به گزارش خبرنگار ایرنا، سالهاست که ساخت تله کابین در محوطه بوستان کوهستان در شمال شهر کرمانشاه به یکی از وعده‌های مدیران شهری و استانی تبدیل شده اما تاکنون قدم مقابل مشاهده ای در این زمینه برداشته نشده است.
اما آرش رضایی، شهردار کرمانشاه روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری استاندار چندین جلسه با مسئولان بنیاد مستضعفان کشور برگزار کرده‌ایم و با یکی از شرکت های وابسته به این بنیاد توافقاتی برای ساخت تله کابین کرمانشاه صورت گرفته است.
آنچنان که رضایی بیان کرد، هلدینگ سیاحتی بنیاد مستضغفان طرف مذاکره شهرداری است که در زمینه ساخت تله کابین تجربه های موفقی دارد.
او افزود: قرارداد تله کابین به صورت BOLT (ساخت، بهره برداری، اجاره و انتقال مالکیت) است و درصدها و سهم طرف ها تفاهم شده و بنیاد مستضعفان تقاضای مالکیت 30 ساله را کرده است؛ به این معنی که تله کابین 30 سال در اختیار بنیاد باشد.
قرارداد BOLT (ساخت، بهره برداری، اجاره و انتقال مالکیت) این گونه است که شریک بخش خصوصی (در اینجا هلدینگ سیاحتی بنیاد مستضغفان)، طراحی، تامین مالی و ساخت یک پروژه زیرساختی را در یک زمین استیجاری با شراکت بخش عمومی (شهرداری) بر عهده می گیرد و از تاسیسات ساخته شده تا پایان مدت اجاره زمین بهره برداری می کند سپس با پایان مدت اجاره به بخش عمومی بازگردانده می شود.
تفاوت این قرارداد با نمونه های پیشین آن در کرمانشاه این است که در طرح تله کابین، سازنده تا پیش از واگذاری باید اجاره سالانه به شهرداری پرداخت کند.
رضایی مدل این قرارداد را 'خوب' دانست و گفت که زمان بندی و جزئیات طرح هم طی سه ماه آینده مشخص می شود.
وی اظهار داشت: تفاهم اولیه برای تصویب به شورای شهر ارسال شده و در صورت تایید، تفاهم نامه ای با بنیاد بسته می شود و طرح تله کابین کرمانشاه از بلاتکلیفی در می‌آید.

** ساخت و ساز در کرمانشاه بزودی رونق می گیرد
شهردار کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: با موافقت استاندار کرمانشاه یک بسته پیشنهادی اقتصادی برای رونق ساخت و ساز تهیه شده که اما پس از تایید نهایی و اجرا اتفاقات خوبی را در بازار مسکن رقم می زند.
رضایی جهت گیری سیاستهای جدید مالی دولت دوازدهم را نیز به سمت ایجاد رونق در صنعت ساختمان و بورس دانست و گفت که این 2 بازار، نقش مهمی در افزایش منابع مالی شهرداری دارند.
براین اساس بود که او پیش بینی کرد: برخلاف سال های گذشته به ویژه سال 96، شهرداری کرمانشاه در سال 97 وضعیت مالی خوبی دارد.

** حقوق شهر و شهروند چه می شود؟
آیا هدف بسته اقتصادی رونق بازار مسکن افزایش درآمدهای شهرداری است یا اینکه حقوق شهر و شهروندان هم در آن دیده شده است؟ این سوال خبرنگار ایرنا بود که شهردار کرمانشاه در پاسخ به آن گفت: هدف بسته اقتصادی، مدیریت بهتر، ساخت و ساز قانونمند و بالا بردن انگیزه سازندگان مسکن برای رعایت چارچوب های قانونی است.
تاکنون همواره بسیاری از پیمانکاران بدون واهمه از قوانین و جریمه های اندک کمیسون ماده صد شهرداری دست به تخلف های مکرر بویژه در زمینه اضافه بنا زده اند طوری که در کوچه‌های هشت و 10 متری برج های بلندی سر بر آورده اند که نمای شهر را به هم ریخته و مشکلات متعددی هم برای شهر و شهروندان ایجاد کرده اند.
بر همین اساس بود که هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه فروردین 97، ارجاع 95 درصد پرونده های ساخت و ساز شهر کرمانشاه به کمیسیون ماده 100 را پذیرفتنی ندانست و خواستار اصلاح آن از سوی شهرداری شد.
شهردار کرمانشاه اما تاکید کرد که بسته پیشنهادی برای رونق ساخت و ساز، ترکیبی از قوانین کمیسیون ماده 100 و ماده پنج است که با یک تقسیم کار مناسب، سازندگان ساختمان می توانند در یک فرآیند قانونی و مثبت اقدام به فعالیت کنند.
به اعتقاد رضایی ساخت و ساز را می توان با یک 'مکانیسم اقتصادی' مدیریت کرد اما با برخورد و اجبار نمی شود.
رضایی عنوان کرد که اکنون تخلفات زیادی در ساخت و ساز اتفاق می افتد اما شهرداری برای برخورد با آن با محدودیت‌های زیادی مواجه است و یکی از بازیگران کوچک در این زمینه محسوب می شود.
براساس ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران وظیفه بررسی و تصویب طرح های تفضیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان در کمیسیون ماده 5 به ریاست استاندار و عضویت اداره کل راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهردار شهر مربوطه، سازمان جهاد کشاورزی و اعضای بدون حق رای از جمله نماینده مهندس مشاور تهیه کننده طرح، رئیس شورای شهر مربوطه، سازمان محیط زیست، نظام مهندسی استان، شرکت آب وفاضلاب، دفتر فنی استانداری بر حسب نیاز تشکیل می شود.
کمیسیون ماده 100 هم بزرگترین مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است که اعضای آن شامل نماینده دادگستری، نماینده شورای شهر، نماینده فرمانداری و نماینده شهرداری (بدون حق رای) است.

