به گزارش ایرنا، سیدمهدی طبیب زاده روز یکشنبه در نشست بررسی زمینه های همکاری مشترک آفریقای جنوبی و استان کرمان افزود: کالاهای صادراتی ایران به آفریقای جنوبی از جمله خرما، پسته، فرش دستباف، روغن صنعتی، کاشی، سرامیک و خدمات فنی و مهندسی در استان کرمان قابل تولید و صادرات به این کشور است.
وی با اشاره به فهرست محصولات ایران برای صادرات به آفریقای جنوبی اظهار داشت: غیر از محصولات مواد پتروشیمی و نفتی مابقی کالاها در استان کرمان با کیفیت مناسبی تولید می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با تاکید بر تشکیل شورایی برای ورود به فاز عملیاتی تجارت گفت: تیمی از فعالان اقتصادی را می توان به کشور آفریقای جنوبی دعوت کرد تا مذاکرات و زمینه همکاری در این کشور نیز پیگیری شود.
وی با بیان اینکه وجه مشابه این 2 کشور معدن است و آفریقای جنوبی مشهور به فعالیت با ارزش در این بخش است، افزود: دانش استخراج و ساخت تجهیزات معدنی می تواند زمینه همکاری مناسبی بین استان کرمان با این کشور را فراهم کند.
طبیب زاده عنوان کرد: کرمان به بهشت معادن ایران و بزرگترین استان معدنی ایران معروف است و این استان معادن معدنی ارزشمندی دارد که می تواند زمینه همکاری گسترده را فراهم کند.
وی گفت: تنوع اقلیم آفریقای جنوبی شبیه استان کرمان است و وجود آفریقای جنوبی در نیم کره جنوبی زمین، با ایجاد زمینه فعالیت مشترک در طول سال محصولات کشاورزی را در 2 کشور خواهیم داشت و این امر می تواند استمرار داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان افزود: طبیعت زیبای آفریقای جنوبی و ظرفیت های گردشگری این کشور مشابه جاذبه های گردشگری استان کرمان است که می تواند موجب ایجاد همکاری گسترده در گردشگری بین این 2 منطقه شود.
وی تصریح کرد: زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان در 2 کشور نیز که مورد اقبال کشور آفریقای جنوبی است می تواند فراهم شود.
طبیب زاده گفت: با کشورهای همکار با ایران، اتاق مشترک تشکیل می شود و آنهایی که اتاق ندارد یک استان به عنوان معین، زمینه همکاری را فراهم می کند تا اتاق مشترک تشکیل شود.
وی افزود: استان کرمان برای ایجاد همکاری و روابط بازرگانی با آفریقای جنوبی انتخاب شده است که با مذاکرات، روابط تجاری را بین 2 کشور شکل دهد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بیان کرد: کشور آفریقای جنوبی دروازه ورود به این قاره است و می تواند زمینه همکاری برای بازار آفریقا را فراهم کند و استان کرمان در موقعیتی قرار گرفته که می تواند دروازه ورود آفریقای جنوبی به کشورهای آسیای میانه باشد.
وی گفت: حجم تجارت ایران با آفریقایی جنوبی با وجود ظرفیت های اقتصادی این 2 کشور حداکثر طی سالیان گذشته 40 میلیون دلار مبادلات غیرنفتی بوده و بسیار اندک است.
طبیب زاده افزود: آمار و ارقام نشان می دهد طی سالیان گذشته تراز تجاری منفی نیز بین 2 کشور وجود داشته است.
وی با بیان اینکه امروز ارزش کالاهای مبادلاتی بین کشورهای ایران و آفریقای جنوبی از نظر ما مطلوب نیست یادآور شد: ایران و استان کرمان صنعت خوب و کالاهای با ارزشی تولید می کنند و امیدواریم در این زمینه به تعادل برسیم و زمینه همکاری فراهم شود.
آفریقای جنوبی کشور مهم اقتصادی در این قاره است و از جمله بزرگترین اقتصاد را بین کشورهای اتحادیه آفریقا دارد.
این نشست امروز(یکشنبه) با حضور رایزن اقتصادی و کاردار سفارت آفریقای جنوبی در ایران، رئیس و مسئولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و فعالان اقتصادی کرمان در محل اتاق کرمان برگزار شد.
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.