به گزارش خبرنگار ایرنا؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته سفری 2روزه به استان کرمانشاه داشت که مهمترین هدف این سفر انعقاد تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه متبوعش با مسئولانی استانی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ظهر امروز (یکشنبه) در نشستی خبری به تشریح دستاوردهای این سفر پرداخت و گفت: سفر دکتر صالحی به کرمانشاه کاملا کاری و تخصصی و با سبک و شیوه جدیدی بود که به تقویت فرهنگ و هنر استان کمک می کند.
حجت الاسلام رحیم جعفری مفاد این تفاهم نامه را از نظر کیفیت و محتوا، کاری بی نظیر توصیف کرد و افزود: این تفاهم نامه از امسال به مدت سه سال اجرایی می شود.
او با تاکید بر اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی پیگیر اجرایی کردن بندهای این تفاهم نامه است از خبرنگاران نیز خواست در راستای مطالبه گری مطالبات افکار عمومی پیگیر اجرایی شدن این تفاهم نامه باشند.

**حدود 900میلیارد ریال برای تقویت فرهنگ و هنر
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، مبلغ کامل تفاهم نامه انعقاد شده در سفر وزیر را 897میلیارد و 100میلیون ریال ذکر کرد و گفت: از این میزان 666میلیارد ریال سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 231میلیارد و 100میلیون ریال نیز سهم استان است.
حجت الاسلام جعفری، بیشتر بودن سهم استان را مربوط به اعتبارات عمرانی دانست و افزود: بیشترین میزان اعتبارات عمرانی دستگاه های اجرایی به صورت استانی تخصیص داده می شود که در اختیار استانداری است.
او یادآوری کرد که در این تفاهم نامه همه معاونت ها و بخش های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شده و به صورت تخصصی به این بخش ها اعتبار اختصاص داده شده است.
تکمیل و تجهیز پروژه های در دست ساخت، توسعه فعالیت های فرهنگی، دینی و قرآنی، توسعه آموزش و زیر ساخت های استان، توجه به فرهنگ و هنر اقوام در راستای ایجاد وحدت و انسجام ملی، توجه به مناطق مرزی، زلزله زده و کمتر برخوردار و توجه به اقتصاد فرهنگ در استان، محورهای تفاهم نامه منعقده بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه می باشد.

**هفت طرح در در ساخت در استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه به هفت طرح عمرانی در دست ساخت این اداره کل در شهرستان های کرمانشاه، سرپل ذهاب، گیلانغرب، هرسین و سنقر و کلیایی اشاره کرد و گفت: میانگین پیشرفت این تعداد طرح حدود 80 درصد است.
حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه تاکنون 160میلیارد ریال برای این تعداد طرح هزینه شده است، میزان اعتبار امسال این طرح ها را 195میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته او این طرح ها تا سال 99 به طور کامل به بهره برداری می رسد.
وی میزان فضاهای فرهنگی و هنری این اداره کل در استان را 37هزار مترمربع ذکر کرد و گفت: با بهره برداری از این هفت طرح میزان فضاهای فرهنگی هنری استان به بیش از 70هزار مترمربع افزایش می یابد.
او نُرم کشوری فضاهای فرهنگی و هنری را به ازای هر نفر 15 سانتی متر دانست و گفت: کرمانشاه از نظر فضاهای فرهنگی هنری وضعیت مطلوبی دارد و با بهره برداری از طرح های در دست اجرا این سرانه در استان به 45سانتی متر می رسد.

**بندی حمایتی برای مناطق زلزله زده
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در ادامه این نشست خبری یکی از بندهای تفاهم نامه را مربوط به مناطق زلزله زده دانست و گفت: براساس این تفاهم هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان های زلزله زده استان کرمانشاه به مدت 2 سال از پرداخت حق عضویت صندوق اعتباری هنر معاف شدند.
به گفته حجت الاسلام جعفری همچنین برای فعالان فرهنگی هنری این شهرستان ها هم تسهیلات قرض الحسنه به میزان 40میلیون ریال برای هر نفر به تصویب رسیده است.
وی در مورد اعطای تسهیلات به فعالان فرهنگی هنری استان نیز گفت: سال گذشته 12میلیارد و 500میلیون ریال در قالب تسهیلات به این افراد پرداخت شد و امسال نیز 300پرونده با 40میلیارد ریال اعتبار پرداخت می شود.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی از جمعیت در مرکز استان زندگی می کنند.
این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشییع و اهل حق در این استان سکونت دارند.
استان کرمانشاه همچنین 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می توان گفت جزء استان های مهم کشور محسوب می شود.
به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ های فراوان از استان کرمانشاه به نام هندوستان ایران نام می برند، کرمانشاه از قدمت و پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته ها و بناهای تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.