به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند عصر چهارشنبه در ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در جریان زلزله 7.3 ریشتری آبان ماه سال گذشته 78 مدرسه با 415 کلاس درس دچار خسارت و آسیب جدی شدند.
وی افزود: زلزله مهیب سال گذشته بیشترین آسیب را به واحدهای آموزشی شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و گیلانغرب و همچنین شهر گهواره وارد کرد.
بازوند همچنین با بیان اینکه بیشترین آسیب به مدارس روستایی وارد شده است، افزود: از 78 مدرسه آسیب دیده در مجموع 51 مدرسه در مناطق روستایی و 27 مدرسه نیز در مناطق شهری بوده است.
استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه هم اکنون در سرپل ذهاب 213 کلاس درس، در ثلاث باباجانی 95 کلاس، در قصرشیرین 45 کلاس، در دالاهو 42 کلاس و در گیلانغرب 24 کلاس درس در حال ساخت است، گفت: هر کدام از کلاس های این مدارس به طور میانگین بین 15 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وی گفت: هرچند به نظر می رسد روند بازسازی مقداری کند در حال پیش رفتن است اما طبق قول مدیرکل آموزش و پرورش استان، کلاس های درس تا ابتدای سال تحصیلی جدید کاملا بازسازی و آماده استقبال از دانش آموزان خواهد بود.
بازوند گفت: تلاش شبانه روزی برای بهره برداری از 78 مدرسه در حال ساخت مناطق زلزله زده لازم است که امیدوارم با کوشش مدیران آموزش و پرورش و نوسازی مدارس این مهم صورت بگیرد.
مدیر ارشد استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پخش شایعانی در فضای مجازی مبنی بر تخریب برخی واحدهای بازسازی شده در ثلاث باباجانی به دنبال وقوع زمین لرزه 5.9 ریشتری اخیر، گفت: این موضوع را آقای مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بازدیدهایی که از تک تک روستاهای شهر تازه آباد داشته رد می کند.
وی همچنین از بانک های استان خواست تا در پرداخت تسهیلات به افراد زلزله زده و بخصوص کشاورزان که برای ضمانت مشکل دارند، همکاری بیشتری به خرج دهند.
بازوند همچنین با اعلام رضایت از ریحانی پور مدیر شعب بانک مسکن استان در کمک به سهولت روند پرداخت تسهیلات به زلزله زدگان، در عین حال از سیاست های کلان این بانک در سطح کشور به دلیل دیر انجام دادن برخی تعهدات خود در قبال استان و پرداخت برخی تسهیلات خاص به زلزله زدگان انتقاد کرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد کار پرداخت تسهیلات به افراد زلزله زده همچنان با سرعت دنبال و شاهد بازسازی هرچه سریعتر واحدهای مسکونی آن ها باشیم.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از 84 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.