استاندار کرمانشاه روز دوشنبه در باره آخرین وضعیت مشکلات زیرساختی ناشی از زلزله تازه آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برق، آب و گاز تمام شهرها و روستاهای مناطق زلزله زده استان وصل و همه مسیرها نیز باز است.
او افزود: گروه های هلال احمر هم در منطقه مستقر هستند و به کسانی که نیاز به چادر داشته باشند، چادر عرضه می کنند.
به گفته بازوند ، ستاد مدیریت بحران استان در فرمانداری ثلاث باباجانی تشکیل شده و در حال رصد اوضاع و پیگیری مشکلات است.

** وضعیت کدورت آب برخی مناطق زلزله زده
شاید تنها نیاز فوری زلزله زدگان تازه آباد کدورت آب شرب در برخی مناطق باشد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در این باره گفت: با وجود وارد آمدن خسارت به تأسیسات این شرکت براثر زلزله روز یکشنبه تازه آباد، اکنون مشکل خاصی در تامین آب مورد نیاز مناطق زلزله زده وجود ندارد.
رضا داوودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شهر کرندغرب مرکز شهرستان دالاهو، وقوع زلزله باعث بروز کدورت در منبع تولید آب به میزان 150NTU شد و اکنون تأمین آب شهر با استفاده از ذخیره آب مخازن انجام می گیرد.
وی همچنین با بیان اینکه عملیات حذف کدورت آغاز شده و پکیج تصفیه آب در حال راه اندازی می باشد، گفت: نسبت به تهیه آب بسته بندی و استقرار تانکرهای سیار آبرسانی شهر کرمانشاه، اعزامی از استان های همجوار و هلال احمر در منطقه اقدام های لازم صورت گرفته است.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه در شهر تازه آباد نیز در اثر زمین لرزه بخشی از ساختمان اداری و انبار امور آبفای این شهر تخریب شده است، ادامه داد: در شهر تازه آباد ایستگاه پمپاژ قطع شد که بلافاصله در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله، دیزل ژنراتور تأمین و ایستگاه پمپاژ در مدار بهره برداری قرار گرفت.
به گفته وی ، هم اکنون وضعیت آبرسانی در این شهر در حالت عادی می باشد.
داوودی همچنین در ادامه، به خارج شدن چاه شماره یک کوزران از مدار بهره برداری به علت کدورت اشاره کرد و گفت: اکنون تأمین آب این شهر از طریق چاه شماره 2 صورت می گیرد و مشکل خاصی وجود ندارد.
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه سپس به بروز کدورت جزیی در تأمین آب جوانرود در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله اشاره کرد و یادآور شد: این کدورت با تمهیداتی برطرف شد و اکنون مشکل خاصی در تأمین آب این شهر نداریم.
به گفته داوودی، در شهرهای زلزله زده سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، اسلام آبادغرب، روانسر، پاوه و کرمانشاه و سایر شهرهای نزدیک به کانون زلزله مشکل خاصی ایجاد نشده و وضعیت آبرسانی عادی است.

** برآورد خسارت های زلزله جدید
مهمترین سوال فعلی که تصمیم گیری برای بازسازی و جبران خسارت های زلزله تازه آباد به پاسخ آن وابسته است، میزان دقیق خسارت هاست.
به همین دلیل رحمانی فضلی مهمترین ماموریت خود را در کرمانشاه برآورد خسارت و رصد مشکلات بیان کرد.
وزیر کشور در بدو ورود به استان کرمانشاه گفت: به مناسبت هفته دولت و بنا به دستور رئیس جمهوری برای بازدید از مناطق زلزله زده جدید به استان آمده ام تا هم دلجویی از مردم منطقه کرده باشیم و هم برآورد و ارزیابی اولیه به منظور تهیه گزارش برای دولت انجام بدهیم.
رحمانی فضلی در حاشیه افتتاح 2 هزار واحد زلزله زده روستایی هم با بیان اینکه میزان خسارت های این ‌زلزله در هیات دولت مطرح و تامین اعتبار خواهد شد، عنوان کرد: واحدهای آسیب دیده در این زلزله نیز همچون دیگر واحدهای آسیب دیده از زلزله تسهیلات مورد نظر را دریافت خواهند کرد.
استاندار کرمانشاه هم به ایرنا گفت: همه کمک هایی که به زلزله زدگان سابق تعلق گرفته به آسیب دیده های زلزله تازه آباد هم اعطا می شود از جمله 10 میلیون وام معیشتی و سه میلیون تومان کمک بلاعوض و 10 تا 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه به ازای هر واحد جایگاه دامی تخریب شده.
آنچنان که استاندار کرمانشاه اعلام کرد در زلزله تازه آباد به حدود 600 واحد خسارت کلی وارد شده و باید تخریب و دوباره ساخته شوند و 2 هزار واحد هم نیاز به تعمیر دارند.
هوشنگ بازوند روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بازسازی و مرمت واحدهای آسیب دیده بزودی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شروع می شود.
به گفته بازوند ، دولت برای بازسازی واحدهای مسکونی تخریبی در روستاها 30 میلیون تومان و در شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می کند.

