به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن رستمی روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: سهم استان کرمانشاه از نظر تعداد واحدهای صنعتی در کشور یک و نیم درصد، حجم سرمایه گذاری 2 درصد و میزان اشتغال یک و چهار دهم درصد است.
وی اظهار داشت: کل واحدهای صنعتی کشور 70 هزار و 487 واحد با سرمایه گذاری 2 میلیون و 414 هزار و 26 میلیارد ریال است و 2 میلیون و 281 هزار و 430 نفر اشتغالزایی داشته است.
به گفته وی، در مجموع به این ترتیب استان کرمانشاه از نظر صنعتی در زمینه تعداد واحدهای صنعتی در مقایسه با وضعیت کشوری رتبه 23 ، از نظر میزان سرمایه گذاری رتبه 21 و از نظر میزان اشتغال رتبه 18 کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی سهم اشتغال بخش صنعت استان را 30 هزار و 284 نفر ، بخش معدن را 2 هزار و 273 نفر و در نهایت بخش تجارت را 126 هزار و 400 نفر اعلام کرد و افزود: در مجموع 159 هزار و 400نفر در این بخش ها مشغول به کار هستند و این سهم اشتغال ما را در کشور در این سه بخش به 2 درصد رسانده است.
هرچند او تاکید کرد که این آمار به غیر از آمار فعالان اصناف مختلف استان است.
رستمی در خصوص وضعیت مشارکت اقتصادی در استان نیز گفت که 38 و 9 دهم درصد مشارکت اقتصادی داریم که از این نظر در رتبه 17 کشوری قرار داریم.
آن گونه که رستمی اعلام کرد 10 محصول عمده تولیدی در استان کرمانشاه شامل محصولات پتروشیمی، خودرو، شمش و مقاطع فولادی، تیرآهن و نبشی، نخ تایر، کابل فشار قوی ، رب گوجه فرنگی ، کاشی و سرامیک ، سیمان ، انواع چینی آلات بهداشتی ، فرش ماشینی ، انواع لبنیات ، روغن خوراکی و قند از چغندر است.
از نظر پراکندگی واحدهای صنعتی و معدنی در شهرستان های استان نیز شهر کرمانشاه با دارا بودن 579 واحد فعال ؛ نیمه فعال و غیرفعال و با ظرفیت اشتغالزایی 18 هزار و 76 نفر مقام اول و شهرستان ثلاث باباجانی با پنج واحد با ظرفیت اشتغال 44 نفر مقام آخر استان را دارد.
به گفته رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان کرمانشاه، صنایع معدنی با 293 واحد فعال ، نیمه فعال و غیرفعال و اشتغالزایی هشت هزار و 416 نفر بیشترین سهم را در بین واحدهای تولیدی استان به خود اختصاص داده است هرچند که از این تعداد فقط 238 واحد فعال و نیمه فعال است.
رستمی ادامه داد: صنایع نساجی ، چرم و پوشاک نیز با 18 واحد و ظرفیت اشتغالزایی هزار و 480 نفر نیز رتبه آخر واحدهای صنعتی استان را به خود اختصاص داده است.
او افزود: از این تعداد واحد نیز فقط 10 واحد هم اکنون فعال و نیمه فعال است.
وی در ادامه به سهم واحدهای تولیدی استان در تولید محصولات کشور نیز اشاره کرد و گفت: سهم کرمانشاه در تولید محصولات پتروشیمی در کشور یک و هفت دهم درصد، در محصولات فولادی یک و هشت دهم درصد، در خودرو سواری سه و هفت دهم درصد ، در سیمان چهار و پنج دهم درصد ، در کاشی و سرامیک پنج دهم درصد ، در روغن نباتی هشت دهم درصد، رب گوجه فرنگی چهار و 6 دهم درصد ، فراورده های لبنی چهار و 2 دهم درصد و در تولید آرد نیز 2 و هفت دهم درصد است.
رستمی در مجموع ارزش افزوده سه بخش صنعت، معدن و تجارت استان را 6 هزار و 234 میلیارد تومان اعلام کرد که استان کرمانشاه را در رتبه شانزدهم کشوری قرار داده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص اقدام های این سازمان برای زلزله زدگان نیز توضیح داد که در این مناطق 103 واحد صنعتی مبلغ 239 میلیارد تومان خسارت دیده بودند که 400 میلیارد تومان برای تامین تسهیلات این واحدها در نظر گرفته شد و تاکنون چهار مورد منجر به عقد قرارداد با بانک شده اند.
رستمی مشکل بزرگ این واحدها را تامین وثایق برای دریافت تسهیلات عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با ورود صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک به این ماجرا مشکل ضمانت این واحدها حل شده است.
وی همچنین از خسارت سه هزار و 393 واحد صنفی خبر داد و گفت: برای این واحدها نیز مبلغ 150 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که تاکنون هزار و 503 واحد به بانک معرفی شده اند و 150 واحد نیز موفق به دریافت 6 میلیارد تومان تسهیلات شده اند.
رستمی اضافه کرد که در مجموع از محل کمک های فنی اعتباری سال 95 و 96 و نیز طرح اشتغال روستایی ، طرح اشتغال فراگیر و نیز از محل تسهیلات واحدهای زلزله زده مبلغ هزار و 537 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که تاکنون 271 میلیارد تومان آن در بخش های صنعت، معدن و تجارت استان پرداخت شده است.
رییس سارمان صنعت، معدن و تجارت در ادامه در خصوص گزارش سه ماه اول امسال نیز گفت: در این مدت 187 مجوز جدید صادر شده است که با سرمایه گذاری 659 میلیارد تومان پیش بینی می شود برای 2 هزار و 914 نفر شغل ایجاد کند.
رستمی افزود: در این مدت پنج واحد نیز فعال شده اند که با چهار میلیارد تومان سرمایه برای 71 نفر ایجاد اشتغال کرده است.
وی همچنین گفت که با طرح هایی که در استان در دست اقدام داریم در مجموع با 2 هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای 31 هزار نفر شغل ایجاد می شود.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.