بهتر است که مسئولان به این بخش کم هزینه، توجه بیشتری داشته باشند.
هم اینک، بیشتر مردم بر این باورند که بازی های بومی و محلی جدای از موضوعات فرهنگی، جذابیت های خاصی دارند که این جذابیت ها می تواند نشاط و امید را در سطح جامعه افزایش دهد آن هم در کشوری مثل ایران که بیش از 150 بازی بومی و محلی ثبت شده دارد، پس می طلبد در سیاست گذاری ها یمان کمی بیشتر به موضوع احیا و ترویج این بازی ها توجه کنیم و با این کار، فرزندانمان را از بازی های مدرن امروزی که اثرات خشونت باری بر روحیه آنها می گذارند، دور کرده و به سمت بازی های جذاب و چالاک گونه اصیل تشویق و ترغیب کنیم.
گزارش: هادی شفیعی مجاز
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.