** ساخت و سازها در سراب قنبر قانونی است
شهردار کرمانشاه در ادامه به ساخت و سازهای کنونی در سراب قنبر در جنوب شهر کرمانشاه اشاره کرد که سبب انتقاد بخشی از شهروندان بویژه فعالان محیط زیست به شهرداری شده است.
رضایی گفت: شهرداری موظف است که به تقاضاهای قانونی شهروندان پاسخ دهد و نمی تواند با احساس و نظرات شخصی واکنش نشان دهد.
او مثال زد که مالکان باغ های سراب قنبر طبق قانون مجازند با مجوز شهرداری دور باغ خود حصار بکشند و 10 درصد از آن را به عنوان خانه باغ بسازند و طبیعی است که ما نمی توانیم با این تقاضای قانونی مقابله کنیم.

** کار توسعه‌ای فقط ساخت و ساز نیست
شهردار کرمانشاه در ادامه در باره برخی انتقادها در باره کم کاری در زمینه 'اقدام های توسعه ای' شهر گفت: کارهای زیربنایی زیادی در شهر کرمانشاه آغاز شده که ساخت تقاطع ها، قطار شهری، تکمیل شبکه بزرگراهی در اطراف میدان آزادگان، معبر اتصالی کیهانشهر و... از جمله آنهاست که برخی با همکاری خود استانداری در حال انجام است.
او البته تاکید کرد که بخش عمرانی بخش کوچکی از کار زیرساختی است و نباید اهمیت اقدام هایی مانند تهیه نقشه دیجیتال شهر، تعریف و تایید معابر و شبکه های شهری، سند توسعه و سامانه خدمات الکترونیک که تهیه آنها در حال انجام است، نایدده گرفته شود.
رضایی همکاری مدیران بویژه مسئولان استانی را در پیشبرد برنامه های شهرداری بسیار مهم توصیف کرد و گفت: کارهای زیربنایی نیاز به فراغت فکری زیادی دارد و لازم است که همه از دغدغه ها و مسائل حاشیه ای و کم اهمیت صرف نظر کنیم.

** کار بزرگ شهرداری
شهردار کرمانشاه در ادامه یکی از اقدام های بزرگ شهرداری را تهاتر بدهی های دهها ساله‌اش دانست و گفت: با بانک شهر و اداره مالیات توافق کردیم که از محل مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی، بدهی‌های 340 میلیاردی ریالی شهرداری پرداخت شود.
وی گفت: با این اقدام جز اولین شهرهای کشور خواهیم بود که از این مزیت بودجه 97 استفاده خواهیم کرد.
به گفته رضایی شهرداری اکنون در حال ثبت مطالبات خود از دستگاه های دولتی و زنده کردن طلب هایی است که طی ده ها سال انباشته شده و کسی سراغ آنها نرفته است؛ مانند تخلفات رخ داده در ساخت بیمارستان های امام رضا(ع) و طالقانی.
رضایی همچنین گفت که در حال بررسی امکان تهاتر بدهی 200 میلیارد ریالی شهرداری با سازمان تامین اجتماعی هم هستیم.

** 97، سال خوب شهرداری
شهردار کرمانشاه در ادامه از تکمیل 2 تقاطع غیرهمسطح کرمانشاه در سال 98 خبر داد و گفت: تقاطع امام حسین تا خرداد 98 و هشت ماه بعد هم تقاطع امام خمینی به بهره‌برداری می‌رسد هر چند که ممکن است برخی از قطعات این طرح ها پیش از این تاریخ هم افتتاح شود.
این 2 تقاطع حدود 950 میلیارد ریال اعتبار دارند که 30 درصد آن از منابع دولتی و 70 درصد هم توسط شهرداری کرمانشاه تامین می شود و عملیات ساخت آن بر عهده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران است.
طراحی سه تقاطع دیگر در شهر کرمانشاه خبر دیگری بود که رضایی اعلام و البته اظهار کرد: جزئیات این طرح ها پس از تایید ضرورت و قطعی شدن رسانه ای می شود.
شهردار کرمانشاه با اشاره به اختصاص 420 میلیارد ریال اعتبار برای آسفالت شهر نیز گفت: سال 97 برای شهرداری 'یک سال خوب' است زیرا هم اقدامات زیر سطحی تقاطع ها انجام شده و هم یک سال بی نظیر برای آسفالت شهر است.
بیش از یک میلیون نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان در شهرستان کرمانشاه زندگی می کنند.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.