دکتر نادر پرور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال وقوع زلزله 15 اکیپ های واکنش سریع دامپزشکی به منظور پایش و ارزیابی تلفات دام به مناطق زلزله زده اعزام شدند.
وی اضافه کرد: تا پایان روز دوم مرداد در 491 روستای مناطق زلزله زده ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، دالاهو و جوانرود مراقبت و پایش انجام شده است.
او با بیان اینکه تاکنون در 12 روستا عملیات دفن بهداشتی دام انجام شده است، گفت: همچنین 22 راس دام سبک و سنگین نیز در مناطق زلزله زده آسیب دیدند که توسط اکیپ های دامپزشکی درمان شدند.
او بیان کرد که در این حادثه به آبزیان و طیور آسیبی وارد نشد.
وی تلفات دام در زلزله روز یکشنبه را خیلی کم دانست و گفت: اگر مردم اطلاعی از دام تلف شده و نیاز به دفن بهداشتی دارند را با تلفن 1512 یا سامانه پیامکی 100010001512 به دامپزشکی اطلاع دهند.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه اعلام کرد که اکیپ های این اداره کل آماده خدمات رسانی در سطح استان برای ارزیابی خسارات احتمالی وارده و دفن بهداشتی دام، طیور و آبزیان هستند.
پرور افزود: همچنین اکیپ های دامپزشکی برای ضدعفونی و سمپاشی جایگاه های نگهداری دام ، طیور و آبزیان آمادگی دارند.
او تصریح کرد که اکنون هیچ گونه مشکلی از لحاظ شیوع و بروز بیماری دامی و قابل انتقال به انسان در مناطق زلزله زده نداریم و این مناطق زیر کنترل کامل دامپزشکی است.
در جریان زلزله آبان سال گذشته کرمانشاه، 16 هزار و 305 راس دام سبک و 687 راس تلفات دام سنگین تلف شدند که در این راستا، مبلغ 97 میلیارد و 830 میلیون ریال برای جبران خسارت دام های سبک و برای تعداد 687 راس تلفات دام سنگین نیز مبلغ 26 میلیارد و 100میلیون ریال پرداخت شد.
زمین لرزه 5.9 ریشتری روز یکشنبه 31 تیر در عمق هشت کیلومتری شهر تازه آباد رخ داد و منجر به تخریب برخی از واحدهای مسکونی و مصدوم شدن 287 نفر شد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 87 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دید.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150 هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
گوشت قرمز مورد نیاز مردم استان کرمانشاه اکنون در یک کشتارگاه صنعتی دام در بیستون و 12 کشتارگاه سنتی دام در سایر شهرستان تامین می شود.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.