به گزارش ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در آیین تکریم و معارفه مدیران پایگاههای بیستون و طاق بستان با ابراز رضایت از اقدام های صورت گرفته در این پایگاه ها، اظهار داشت: کارهای ارزشمندی که طی چند سال گذشته در مجموعه تاریخی بیستون انجام شده، قابل تقدیر است.
جلیل بالایی گفت: شاهد مدیریت خوب، کارا، موفق و اثرگذار 'راعی' مدیر سابق پایگاه جهانی بیستون بوده ایم و انتظار داریم این روند ادامه پیدا کند.
وی همچنین از تشکیل شورای راهبردی طاق بستان ابراز رضایت کرد و خاطرنشان ساخت: چهره های شاخص میراث فرهنگی کشور عضو این شورا هستند و بعضی از آنها با پیگیری های مدیر سابق و با اعتبار ایشان به استان آمده اند.
وی در ادامه با بیان اینکه برای حفظ میراث و ثروت های فرهنگی در جامعه نیازمند مشارکت جوامع محلی هستیم، افزود: باید ذهنیات خود را با مردم نزدیک کنیم و با گفت و گو و مذاکره به یک ادبیات مشترک در این ارتباط برسیم.
بالایی تصریح کرد: امروز مردم شهرستان های غربی استان کرمانشاه متوجه این موضوع شده اند که راه توسعه منطقه آنها تنها از مسیر گردشگری می گذرد و تمام تلاش خود را برای حفاظت، نگه داری و مرمت آثار تاریخی خود به کار گرفته اند.
مجموعه تاریخی بیستون 200 هکتار وسعت دارد و شواهد باستان شناسی حاکی از آن است که این محوطه از دوره پارینه سنگی میانه تاکنون مامن انسان ها بوده است.
15 اثر تاریخی در این محوطه وجود دارد که شامل غار شکارچیان، نیایشگاه مادی، دژ مادی، کنیبه و نقش برجسته داریوش، نقش برجسته هرکول، نقش برجسته مهرداد دوم، نقش برجسته گودرز، نقش برجسته بلاش، دامنه پارتی، پرستشگاه پارتی، فرهاد تراش، سنگ های تراش خورده، بنای ناتمام ساسانی- کاروانسرای ایلخانی، وقف نامه شیخ علیخان زنگنه و کاروانسرای صفوی از آثار این مجموعه است.
از میان این آثار کتیبه و نقش برجسته داریوش در 22 تیر ماه سال 1385 در شهر ویلنیوس لیتوانی به شماره 1222 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
در این مراسم طی احکامی جداگانه از سوی طالبیان معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 'صامت اجرایی' به عنوان سرپرست جدید پایگاه جهانی بیستون و 'مریم دهقان' به عنوان سرپرست مجموعه طاق بستان کرمانشاه منصوب شدند.
همچنین از ' حسین راعی' مدیر سابق پایگاههای بیستون و طاق بستان تقدیر شد و وی به عنوان مدیر پایگاه جهانی قنات های ایرانی که شامل 11 قنات در استان های مرکزی کشور است، فعالیت خود را ادامه خواهد داد.
8066/7447
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.