** مشکل گرانی مصالح ساختمانی
یکی از مشکلات فعلی زلزله زدگان آبان 96 و جدید استان کرمانشاه در بازسازی واحدهای تخریبی گران شدن چشمگیر مصالح است موضوعی که دولت وعده تسهیل آن را داده است.
چنانچه وزیر کشور صبح دوشنبه در بدو ورود به استان کرمانشاه گفت: طبق برآوردی که سازمان برنامه و بودجه کرده بود ، وضعیت افزایش تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان استان روز گذشته در هیات دولت مطرح و تصویب شد، برآوردهای سفر امروز نیز برای تصویب به هیات دولت ارائه خواهد شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در خصوص تمهیدات دولت در برابر گرانی مصالح ساختمانی در مناطق زلزله زده افزود: بنیاد مسکن در جریان زلزله سال گذشته خودش را تجهیز کرده و مصالح لازم را به صورت انبوه خریداری کرده است؛ لذا در مناطق زلزله زده کمتر شاهد افزایش قیمت مصالح خواهیم بود.
با این حال وزیر کشور تاکید کرد: مصالح ساختمانی باید در شرایط آسان تری در دسترس مردم قرار بگیرد.
رحمانی فضلی در آغاز سفر یک روزه خود در روستای 'دره ژاله' شهرستان ثلاث باباجانی حاضر شد و 2 هزار واحد زلزله زده روستایی را افتتاح کرد.
او در این مراسم هم گفت: با توجه به افزایش قیمت ها روز گذشته در هیات دولت مصوب شد که افزایش اعتبارات انجام شود.
رحمانی فضلی همچنین گفت: فولاد مورد نظر برای بازسازی مناطق زلزله زده استان تاکنون در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته و نیازهای آینده نیز تامین خواهد شد‌.
استاندار کرمانشاه هم گفت: با توجه به گرانی مصالح ساختمانی پنج میلیون تومان کمک بلاعوض به همه زلزله زدگان پرداخت شده که زلزله زده‌های جدید استان را هم شامل می شود.
در جلسه روز یکشنبه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری هم، با افزایش میزان کمک مکمل بلاعوض و تسهیلات بانکی برای جبران خسارت و بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از زلزله سال 1396 در استان کرمانشاه موافقت شد.
ساعت 2:43 دقیقه بامداد چهارم شهریور زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر حوالی تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی را لرزاند.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که مردم بیشتر شهرهای استان کرمانشاه آن را حس کردند.
از زمان وقوع زلزله اصلی تاکنون ده ها پس لرزه در تازه آباد رخ داده که جز یک مورد، شدت بقیه کمتر از چهار ریشتر بوده است.
مرکز شهرستان ثلاث باباجانی با 38 هزار نفر جمعیت در 136 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
21 آبان سال 96 هم زمین لرزه 7.3 ریشتری غرب استان کرمانشاه را لرزاند که در پی آن 620 نفر کشته و 12 هزار و 386 مصدوم شدند.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند که بازسازی آنها همچنان ادامه دارد.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.