فریدون یاوری در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: چندی پیش نیروهای ارتش مستقر در قصرشیرین اعلام کردند که یوزپلنگ ایرانی را در این منطقه مشاهده کرده اند و محیط بانان نیز شواهدی از حضور این گربه سان در معرض انقراض را مشاهده کردند.
وی افزود: به همین دلیل محیط بانان دوربین های تله ای خود را در منطقه کار گذاشتند که تاکنون این دوربین ها موفق به ثبت تصویر یوزپلنگ ایرانی در قصرشیرین نشده اند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه اضافه کرد: در صورتی که تصویر یوزپلنگ ایرانی در قصرشیرین ثبت شود، برای نخستین بار وجود این گونه نادر جانوری در استان و غرب کشور اثبات خواهد شد.
وی اظهار داشت: سازمان محیط زیست برنامه ویژه ای را تحت عنوان 'عمل' به منظور حفاظت از پلنگ و یوزپلنگ ایرانی در دست اجرا دارد که به زودی این برنامه را در کرمانشاه نیز اجرایی خواهد کرد.
ایران از دهه 1970 به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی (ایرانی) شناخته شده‌ است. یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این جانور است که یال دارد.
یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی یا تیزپای آسیایی یک زیرگونهٔ به ‌شدّت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است که اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود. هم اکنون این یوز به عنوان نمادی در لباس تیم ملی فوتبال ایران است.
این جانور در مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می‌کرد و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که بین 70 تا 100 قلاده یوزپلنگ در مناطق حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره‌انجیر و میاندشت وجود داشته باشد.
ثبت تصویر یوزپلنگ ایرانی در قصرشیرین می تواند آمار به دست آمده از این حیوان در آسیا را دستخوش تغییر کند و دریچه ای تازه پیش روی محققان در این زمینه قرار دهد.

** مناطق حفاظت شده قصرشیرین
هم اکنون قصرشیرین دارای 2 منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز به مساحت سه هزار و 800 هکتار، زله زرد با 39 هزار هکتار و یک منطقه تیراندازی ممنوع در شعاع هفت کیلومتری نوار مرزی به مساحت 170 هزار هکتار است.
در این مناطق انواع پرندگان و گونه های جانوری زیست می کنند که حفاظت از آنها نیازمند مشارکت همگانی است.
منطقه شکار و تیراندازی ممنوع قراویز مشترک قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون تنها زیستگاه منحصر به فرد آهوی ایرانی در منطقه غرب کشور بشمار می رود.
منطقه زله زرد مشترک قصرشیرین و گیلانغرب با 39 هزار هکتار مساحت یکی از مناطق مهم زیستگاه گونه های نادر گیاهی و جانوری در استان کرمانشاه و کشور به شمار می رود که از سال 1373 تحت حفاظت است.
از جانوران موجود در این منطقه می توان به کل و بز وحشی، قوچ و میش ، آهو ، گرگ ، روباه ، خرگوش، تشی و بزمجه اشاره کرد.
همچنین گونه های پرندگان کبک، تیهو، سار و فاخته نیز در این زیستگاه با پوشش گیاهی بلوط ، پلک، تنگرس ، آلبالو وحشی و گیاهان مرتعی زندگی می کنند.
7445/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.