به گزارش ایرنا؛ محمد میثمی تبار روز پنجشنبه در مراسم افتتاح دوره های آموزشی مهارتی کارشناسان مروج پهنه استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد که باید کشاورزان به آموزش های روز مجهز شوند تا بتوانند محصول با کیفیت تولید کنند.
او تاکید کرد: کشاورزان باید توانمند باشند تا کشاورزی اقتصادی شود و لازم است کشاورزان آموزش های لازم را فرا گیرند و هدف ما ارائه آموزش های اثربخش است.
او مهندسان کشاورزی را هدایت گر کشاورزان دانست و افزود: مهندسان باید توانمند و به روز باشند چرا که اگر توانمند نباشند راه درست را نمی توانند به کشاورزان نشان دهند.
وی اظهار داشت: نقش کارشناسان پهنه همانند نقش اورژانس در کشاورزی است و باید همچون یک پزشک عمومی، اطلاعات کلی در تمام زیر بخش های کشاورزی را داشته باشند تا با مراجعه کشاورز بتوانند به صورت اورژانسی مشکل را حل کنند و در صورت نیاز فرد را به یک متخصص معرفی کنند.
میثمی تبار، با متفاوت دانستن آموزش های مهارتی افزود: در این طرح هر کارشناس پهنه هشت مهارت را در 2 ماه به صورت عملی فرا می گیرد یعنی هر مهارت در یک هفته و در پایان یک آزمون جامع شامل آزمون تئوری و علمی اخذ و در صورت قبولی گواهی دوره صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم گفت: یکی از اهداف جهاد کشاورزی به منظور افزایش تولید در واحد سطح، اجرای برنامه های آموزشی است.
خسرو شهبازی تصریح کرد: 750 کارشناس در چند سال اخیر در مراکز خدمات جهاد کشاورزی در دهستان ها مشغول به کار شده اند.
او گفت: با توجه به اجرای طرح پهنه بندی که در آن هر کارشناس مسئول یک پهنه می باشد که باید به تمام کارهای کشاورزی آن پهنه رسیدگی کند، لازم است کارشناسان پهنه همانند یک پزشک عمومی در تمام زمینه های کشاورزی شناخت کافی داشته باشد.
وی با بیان اینکه نقش کارشناسان پهنه در چند سال گذشته بسیار تاثیرگذار بوده است افزود: در این راستا میزان تولید گندم از 450 هزار تن به 750 هزار تن رسید.
وی اظهار داشت: همچنین در تولید کلزا از میانگین تولید یک و 2 دهم تن به 2 و چهار دهم تن در هکتار رسیدیم در حالیکه ارقام همان ارقام بوده و زمین همان زمین و این ماحصل تلاش کارشناسان و انتقال مباحث آموزشی به کشاورزان بوده است.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.
میزان تولید گندم آبی و دیم استان در سال زراعی 96 - 95 بیش از 841 هزار تن بود که از این میزان بیش از 646 هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.
همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم در سال زراعی 96 - 95 در استان کرمانشاه تولید شد.
سال زراعی گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط یک کشاورز کرمانشاهی شکسته شد.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.