به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در کارگروه شورای فنی در استانداری کرمانشاه تاکید کرد که اگر نظر شورای فنی نیز مقاوم سازی بیمارستان است باید آخرین ویرایش آیین نامه 2800 رعایت شود.
وی با اشاره به تخریب بیمارستان اسلام آبادغرب و مسکن مهر سرپل ذهاب در زلزله هفت و سه دهم ریشتری آبان ماه 96 گفت: شورای فنی استان فعال نیست و باید تقویت شود چرا که شورای فنی اهمیتش در امنیت ساخت و سازها همانند شورای تامین است، اگر پروژه ای خراب است در حقیقت شورای فنی مقصر است.
وی اظهار داشت: الان هشت ماه از زلزله کرمانشاه می گذرد اما هنوز 60 مهندس شورای فنی استان نتوانسته اند تصمیم بگیرند که چه بلایی سر بیمارستان و مسکن مهر اسلام آبادغرب و نیز مسکن مهر سرپل ذهاب آمده است.
وی با اشاره به بازدید خود از بخشی از جاده های استان گفت: فکر نکنم شورای فنی حتی روحش هم در جریان ساختن این جاده ها قرار گرفته باشد چرا که تراکم بسیار کمی دارند.
بازوند با بیان اینکه چرا شورای فنی نظارت نمی کند، افزود: چه کسی قرار است پاسخگوی این همه جاده ای باشد که از بین رفته است.
وی ادامه داد: مگر ما در برابر بیت المال مسئول نیستیم پس چرا بر مسکن مهر نظارت نداشتیم؟
او تاکید کرد که اگر امر نظارت عالیه بر مسکن مهر انجام شده بود پس چرا در خصوص بلایی که سر مسکن مهر آمده است نمی توانیم پاسخگو باشیم.
به گفته بازوند، جاده ، ساختمان و نماسازی ساختمان های ما همگی ایراد دارد در حالی که شورای فنی قرار است بر ساخت و سازها نظارت کند که نگذارد بیت المال از بین برود.
استاندار کرمانشاه با اشاره به عمر 2 ساله آسفالت جاده های استان خواستار تقویت شورای فنی استان شد و گفت: حتی اگر لازم است مدیران، اعضا و ترکیب این شورا باید تغییر کند تا نظارت ، دقت و کنترل بیشتری بر پروژه ها داشته باشد.
بازوند ادامه داد که در ساختمان های اداری سرپل ذهاب اگر آیین نامه 2800 رعایت می شد اینقدر خسارت نداشتیم.
وی با اشاره به محو شدن یک طبقه از مسکن مهر در زلزله کرمانشاه پرسید: پس نظارت عالیه کجاست؟ برای چه چیزی حقوق و اضافه کار می گیریم ؟ چرا عمر آسفالت ما بیش از 2 سال نیست؟
او بیان داشت که از عملکرد برخی شهرداری ها خجالت می کشم وقتی می بینم ارتفاع جدول کنار خیابان 80 سانت است، کجای دنیا این استاندارد تعریف شده که عابر مجبور است برای عبور از روی آنها بپرد.
بازوند در ادامه با اشاره به نظر مشورتی شورای فنی در پروژه های ملی گفت: این شورا باید در زمان ساخت این پروژه ها ایرادات کار را به کارفرما گوشزد می کرد.
وی ضمن تاکید بر مشخص شدن ایرادهای مسکن مهر بیان داشت که در ساخت مسکن مهر کوتاهی جدی در نظارت عالیه صورت گرفته است.
بازوند بیان داشت که باید ایرادات بیمارستان و مسکن مهر اسلام آباد غرب و نیز مسکن مهر سرپل ذهاب برای جلوگیری از تکرار دوباره آن مستند شود.
او ادامه داد که باید هر چه سریعتر برای بیمارستان اسلام آباد غرب تصمیم گیری شود چرا که هشت ماه است که به همان شکل باقی مانده است.
او مشاور در نظر گرفته شده برای ابراز نظر در خصوص وضعیت بیمارستان را فردی صاحب نام در صنعت ساختمان کشور عنوان کرد و گفت: مهم این است که برای ایجاد امید در دل مردم پروژه از این حالت خارج شود.
بازوند ضمن گلایه از اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص تصمیم گیری دیرهنگام برای مسکن مهر بیان داشت: تعداد زیادی از مردم در مسکن مهر زندگی می کنند و برای اینکه ترس در دل مردم نباشد باید زودتر از این وضعیت که تلی از خاک است خارج می شد.
استاندار کرمانشاه در ادامه بر مشخص شدن آسیب ها بدون رودربایستی تاکید کرد و افزود: روند شورای فنی باید با سرعت بیشتری انجام و اینقدر به پروژه کش داده نشود.
به گفته بازوند، پول پروژه های استان با زحمت گرفته می شود و شورای فنی باید نیرو برای نظارت بر پروژه ها بفرستد چرا که ریال به ریال آن حق الناس است.
او با اشاره به پیشرفت کشورهای همسایه در صنعت ساختمان گفت: آنها شهرهایشان را با صنعت ساختمان به مرکز توریستی تبدیل کرده اند در حالی که کشور ما در صنعت ساختمان با اینکه در گذشته پیشروتر از این کشورها بوده اما اکنون در مسکن مهر گیر کرده است.
به گفته وی، آیندگان برای ما بدجور قضاوت خواهند کرد.
استاندار کرمانشاه در ادامه بر نظر مشورتی شورای فنی در خصوص رعایت آخرین ویرایش آیین نامه 2800 برای طرح تخریب و یا مقاوم سازی بیمارستان اسلام آباد غرب تاکید کرد و گفت: نظر وزارت بهداشت نیز باید برای این طرح اخذ شود.
بازوند همچنین تشریح طرح تخریب یا مقاوم سازی بیمارستان برای افکار عمومی و نیز برای مراجع قضایی ضروری اعلام کرد.
وی دستور داد که مهندسان مشاور' شرکت تدبیر ساحل' دلایل تخریب بیمارستان را با قید مشخص شدن مقصران حقیقی و حقوقی به صورت کتبی به شورای فنی اعلام کنند.
او همچنین خواستار توافق وزارتخانه های بهداشت و درمان و راه و شهرسازی در خصوص تصمیم گیری نهایی برای طرح بیمارستان اسلام آباد غرب شد تا اختلافی در خصوص آن در آینده وجود نداشته باشد.
بازوند در پایان تاکید کرد که باید قصورها بدون تعارف مشخص شوند حتی اگر نظارت عالیه که شخص استاندار است، مقصر است باید اسم برده شود.
او افزود: مردم ما نامحرم نیستند و باید همه مسائل را با شفافیت با آنها در میان گذاشت.
او تاکید کرد که زلزله باید برای ساخت و سازهای بعدی ما درس بشود.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.