به گزارش ایرنا، بازگویی آداب و رسوم رمضان در استان کرمانشاه در میان مذاهب متعدد اسلامی خالی از لطف نیست و هنوز هم جذابیت های خاص خود را دارد.
از دستگیری نیازمندان و رفع کینه و کدورت ها، اشتیاق کودکان برای بیدارشدن، همراهی برای برطبل کوبیدن و دق الباب کردن تا پهن شدن سفره های ساده و سنتی به همراه چاشنی های محلی، موجب می شد که فلسفه این ماه مبارک به بهترین شکل برای همگان نمود پیدا کند.

** اعلام اوقات شرعی توسط آونگ ساعت مسجد عمادالدوله
پژوهشگر و محقق کرمانشاهی در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه کلیات آداب و رسوم در ماه مبارک رمضان در ایران تقریبا یکسان است، افزود: تفاوت هایی در جزییات به چشم می خورد که این رسوم به ویژه در میان روستاهای مردم اهل سنت استان بیشتر دیده می شد و در کل باید گفت که آداب و رسوم اسلامی به صورت ملی در همه استان های کشور یکسان دیده می شود اما بنابه شرایط اقلیمی، تفاوت هایی در جزییات وجود دارد.
اردشیر کشاورز ادامه داد: قبل از ورود رسانه های جمعی، روزه داران هنگام سحر توسط همسایگان به اشکال مختلف همچون زدن درب خانه، برطبل و یا آهن جامه کوبیدن از خواب بیدار می شدند که امروز این رسوم متروک شده است.
کشاورز ادامه داد: در کرمانشاه از زمان قاجاریه و در سال 1285هجری قمری ساعت مسجد عمادالدوله از پاریس به کرمانشاه آورده شد که آونگ آن نشانگر اوقات شرعی بافت قدیم کرمانشاه تلقی می شد.

** استفاده از توپ جنگی در ارتفاعات کرمانشاه
در کرمانشاه قدیم استفاده از ارتفاعات برای ایام و مناسبت های مذهبی شیوع داشت به گونه ای که بیان اوقات شرعی و رویت هلال ماه مبارک از همین طریق انجام می شد.
این پژوهشگر ادامه داد: از سوی دیگر در زمان های دور، بر ارتفاعات روستای دره لول که اکنون بخشی از شهر است، توپ جنگی مستقر شد که باروت آن با پارچه های کهنه کوبیده می شد و با شلیک زمان افطار و سحر را به مردم کرمانشاه یادآوری می کرد.
کشاورز در خصوص آداب و رسوم کرمانشاهیان در روز عید سعید فطر اظهار داشت: در یکی از روستاهای اهل سنت در روز عید سعید فطر مشاهده کردم که همه منازل برای چنین روزی به پخت خوراک می پردازند و اگر چند نفر مهمان خانه کدخدا شوند و چاشت را صرف کنند همگی به دیگر منازل روستا سر می زنند و غذاهای طبخ شده را امتحان می کنند.

** خانه تکانی و استقبال از ماه مبارک
در ادامه یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: رسوم ویژه ماه رمضان در میان کرمانشاهیان قبل از ورود رسانه های جمعی و ارتباطی پررنگ بوده است و قبل از آغاز این ماه همانند عید نوروز، کرمانشاهیان با خانه تکانی به استقبال ماه مبارک می رفتند.
علیرضا قاسمی ادامه داد: حتی افرادی که روزه داری برای آنان دشوار بود سعی می کردند 10 روز پایانی این ماه را روزه بگیرند.
وی با بیان اینکه افرادی که توانایی روزه گرفتن نداشتند از روزه خواری در اماکن عمومی به شدت خودداری می کردند، افزود: اصناف و رستوران ها در چنین روزهایی یا تعطیل بوده و یا با کشیدن پرده، حرمت این ماه را حفظ می کردند.
این جامعه شناس اظهار داشت: در چنین ماهی، جدایی و کدورت ها، طی مراسم خاصی توسط ریش سفیدان در روزهای ماه مبارک رمضان از بین می رفت.

** آش عباسعلی غذای محبوب سفره افطار کرمانشاهیان
قاسمی یادآور شد، خوراک های در نظرگرفته شده برای سحر و افطار در عین سادگی بسیار مقوی و طبیعی بود و روغن حیوانی به عنوان چاشنی همه غذاهای محلی در این ماه به کار برده می شد.
وی از آش عباسعلی به عنوان یک غذای محلی و دلچسب در میان کرمانشاهیان به ویژه در ایام ماه رمضان یاد کرد و گفت: تقریبا در 2 قرن گذشته مردی به نام عباسعلی به خاطر نذری که داشته به تهیه این آش خوش خوراک اقدام می کند که تا به امروز محبوبیت خود را در میان مردم استان حفظ کرده است.
وی از شیربرنج به عنوان یکی دیگر از خوراک های محلی سالم و مقوی یاد کرد و افزود: نذری دادن با پخت خورشت خلال نیز در میان کرمانشاهیان رواج داشته که این رسم هنوز هم پا برجا است.
این استاد دانشگاه افزود: خوردن شیرینی، کیک و کلوچه کرمانشاهی و یا غذای محلی چنگال در سفره کرمانشاهیان به ویژه در فرهنگ روستایی سنتی هنوز هم رواج دارد.

** رمضان و حضور خودجوش کرمانشاهیان
قاسمی یادآور شد، یاری رسان و دستگیری از فقرا در این ماه نمود بیشتری پیدا می کرد که در این رفتار فلسفه ماه مبارک به خوبی دیده می شد و به دنبال این تعاملات روزه داری به زمینه ای برای وحدت، همدلی و الفت بیشتر تبدیل می شد.
وی افزود: در یک نگاه کلی می توان گفت که در گذشته روزه داری و ماه مبارک رمضان به صورت مردمی، خودجوش و با ابتدایی امکانات انجام می شده و هم اکنون اعلام اوقات شرعی، نحوه روزه داری و میزان پرداخت فطریه توسط دولت نظام جمهوری اسلامی از طریق رسانه های جمعی اعلام می شود.
در ادامه مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه، با بیان اینکه در 20 بقعه استان به مناسبت ماه مبارک رمضان افطاری ساده بر پا می شود، به برگزاری طرح ضیافت الهی و آیین های ویژه در سطح بقاع متبرکه و مناطق محروم استان اشاره کرد.
حجت الاسلام آیت عباسیان افزود: نزدیک به 10 هزار نفر در طرح تربیت حافظان قرآن کریم شرکت کرده اند که از بین این افراد، 300 حافظ برتر در ماه مبارک رمضان تجلیل می شوند.
عباسیان گفت: 120 روحانی از قم برای فعالیت به مناطق مختلف اعزام شده اند و به برگزاری آیین هایی همچون اقامه نماز جماعت و مراسم دعا و مناجات می پردازند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه، از برگزاری 80 محفل انس با قرآن کریم با حضور قاریان ملی و بین المللی خبر داد و افزود: همچنین ترتیل قرآن با هدف ترویج انس با قرآن در 32 بقعه از بقاع متبرکه، 192 جلسه تفسیر قرآن و 96 کرسی تلاوت قرآن در سطح استان در حال برگزاری است.
عباسیان گفت: به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان 6 هزار بسته مواد غذایی در سطح استان توزیع شده که سهم مناطق زلزله زده 2 هزار و 500 بسته بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه یادآور شد، مراسم میلاد امام حسن مجتبی (ع) در 18 بقعه، مراسم احیا در 24 بقعه و برپایی نماز عید سعید فطر در 17 بقعه برپا می شود.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای یک هزار مسجد است.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.